-
تیمم
سهشنبه 17 دی 1398 21:27
تیمم ﴿...وَإِن کُنتُم مَّرۡضَىٰٓ أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوۡ جَآءَ أَحَدٞ مِّنکُم مِّنَ ٱلۡغَآئِطِ أَوۡ لَٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ فَلَمۡ تَجِدُواْ مَآءٗ فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدٗا طَیِّبٗا فَٱمۡسَحُواْ بِوُجُوهِکُمۡ وَأَیۡدِیکُمۡۗ إِنَّ ٱللَّهَ کَانَ عَفُوًّا غَفُورًا﴾ [النساء: 43] ﴿... وَإِن کُنتُمۡ جُنُبٗا فَٱطَّهَّرُواْۚ...
-
غسل
سهشنبه 17 دی 1398 21:27
غسل ﴿... فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِی ٱلۡمَحِیضِ وَلَا تَقۡرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ یَطۡهُرۡنَۖ ...﴾ [البقرة: 222] ﴿ٓ... وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىٰ تَغۡتَسِلُواْۚ ...﴾ [النساء: 43] ﴿... وَإِن کُنتُمۡ جُنُبٗا فَٱطَّهَّرُواْۚ ...﴾ [المائدة: 6] *** توضیح موضوع: چیزهایی که غسل را بر مرد و زن واجب میکنند...
-
نواقض (شکنندههای) وضو
سهشنبه 17 دی 1398 21:27
نواقض (شکنندههای) وضو ﴿... إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ ... أَوۡ جَآءَ أَحَدٞ مِّنکُم مِّنَ ٱلۡغَآئِطِ أَوۡ لَٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ ...﴾ [المائدة: 6] *** توضیح موضوع: شکنندههای وضو عبارتند از: هر چیزی که از پس و پیش انسان خارج بشود مانند: ادرار و مدفوع و باد. استفراغ به حدّی که دهان را پر کند، خارج شدن خون و...
-
وضو (دست نماز گرفتن)
سهشنبه 17 دی 1398 21:26
وضو (دست نماز گرفتن) ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَکُمۡ وَأَیۡدِیَکُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِکُمۡ وَأَرۡجُلَکُمۡ إِلَى ٱلۡکَعۡبَیۡنِۚ ...﴾ [المائدة: 6]
-
سنتهای فطری از جمله «ختنه کردن»
سهشنبه 17 دی 1398 21:26
سنتهای فطری از جمله «ختنه کردن» ﴿ثُمَّ أَوۡحَیۡنَآ إِلَیۡکَ أَنِ ٱتَّبِعۡ مِلَّةَ إِبۡرَٰهِیمَ حَنِیفٗاۖ وَمَا کَانَ مِنَ ٱلۡمُشۡرِکِینَ١٢٣﴾ [النحل: 123] *** توضیح موضوع: «ختان»: در لغت به مفهوم بریدن پوست موجود بر سر عضو تناسلی نوزاد است. و در اصطلاح شرعی، کنارهی حلقوی قسمت پایین حشفه است، یعنی جایی که عضو تناسلی...
-
بول و غائط (ادرار و مدفوع)
سهشنبه 17 دی 1398 21:26
بول و غائط (ادرار و مدفوع) ﴿أَوۡ جَآءَ أَحَدٞ مِّنکُم مِّنَ ٱلۡغَآئِطِ ...﴾ [النساء: 43]
-
حیض
سهشنبه 17 دی 1398 21:25
حیض (خونی است که بر اثر قاعدگی از رحم زن بالغ که آبستن و حامله نباشد، بیرون آید. مدت آن از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نیست. حداقل سن برای حیض 9 سال و حداکثر 55 سال است): ﴿وَیَسَۡٔلُونَکَ عَنِ ٱلۡمَحِیضِۖ قُلۡ هُوَ أَذٗى فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِی ٱلۡمَحِیضِ وَلَا تَقۡرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ یَطۡهُرۡنَۖ ...﴾...
-
جنابت
سهشنبه 17 دی 1398 21:25
جنابت (جنب شدن. حالت انسان پس از مقاربت یا انزال منی که غسل بر او واجب میشود): ﴿وَإِن کُنتُمۡ جُنُبٗا فَٱطَّهَّرُواْۚ ...﴾ [المائدة: 6]
-
شراب
سهشنبه 17 دی 1398 21:25
شراب ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡخَمۡرُ وَٱلۡمَیۡسِرُ وَٱلۡأَنصَابُ وَٱلۡأَزۡلَٰمُ رِجۡسٞ مِّنۡ عَمَلِ ٱلشَّیۡطَٰنِ فَٱجۡتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ٩٠﴾ [المائدة: 90]
-
آیاتی که دربارهی ناپاکیها وارد شده است؛ از قبیل: مردار
سهشنبه 17 دی 1398 21:24
آیاتی که دربارهی ناپاکیها وارد شده است؛ از قبیل: مردار (همچون حیوان خفه شده، پرت گشته، شاخ زده، درنده خورنده، ذبح شرعی نشده)، و خون روان (نه بسته همچون جگر و سپرز و خون مانده در عروق که مباح است) و گوشت خوک (که همهی اینها ناپاک و مضرّ برای بدن هستند): ﴿قُل لَّآ أَجِدُ فِی مَآ أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ...
-
استنجاء با آب و سنگ
سهشنبه 17 دی 1398 21:24
استنجاء با آب و سنگ ﴿فِیهِ رِجَالٞ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْۚ وَٱللَّهُ یُحِبُّ ٱلۡمُطَّهِّرِینَ﴾ [التوبة: 108] *** توضیح موضوع: ابن عباسب در بیان سبب نزول آیهی 108 سورهی توبه میگوید: این آیه دربارهی نمازگزاران مسد قباء نازل شد. رسول خدا ج از ایشان سؤال کردند که شما چگونه خود را پاک میسازید؟ گفتند: بعد از...
-
تشویق بر طهارت از نجاست
سهشنبه 17 دی 1398 21:18
تشویق بر طهارت از نجاست ﴿إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِینَ وَیُحِبُّ ٱلۡمُتَطَهِّرِینَ٢٢٢﴾ [البقرة: 222] ﴿وَثِیَابَکَ فَطَهِّرۡ٤﴾ [المدثر: 4] *** توضیح موضوع: طهارت و پاکی دو گونه است: باطنی و ظاهری. طهارت و پاکی باطنی عبارت است از: پاک گردانیدن نفس از آثار گناه و نافرمانی به وسیلهی توبهی صادقانه از همهی گناهان...
-
رکن دوم: نماز؛ طهارت از احداث (حدث اکبر «غسل» و حدث اصغر «وضو»)؛
سهشنبه 17 دی 1398 21:17
رکن دوم: نماز؛ طهارت از احداث (حدث اکبر «غسل» و حدث اصغر «وضو»)؛ و طهارت از نجاسات؛ آب هم پاک است و هم پاک کننده (که جسم آدمی و اشیای دیگر را پاک میکند و در وضو و غسل نیز مایهی پاکی روح انسان و پاک کنندهی محیط و چرک و کثافت است): ﴿وَیُنَزِّلُ عَلَیۡکُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءٗ لِّیُطَهِّرَکُم بِهِۦ …﴾ [الأنفال: 11]...
-
رکن اول: گفتن شهادتین
سهشنبه 17 دی 1398 21:17
رکن اول: گفتن شهادتین «أَشْهَدُ اَنْ لا اِلٰهَ اِلَّا اللهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللهِ» از روی صداقت و اخلاص و اعتقاد و عمل. (این شهادت کلید ورود انسان به اسلام است و پس از آن مشمول احکام دینی قرار میگیرد): ﴿شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ …﴾ [آل عمران: 18] ﴿فَٱعۡلَمۡ أَنَّهُۥ لَآ...
-
تشویق و ترغیب بر یادگیری شمارش سالها (و ماهها و روزها = تقویم) و فراگیری آمار و حساب
سهشنبه 17 دی 1398 21:16
تشویق و ترغیب بر یادگیری شمارش سالها (و ماهها و روزها = تقویم) و فراگیری آمار و حساب ﴿فَالِقُ ٱلۡإِصۡبَاحِ وَجَعَلَ ٱلَّیۡلَ سَکَنٗا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ حُسۡبَانٗاۚ...﴾ [الأنعام: 96] ﴿إِنَّ عِدَّةَ ٱلشُّهُورِ عِندَ ٱللَّهِ ٱثۡنَا عَشَرَ شَهۡرٗا فِی کِتَٰبِ ٱللَّهِ یَوۡمَ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ...﴾...
-
مذمّتِ جدل و مراء و ستیزهجویی
سهشنبه 17 دی 1398 21:16
مذمّتِ جدل و مراء و ستیزهجویی ﴿...مَا ضَرَبُوهُ لَکَ إِلَّا جَدَلَۢاۚ بَلۡ هُمۡ قَوۡمٌ خَصِمُونَ﴾ [الزخرف: 58] *** توضیح موضوع: پرسشهایی که معلم و دانش پژوه مطرح میسازند نباید به منظور وانمود ساختن عجز و ناتوانی و یا طعنه زدن به جنبههای علمی طرف باشد، بلکه باید پرسش دانش پژوه از استاد و معلم به منظور فراگیری و کسب...
-
مجادلهی باطل، مستوجب عذاب و عقاب خداوندی است
سهشنبه 17 دی 1398 21:16
مجادلهی باطل، مستوجب عذاب و عقاب خداوندی است ﴿...وَهَمَّتۡ کُلُّ أُمَّةِۢ بِرَسُولِهِمۡ لِیَأۡخُذُوهُۖ وَجَٰدَلُواْ بِٱلۡبَٰطِلِ لِیُدۡحِضُواْ بِهِ ٱلۡحَقَّ فَأَخَذۡتُهُمۡۖ فَکَیۡفَ کَانَ عِقَابِ﴾ [غافر: 5]
-
آموزش دادن حیوانات و پرندگان
سهشنبه 17 دی 1398 21:15
آموزش دادن حیوانات و پرندگان ﴿...قُلۡ أُحِلَّ لَکُمُ ٱلطَّیِّبَٰتُ وَمَا عَلَّمۡتُم مِّنَ ٱلۡجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ ٱللَّهُ...﴾ [المائدة: 4] ﴿...سَنَنظُرُ أَصَدَقۡتَ أَمۡ کُنتَ مِنَ ٱلۡکَٰذِبِینَ٢٧ ٱذۡهَب بِّکِتَٰبِی هَٰذَا فَأَلۡقِهۡ إِلَیۡهِمۡ ثُمَّ تَوَلَّ عَنۡهُمۡ فَٱنظُرۡ...
-
کسی که عهدهدار پست و مسئولیتی میشود باید نسبت بدان آگاه و کاردان باشد
سهشنبه 17 دی 1398 21:15
کسی که عهدهدار پست و مسئولیتی میشود باید نسبت بدان آگاه و کاردان باشد ﴿...قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰهُ عَلَیۡکُمۡ وَزَادَهُۥ بَسۡطَةٗ فِی ٱلۡعِلۡمِ وَٱلۡجِسۡمِ...﴾ [البقرة: 247] ﴿وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُۥٓ ءَاتَیۡنَٰهُ حُکۡمٗا وَعِلۡمٗاۚ وَکَذَٰلِکَ نَجۡزِی ٱلۡمُحۡسِنِینَ٢٢﴾ [یوسف: 22] ﴿قَالَ ٱجۡعَلۡنِی عَلَىٰ...
-
نهی از پیروی نمودن چیزهایی که نسبت به آنها آگاهی و علم ندارد
سهشنبه 17 دی 1398 21:14
نهی از پیروی نمودن چیزهایی که نسبت به آنها آگاهی و علم ندارد (انسان باید گفتار و کردارش از روی علم و یقین باشد، نه از روی ظن و گمان و حدس و تخمین): ﴿وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَکَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَٰٓئِکَ کَانَ عَنۡهُ مَسُۡٔولٗا٣٦﴾ [الإسراء: 36] ﴿...فَلَا تُمَارِ...
-
نهی از مجادله و مناظرهی بدون علم و آگاهی
سهشنبه 17 دی 1398 21:14
نهی از مجادله و مناظرهی بدون علم و آگاهی ﴿وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن یُجَٰدِلُ فِی ٱللَّهِ بِغَیۡرِ عِلۡمٖ...﴾ [الحج: 3] ﴿وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن یُجَٰدِلُ فِی ٱللَّهِ بِغَیۡرِ عِلۡمٖ وَلَا هُدٗى وَلَا کِتَٰبٖ مُّنِیرٖ٨﴾ [الحج: 8] ﴿...وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن یُجَٰدِلُ فِی ٱللَّهِ بِغَیۡرِ عِلۡمٖ وَلَا هُدٗى وَلَا کِتَٰبٖ مُّنِیرٖ﴾...
-
مناظره در علم
سهشنبه 17 دی 1398 21:14
مناظره در علم ﴿أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِی حَآجَّ إِبۡرَٰهِۧمَ فِی رَبِّهِۦٓ أَنۡ ءَاتَىٰهُ ٱللَّهُ ٱلۡمُلۡکَ إِذۡ قَالَ إِبۡرَٰهِۧمُ رَبِّیَ ٱلَّذِی یُحۡیِۦ وَیُمِیتُ قَالَ أَنَا۠ أُحۡیِۦ وَأُمِیتُۖ قَالَ إِبۡرَٰهِۧمُ فَإِنَّ ٱللَّهَ یَأۡتِی بِٱلشَّمۡسِ مِنَ ٱلۡمَشۡرِقِ فَأۡتِ بِهَا مِنَ ٱلۡمَغۡرِبِ فَبُهِتَ...
-
تشویق و ترغیب بر تعلیم و تعلّم
سهشنبه 17 دی 1398 21:13
تشویق و ترغیب بر تعلیم و تعلّم ﴿..وَلَٰکِن کُونُواْ رَبَّٰنِیِّۧنَ بِمَا کُنتُمۡ تُعَلِّمُونَ ٱلۡکِتَٰبَ وَبِمَا کُنتُمۡ تَدۡرُسُونَ﴾ [آلعمران:79]
-
کیفر و پادافرهی کسانی که کتمان علم میکنند
سهشنبه 17 دی 1398 21:13
کیفر و پادافرهی کسانی که کتمان علم میکنند ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَکۡتُمُونَ مَآ أَنزَلۡنَا مِنَ ٱلۡبَیِّنَٰتِ وَٱلۡهُدَىٰ مِنۢ بَعۡدِ مَا بَیَّنَّٰهُ لِلنَّاسِ فِی ٱلۡکِتَٰبِ أُوْلَٰٓئِکَ یَلۡعَنُهُمُ ٱللَّهُ وَیَلۡعَنُهُمُ ٱللَّٰعِنُونَ١٥٩ إِلَّا ٱلَّذِینَ تَابُواْ وَأَصۡلَحُواْ وَبَیَّنُواْ فَأُوْلَٰٓئِکَ أَتُوبُ...
-
فراست مؤمن
سهشنبه 17 دی 1398 21:13
فراست مؤمن ﴿إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَأٓیَٰتٖ لِّلۡمُتَوَسِّمِینَ٧٥﴾ [الحجر: 75] *** توضیح موضوع: «فراست» در لغت به معنای دریافتن و ادراک باطن چیزی از نظر کردن به ظاهر آن است، و به معنای هوشیاری، تیزهوشی و زیرکی نیز میآید. و «علم فراست»: علمی است که با داشتن آن از نظر کردن به شکل و قیافهی اشخاص به اخلاق و سیرت و باطن آنان...
-
وعظ و ارشاد
سهشنبه 17 دی 1398 21:12
وعظ و ارشاد ﴿وَلۡتَکُن مِّنکُمۡ أُمَّةٞ یَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَیۡرِ وَیَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَیَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنکَرِ...﴾ [آل عمران: 104] ﴿...وَذَکِّرۡهُم بِأَیَّىٰمِ ٱللَّهِۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَأٓیَٰتٖ لِّکُلِّ صَبَّارٖ شَکُورٖ﴾ [إبراهیم: 5] ﴿بِٱلۡبَیِّنَٰتِ وَٱلزُّبُرِۗ وَأَنزَلۡنَآ إِلَیۡکَ ٱلذِّکۡرَ...
-
مشروعیّت استنباط
سهشنبه 17 دی 1398 21:12
مشروعیّت استنباط ﴿وَلَوۡ رَدُّوهُ إِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَىٰٓ أُوْلِی ٱلۡأَمۡرِ مِنۡهُمۡ لَعَلِمَهُ ٱلَّذِینَ یَسۡتَنۢبِطُونَهُۥ مِنۡهُمۡۗ وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡکُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ لَٱتَّبَعۡتُمُ ٱلشَّیۡطَٰنَ إِلَّا قَلِیلٗا﴾ [النساء: 83] *** توضیح موضوع: دانشمندان اسلامی براساس آیات قرآن و احادیث نبوی، به وجوب...
-
وجوب مراجعه به علماء و دانشمندان در زمینهی مسائل دینی
سهشنبه 17 دی 1398 21:11
وجوب مراجعه به علماء و دانشمندان در زمینهی مسائل دینی و مسلمانان باید هر آنچه را نمیدانند از آگاهان و اهل خبرهی آن، سؤال کنند، چرا که جهل عذر نیست و پرسیدن و دانستن وظیفهی هر مسلمان است، از این رو مسائل دین را باید از کارشناس دین پرسید، و همانطور که پرسش از علماء و دانشمندان اسلامی لازم است، پذیرفتن و قبول کردن...
-
والایی مقام علماء و دانشمندان
سهشنبه 17 دی 1398 21:11
والایی مقام علماء و دانشمندان ﴿...نَرۡفَعُ دَرَجَٰتٖ مَّن نَّشَآءُۗ إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٞ﴾ [الأنعام: 83] ﴿...نَرۡفَعُ دَرَجَٰتٖ مَّن نَّشَآءُۗ وَفَوۡقَ کُلِّ ذِی عِلۡمٍ عَلِیمٞ﴾ [یوسف: 76] ﴿...یَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمۡ وَٱلَّذِینَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَٰتٖۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ...
-
پسندیده بودن سفر برای تحصیل علم
سهشنبه 17 دی 1398 21:11
پسندیده بودن سفر برای تحصیل علم ﴿فَلَوۡلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرۡقَةٖ مِّنۡهُمۡ طَآئِفَةٞ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی ٱلدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوۡمَهُمۡ إِذَا رَجَعُوٓاْ إِلَیۡهِمۡ لَعَلَّهُمۡ یَحۡذَرُونَ﴾ [التوبة: 122] ﴿قَالَ لَهُۥ مُوسَىٰ هَلۡ أَتَّبِعُکَ عَلَىٰٓ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمۡتَ رُشۡدٗا٦٦﴾ [الکهف: 66] ***...