ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مطلب پنجم: رسول گرامی ج اسوۀ کامل هست
بشر در هر زمانی نیازمند الگویی است که آنها را از گمراهی و افتادن در پرتگاه هلاکت نجات دهد، الگویی که آنها را فراتر از تفسیر مادی حیات ببرد و این الگو را در شخصیت والای پیامبر گرامی اسلام محمد ج چه در کردار و چه در گفتار ایشان پیدا میتوانیم.
آنچه امروز امت اسلامی به آن نیاز دارند دانستن اصول اخلاقی پیامبر گرامی و شناخت ماهیت حرکت و دعوت و هدایات ایشان در همه جوانب حیات اعم از ادب ورزی، امانتداری، پوزش پذیری، حق گرایی، حیاورزی، راستگویی، خوش خلقی، فروتنی و... تا رفتارهای اجتماعی ایشان اعم از قانون مداری، گشاده دستی، گشاده رویی، مشورت پذیری، همزیستی با اقشار مختلف اجتماع و... از عبادتش با الله تعالی تا رفتارشان با طبیعت همه و همه است که برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی میتوان به آن تمسک جست.
پیامبر گرامی ج آخرین فرستاده و رسول الله تعالی است که برای هدایت بشر آمده است، لذا تنها پیامبر مسلمانان نبوده و نمیباشد بلکه پیامبر جهانیان است و رسالتش هدایت تمامی انسانهاست پس در حقیقت الگو و سرمشقی برای جهانیان میباشد.
آری، جالبترین، پاکترین و ارجمندترین دفتر در همه تاریخ بشر، آن دفتری است که تاریخ زندگی انسان کامل یعنی پیامبر اکرم ج در آن درج شده است، تاریخی که زیباترین ارمغانها برای هوشمندان روشن دل بوده و درخشانترین گوهر گرانبها برای کاوشگران است.
پیامبر گرامی ما ج به عنوان آخرین پیامبر که کاملترین دین را در اختیار بشر نهاده در میان پیامبران الهی همانند خورشید میدرخشد؛ چرا که هم اولوالعزم است و رسالت جهانی دارد و هم صاحب کتاب و شریعت مستقل است که هم اصول ادیان پیشین را تصدیق و تکمیل میکند و هم راه جدیدی را پیش پای انسان مینهد. ایشان بشری است که چون دیگران میخورد، میآشامد و بر زمین در پی روزی تلاش میکند. انسانی که ازدواج میکند و حتی در غم از دست دادن فرزندش اشک از چشمانش جاری میشود، همان گونه که قرآن اشاره میفرماید بشری است مانند دیگران: ﴿قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٞ مِّثۡلُکُمۡ یُوحَىٰٓ إِلَیَّ﴾ [الکهف: 110] «بگو من بشری چون شما هستم به سوی من وحی میشود» اما این بشر دارای ویژگیهای خاصی است که از جمله این ویژگیها متصل بودن به سرچشمه وحی است. الله تعالی ایشان را برگزیده و تعلیم داده لذا همه رفتار و گفتارش منطبق بر وحی است و سخنی از خود نمیگوید. «به سوی من وحی میشود» هرگز از روی هوای نفس سخن نمیگوید و گفتارش جز وحی خالص نیست و الله متعال تعلیم او را به عهده گرفته است. ﴿وَمَا یَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ٣ إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡیٞ یُوحَىٰ٤ عَلَّمَهُۥ شَدِیدُ ٱلۡقُوَىٰ٥﴾ [النجم: 3-5] «و از روی هوی و هوس سخن نمیگوید. آن (چیزی که با خود آورده و با شما درمیان نهاده است) جز وحیی نیست که (بر او) فرستاده میشو. (ملک) بس نیرومند آنرا به او آموخته است». بشری معصوم از خطا و گناه که هرگز لغزشی از او سر نمیزند و گفتار و رفتارش الهی و آموزنده است.
بزرگ مردی که هیچ کس به عظمت خلق و خوی او نمیرسد ﴿وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٖ٤﴾ [القلم: 4] «و همانا تو از خوی سترگی برخوردار هستی».