ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مطلب اول: تواضع پیامبر گرامی ج
تواضع وشکسته نفسی، عالیترین مقام اخلاقی، و راه کسب شرف و سروری، و رفعت و بلند رفتن مقام بنده در نزد الله متعال میباشد، طوریکه پیامبر گرامی فرموده است: (هیچ بندهای بخاطر الله تواضع و فروتنی نمیکند مگر اینکه الله تعالی مقامش را بلند میبرد). [صحیح مسلم (2588)]
سیره عملی و سخنان پیامبر گرامی ج سرشار از تواضع و فروتنی و دوری از تکبر و خود بزرگ بینی است. آن جناب ج ضمن آنکه خودش از هر کاری که موجب تکبر شود، دوری مینمود، پیروان خویش را هم از آن برحذر میداشت. از عبد الله ابن مسعود س روایت شده که پیامبر گرامی ج فرمود: «لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ کِبْرٍ» قَالَ رَجُلٌ: إِنَّ الرَّجُلَ یُحِبُّ أَنْ یَکُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً، قَالَ: «إِنَّ اللهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَالَ، الْکِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ، وَغَمْطُ النَّاسِ» [صحیح مسلم (147)]. «کسی که به اندازه یک مثقال ذره کبر و غرور در دل دارد، داخل بهشت نمیشود. شخصی سوال کرد: ای رسول الله! همانا انسان دوست دارد که لباس وکفشش قشنگ باشد، آیااین نیز بیانگر کبر است؟ پیامبر گرامی ج فرمود: [مانعی ندارد] همانا الله تعالی زیبا است و زیبائی را دوست دارد. تکبر عبارت است از: انکار حق وتحقیر مردم».
اخلاق پیامبر گرامی ج از اخلاق همه مردم بهتر و کاملتر بود. آن جناب ج نمونه عملی قرآن کریم بود؛ چنانکه عایشه ل میگوید: «اخلاق ایشان، قرآن بود». [مسند احمد (24601) و الادب المفرد از بخاری (308)]
همچنین پیامبر گرامی ج میفرماید: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» [مسند البزار (8949)]. «همانا من مبعوث شدهام تا ارزشهای اخلاقی را کامل کنم».
یکی از دلایل تواضع پیامبر گرامی ج این است که ایشان، تعریف و تمجید و ستایش را دوست نداشت. عمر بن خطاب س میگوید: رسول اکرم ج فرمود: «لاَ تُطْرُونِی، کَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْیَمَ، فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ، فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ، وَرَسُولُهُ» [صحیح بخاری (3445)]. «در مدح و ستایش من افراط نکنید، آنگونه که نصاری در مورد عیسی بن مریم افراط کردند؛ چراکه من، بندۀ او هستم؛ پس بگویید: بنده الله و فرستادۀ او».
ملاحظه میکنیم پیامبری که بهترین انسان روی زمین بشمار میرود، با غرور و تکبر رابطهای ندارد، انس بن مالک س میگوید: «لَمْ یَکُنْ شَخْصٌ أَحَبَّ إِلَیْهِمْ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَکَانُوا إِذَا رَأَوْهُ لَمْ یَقُومُوا لِمَا یَعْلَمُونَ مِنْ کَرَاهِیَتِهِ لِذَلِکَ». «نزد صحابه هیچکس از رسول الله ج محبوبتر نبود؛ با این حال، هرگاه صحابه رسول الله ج را میدیدند، بلند نمیشدند؛ زیرا میدانستند که آن جناب ج این کار را نمیپسندد». [سنن ترمذی (2754)]
پیامبر گرامی ج تواضع شگفت انگیز و بینظیری در برابر فقرا و مساکین و حاجتمندان داشت، انس بن مالک س میگوید: «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّ لِی إِلَیْکَ حَاجَةً، فَقَالَ لَهَا: "یَا أُمَّ فُلَانٍ، اجْلِسِی فِی أَیِّ نَوَاحِی السِّکَکِ شِئْتِ، حَتَّى أَجْلِسَ إِلَیْکِ" قَالَ: فَجَلَسَتْ، فَجَلَسَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَیْهَا حَتَّى قَضَتْ حَاجَتَهَا». «زنی نزد پیامبر اکرم ج آمد و گفت: من با شما کاری دارم. آنجناب ج فرمود: «سر هر راهی از راههای مدینه که خواستی، بنشین؛ من با تو مینشینم (و کارت را انجام میدهم) انس س میگوید: پیامبر ج با وی نشست و نیازش را برطرف کرد». [سنن ابوداود (4818)]
پیامبر گرامی ج در رأس انسانهای متواضع و بیتکلف قرار داشت؛ ابوهریره س میگوید: پیامبر ج فرمود: «لَوْ دُعِیتُ إِلَى ذِرَاعٍ أَوْ کُرَاعٍ لَأَجَبْتُ، وَلَوْ أُهْدِیَ إِلَیَّ ذِرَاعٌ أَوْ کُرَاعٌ لَقَبِلْتُ». «اگر مرا برای صرف ران یا پاچه (گوسفندی) دعوت کنند، خواهم پذیرفت؛ همچنین اگر به من ران یا پاچهای هدیه داده شود، میپذیرم». [صحیح بخاری (2568)]
انسانهای متکبر باید کردار و گفتار پیامبر گرامی ج را آویزه خویش سازند تا همیشه مانعی برای تکبر و برتری طلبی آنان باشد.
ابوهریره س میگوید: رسول الله ج فرمود: «بَیْنَمَا رَجُلٌ یَمْشِی فِی حُلَّةٍ، تُعْجِبُهُ نَفْسُهُ، مُرَجِّلٌ جُمَّتَهُ، إِذْ خَسَفَ اللَّهُ بِهِ، فَهُوَ یَتَجَلْجَلُ إِلَى یَوْمِ القِیَامَةِ» [متفق علیه]. «روزی، یک مرد که سرش را شانه زده و لباسی مورد پسند پوشیده بود، قدم میزد و با تکبر راه میرفت؛ ناگهان الله تعالی او را در زمین فرو برد. لذا او تا روز قیامت در زمین فرو خواهد رفت».
یکی از موانع مهم نیل به سعادت دنیوی و اخروی، خودمحوری و غرور و تکبر است. این خصلت راه پذیرش هدایت را مسدود میکند، به هر اندازه که روحیه تواضع در انسان پرورش یابد، امکان نیل به هدایت و قرب الهی بیشتر میشود. بنابراین، تواضع و فروتنی، یکی از مهمترین و برترین صفات پسندیده مسلمان است.
تواضع رسول گرامی ج در فتح مکه (ورود متواضعانه، نه فاتحانه):
هنگامی که الله تعالی مکه مکرمه را برای پیامبرش ج گشود و سپاه قریش پس از بیست و سه سال جنگ و دشمنی در برابر ایشان به زانو درآمدند، درحالی وارد مکه شد که سرش را به نشانه تواضع در برابر الله تعالی و ستایش به درگاه او پایین انداخته بود.
آری، با وجود اینکه لشکر اسلام فاتحانه وارد مکه گردید و پیامبر گرامی ج نیز بر شترش در حالی که عمامه سیاهی بر سر داشت، پیشاپیش آنان در حرکت بود، اما سرش را به خاطر تواضع در پیشگاه پروردگار پایین انداخته و بر زین شتر خم شده بود، زیرا ایشان با مشاهدۀ این کاروان عظیم و مهیب که در رکاب او در حرکت بودند و منتظر کوچکترین اشارهای از جانب ایشان بودند تا در مکه هیچ جنبندهای را باقی نگذارند، این پیروزی بزرگ او را به یاد گذشتهای نزدیک میانداخت که از مکه بیرون رانده شده بود و اکنون با این هیبت و نصرت الهی به مکه بازمیگشت. چه کرامت و لطف بزرگی از جانب پروردگار شامل حال او شده بود. بنابراین، میبایست هر چه بیشتر از الله تشکر نماید و در مقابل او کرنش و سر، خم مینمود.
آنجناب ج با مردم همچون رهبری محبوب و متواضع رفتار میکرد، بزرگواری که بزرگیش از اخلاق و رفتارش بود نه از جاه و مقام و نفوذش. همیشه و در تمام مراحل دعوتش پیامبری متواضع بود، چه هنگامی که مورد ظلم و ستم قرار گرفته بود و چه بعد از غلبه و پیروزی و چه درزمانی که تنها بود، و چه در وقت مشکلات و سختیها و چه در قله افتخار و پیروزی حتی بعد از این که بر جزیرة العرب غلبه یافت و همه از او فرمانبرداری میکردند.
به علت تواضع شدید ایشان بود که وقتی فرد تازه واردی که اولین بار وارد مسجد میشد ایشان را در میان یارانش تشخیص نمیداد. انس بن مالک س میگوید: هنگامی که ما با پیامبر ج در مسجد نشسته بودیم. مردی با شترش وارد شد و آن را در مسجد بر زمین خواباند. سپس پاهایش را بست آنگاه رو به سوی مسلمانان کرد و گفت: کدام یک از شما محمد ج است؟ پیامبر ج در میان آنها نشسته و تکیه داده بود. گفتیم: آن مرد سفید پوستی که تکیه داده است. [صحیح بخاری (63)]
پیامبر گرامی اسلام ج را هرکسی میتوانست به آسانی ملاقات نموده و نیاز خویش را به ایشان بازگو نماید، زیرا آنجناب ج دوست نداشت دربان و یا نگهبانی داشته باشد تا مردم را از دیدن و یا سخن گفتن با ایشان باز دارند. [صحیح مسلم (1274) سنن ابن ماجه (3035) با تصحیح البانی (2461)]. تواضع و شکسته نفسی و فروتنی پیامبر گرامی ج سبب شد که دوستی و محبت مردم به ایشان بیشتر شده و گرویدۀ اخلاق عالی ایشان گردند.