ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
تشویق به قضا کردن اورادی که در شب از انسان فوت شده است
961-663- (1) (صحیح) عَن عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ س وَأرضَاه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ ج: «مَنْ نَامَ عَنْ حِزْبِهِ([1]) أَوْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ، فَقَرَأَهُ فِیمَا بَیْنَ صَلَاةِ الْفَجْرِ، وَصَلَاةِ الظُّهْرِ، کُتِبَ لَهُ کَأَنَّمَا قَرَأَهُ مِنَ اللَّیْلِ».
رواه مسلم وأبو داود والترمذی والنسائی وابن ماجه، وابن خزیمة فی "صحیحه".
از عمر بن خطاب س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «اگر کسی به دلیل خواب ماندن، حزب مقررش یا قسمتی از آن را نتواند انجام دهد، پس آن را در فاصله نماز صبح و ظهر بخواند؛ در اینصورت برای او چنان ثبت میشود که گویا آن را در شب خوانده است».
16- (الترغیب فی صلاة الضحى)
([1]) منظور از حزب همان وِرد (اجزایی از قرآن) است که برای خود مقرر نموده است. عراقی میگوید: اینکه منظور از آن نماز شب یا قرائت قرآن در نماز یا غیر نماز باشد، هر دو احتمال وجود دارد. تحفة الأحوذی (3/ 150). و در [حاشیة السندی على سنن ابن ماجه (1/ 404)] آمده است: منظور از حزب وظیفهای است که انسان برای خود مقرر میکند همچون نماز یا قرائت یا .. . مصحح