ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ترغیب به روزهی شش روز از شوال
1457-1006- (1) (صحیح) عَنْ أَبِی أَیُّوبَ س أَنَّ رَسُولَ اللهِ ج قَالَ: «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ، ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ، کَانَ کَصِیَامِ الدَّهْرِ».
رواه مسلم وأبو داود والترمذی والنسائی وابن ماجه([1]).
از ابو ایوب س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس ماه رمضان و بدنبال آن شش روز از شوال را روزه بگیرد مانند این است که همیشه روزه بوده است».
1458-1007- (2) (صحیح) وَعَنْ ثَوْبَانَ س مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ ج عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ج قَالَ: «مَنْ صَامَ سِتَّةَ أَیَّامٍ بَعْدَ الْفِطْرِ، کَانَ تَمَامَ السَّنَةِ، ﴿مَن جَآءَ بِٱلۡحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشۡرُ أَمۡثَالِهَا﴾».
از ثوبان مولای رسول الله ج از رسول الله ج روایت است: «هرکس شش روز بعد از عید فطر را روزه بگیرد، مانند این است که تمام سال را روزه گرفته است، ((روز قیامت) هرکس (کار) نیکی آورد، پس ده برابر آن پاداش دارد).».
(صحیح) رواه ابن ماجه، والنسائی، ولفظه: «جَعَلَ اللهُ الْحَسَنَةَ بِعَشْرٍ أَمثَالِهَا، فَشَهْرٌ بِعَشَرَةِ أَشْهُرٍ، وَصِیَامُ سِتَّةُ أَیَّامٍ بَعْدَ الْفِطْرِ تَمَامُ السَّنَةِ».
و در روایت نسائی آمده است: «خداوند هر نیکی را ده برابر آن قرار داده، پس روزهی یک ماه برابر با ده ماه و روزهی شش روز بعد از عید فطر [برابر با شصت روز = دوماه میباشد که جمعا پاداش آن] برابر است با روزهی یکسال».
(صحیح) وابن خزیمة فی "صحیحه" ولفظه: - وهو روایة النسائی- قال: «صِیَامُ شَهرِ رَمَضَانَ بِعَشرَةِ أَشهُرٍ، وَصِیَامُ سِتَّةِ أَیَّامٍ بِشَهرَین، فَذَلِکَ صِیَامُ السَّنَةِ».
و در رویا ابن خزیمه آمده است: «روزهی ماه رمضان به مانند روزهی ده ماه و روزهی شش روز به مانند روزهی دو ماه میباشد؛ که [جمعا برابر است با] روزهی یکسال کامل».
(صحیح) وابن حبان فی "صحیحه"، ولفظه: «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ، وَسِتًّا مِنْ شَوَّالٍ، فَقَدْ صَامَ السَّنَةَ».
و در روایت ابن حبان امده است: «کسی که ماه رمضان و شش روز از شوال را روزه بگیرد، درحقیقت یکسال کامل روزه گرفته باشد».
0-1008- (3) (صحیح لغیره) ورواه أحمد والبزار والطبرانی من حدیث جابر بن عبدالله.
1459-1009- (4) (صحیح) وَعَن أَبِی هُرَیرة س عَن النَّبِیّ ج قَالَ: «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ، وَأَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ، فَکَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ».
رواه البزار، وأحد طرقه عنده صحیح.
از ابوهریره س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «کسی که ماه رمضان و بدنبال آن شش روز از شوال را روزه بگیرد گویا که یکسال کامل روزه گرفته باشد».
0-607- (1) (منکر) ورواه الطبرانی فی "الأوسط" بإسناد فیه نظر قال: «مَنْ صَامَ سِتَّةَ أَیَّامٍ بَعْدَ الْفِطْرِ مُتَتَابِعَةً، فَکَأَنَّمَا صَامَ السَّنَةَ کلها».
و طبرانی در الاوسط روایت نموده که: «هرکس شش روز متوالی پس از عید فطر روزه بگیرد، گویا که تمام سال را روزه گرفته است».
1460-608- (2) (موضوع) وَرُوِیَ عَنِ ابْنِ عُمَرَ ب قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ج: «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ، وَأَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ».
رواه الطبرانی فی "الأوسط".
و از ابن عمر ب روایت است که رسول خدا ج فرمودند: «هرکس رمضان را روزه بگیرد و به دنبال آن شش روز در شوال روزه بگیرد، گناهان وی چون روزی که از مادر متولد شده بخشیده میشود».
5- (الترغیب فی صیام یوم عرفة (لمن لم یکن بها)([2]) [وما جاء فی النهی لمن کان بها حاجاً]([3]))
([1]) هنا فی الأصل: "والطبرانی وزاد: "قال: قلت: بکل یوم عشرة؟ قال: نعم". ورواته رواة الصحیح". قلت: لکنها زیادة شاذة لمخالفتها لجمیع روایات الثقات فی مسلم والسنن وغیرها، وهما مخرجة فی "الإرواء" (4/ 106). وقد استوعبها الطبرانی فی "المعجم الکبیر" (4/ 3903-3916)، وأما المعلقون الثلاثة فصححوها له مع أصله!
([2]) ما بین الهلالین من «الصحیح» فقط. [ش].
([3]) ما بین المعقوفتین من «الضعیف» فقط. [ش].