اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

ترغیب به روزه‌ی روز عاشورا [و خوش‌رفتاری در این روز با خانواده]

ترغیب به روزه‌ی روز عاشورا [و خوش‌رفتاری در این روز با خانواده]

1474-1017- (1) (صحیح) عَنْ أَبِی قَتَادَةَ س أَنَّ رَسُولَ اللهِ ج سُئِلَ عَنْ صِیَامِ یَوْمِ عَاشُورَاءَ([1])؟ فَقَالَ: «یُکَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِیَةَ».

از ابو قتاده س روایت است از رسول الله ج درباره‌ی روزه‌ی روز عاشورا سؤال شد، فرمود: «کفاره‌ی گناهان سال گذشته می‌باشد».

رواه مسلم وغیره، وابن ماجه ولفظه قال: «صِیَامُ یَوْمِ عَاشُورَاءَ، إِنِّی أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ([2])».

و در روایت ابن ماجه آمده است: «از خداوند متعال امید دارم که روزه‌‌ی روز عاشورا، کفاره‌ی [گناهان] سال گذشته باشد».

1475-1018- (2) (صحیح) وَعَن ابن عباس ب: «أنَّ رَسُولَ الله ج صَامَ یَومَ عَاشُورَاءَ، أَو أَمَرَ بِصِیَامِهِ».

 رواه البخاری ومسلم.

از ابن عباس ب روایت است که رسول الله ج روز عاشورا روزه می‌گرفت و به روزه گرفتن آن دستور می‌داد.

1476-1019- (3) (صحیح) وَعَنهُ س أَنَّهُ سُئِلَ عَن صِیَامِ عَاشُورَاءَ؟ فَقَالَ: «مَا عَلِمْتُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ ج صَامَ یَوْمًا یَطْلُبُ فَضْلَهُ عَلَى الْأَیَّامِ، وَلَا شَهْرًا؛ إِلَّا هَذَا الشَّهْرَ. یَعْنِی رَمَضَانَ».

رواه مسلم.

و از ابن عباس ب روایت است که از روزه‌ی عاشورا سؤال شد، گفت: به یاد ندارم که رسول الله ج روزی را چون عاشورا برای کسب فضل آن بر سایر روزها روزه بگیرد و نه ماهی را جز این ماه؛ یعنی رمضان». 

1477-1020- (4) (حسن لغیره) وَعَنهُ ب: «أَنَّ النَّبِیَّ ج لَمْ یَکُنْ یَتَوَخَّى فَضْلَ یَوْمٍ عَلَى یَوْمٍ بَعْدَ رَمَضَانَ إِلَّا یَوْمَ عَاشُورَاءَ».

رواه الطبرانی فی "الأوسط"، وإسناده حسن بما قبله.

از ابن عباس ب روایت است که: رسول الله ج بعد از رمضان، فضل و برتری روزی بر روز دیگر را مانند روز عاشورا جستجو نمی‌کرد.

1478-616- (1) (منکر) وَعَنهُ ب أَیضاً قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله ج: «لَیْسَ لِیَوْمٍ فَضْلٌ عَلَى یَوْمٍ فِی الصِّیَامِ إِلَّا شَهْرَ رَمَضَانَ وَیَوْمَ عَاشُورَاءَ».

رواه الطبرانی فی "الکبیر"، والبیهقی، ورواة الطبرانی ثقات([3]).

از ابن عباس ب روایت است که رسول خدا ج فرمودند: «برای روزه هیچ روزی برتر از ماه رمضان و روز عاشورا نیست».

1479-1021- (5) (صحیح لغیره) وَعَن أَبِی سَعِیدٍ الخُدرِی س قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله ج: «مَن صَامَ یَومَ عَرَفَةَ؛ غُفِرَ لَهُ سَنَةٌ أَمَامَهُ، وَسَنَةٌ خَلفَهُ، وَمَن صَامَ عَاشُورَاءَ غُفِرَ لَهُ سَنَةٌ».

رواه الطبرانی بإسناد حسن، وتقدم([4]). [هنا 5- باب/رقم (4)].

از ابوسعید خدری س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس روز عرفه روزه بگیرد گناهان سال گذشته و سال جاری‌اش بخشیده می‌شود و هرکس روز عاشورا روزه بگیرد، گناهان یک‌سال او بخشوده می‌شود».

1480-617- (2) (ضعیف) وَعَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ س أَنَّ رَسُولَ اللهِ ج قَالَ: «مَنْ أَوسَعَ عَلَى عِیَالِهِ وَأَهْلِهِ یَوْمَ عَاشُورَاءَ، أَوسَعَ اللهُ عَلَیْهِ سَائِرَ سَنَتِهِ».

رواه البیهقی وغیره من طرق، وعن جماعة من الصحابة، وقال البیهقی: "هذه الأسانید وإن کانت ضعیفة، فهی إذا ضُم بعضُها إلى بعضٍ أخذت قوّة. والله أعلم"([5]).

از ابوهریره س روایت است که رسول خدا ج فرمودند: «هرکس در روز عاشورا با اهل و عیالش با خوش‌رفتاری و گشاده‌رویی برخورد کند، خداوند متعال در باقی سال او را ‌بی‌نیاز می‌گرداند».

8- (الترغیب فی صوم شعبان، وما جاء فی صیام النبی ج له، وفضل لیلة نصفه)



([1]) المشهور فی اللغة أنَّ (عاشوراء) و (تاسوعاء) ممدودان، وحُکی قصرهما، واتفق العلماء على أنَّ صوم یوم عاشوراء الآن سنة ولیس بواجب. وأما التوسعة والکحل فمن المحدثات. .

([2]) الأصل: "بعده"، والتصویب من "ابن ماجه" (1738) وغیره، وهو روایة لمسلم، انظر "الإرواء" (4/ 108 و109). وغفل عنه المعلقون الثلاثة -کعادتهم- مع ذکرهم الرقم!

([3]) قلت: فیه من تکلم فی حفظه، مع مخالفته للثقات فی متنه، فهو منکر لهذا، ولمخالفته لأحادیث فضل صوم یوم عرفة وغیره. وغفل عن هذا المعلقون الثلاثة، فقالوا: "حسن، قال الهیثمی: ورجاله ثقات"! وهو مخرج فی "الضعیفة" (285).

([4]) قلت: وبینت هناک أنَّ عزوه للطبرانی خطأ، وأنَّ الصواب: "رواه البزار"، فراجعه إنْ شئت.

([5]) کذا قال، وطرقه کلها واهیة، وبعضها أشد ضعفاً من بعض، وقد خرجتها فی "الضعیفة" (6824).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد