اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

ترغیب مجاهد و نگهبان به انجام عمل صالح زیاد از قبیل روزه و نماز و ذکر و موارد مشابه

ترغیب مجاهد و نگهبان به انجام عمل صالح زیاد از قبیل روزه و نماز و ذکر و موارد مشابه

(ضعیف) وَتقدم فی "باب النفقة فی سبیل الله" [3- باب] عَن أَبِی هُرَیرَةَ س: «أن رسول الله ج لیلةَ أُسرِیَ به أتى على قومٍ یزرعون فی یوم، ویحصدون فی یوم، کلما حصدوا عاد کما کان، فقال: یا جبرائیل! من هؤلاء؟ قال: هؤلاء المجاهدون فی سبیل الله، تضاعَف لهم الحسنةُ بسبعمائةِ ضعف، وما أنفقوا من شیء فهو یخلفه».

رواه البزار.

از ابوهریره س روایت است که رسول الله ج در شب اسراء بر قومی گذشت که یک روز می‌کاشتند و یک روز برداشت می‌کردند و هر بار که برداشت می‌کردند به حالت اول خود باز می‌گشت؛ رسول الله ج فرمود: «ای جبرائیل، اینان چه کسانی هستند؟» فرمود: «اینها مجاهدان در راه خدا هستند که نیکی‌های آنها تا هفتصد برابر افزون گردیده است و هیچ چیزی انفاق نکردند مگر اینکه جایگزین شد».

1855- 1256- (1) (صحیح) وَعَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ ج: «مَا مِنْ عَبْدٍ یَصُومُ یَوْمًا فِی سَبِیلِ اللهِ، إِلَّا بَاعَدَ اللهُ بِذَلِکَ الْیَوْمِ وَجْهَهُ عَنِ النَّارِ سَبْعِینَ خَرِیفًا».

رواه البخاری ومسلم والترمذی والنسائی. [مضی9- الصوم/1].

از ابو سعید خدری س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «بنده‌ای نیست که یک روز در راه خدا روزه بگیرد، مگر اینکه خداوند صورت او را به اندازه‌ی هفتاد پاییز از جهنم دور می‌کند».

1856-806- (1) (ضعیف) وَعَنْ مُعَاذ بن أَنَسٍ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ج: «مَنْ صَامَ یَوْمًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ [مُتَطَوِّعًا] فِی غَیْرِ رَمَضَانَ، بُعّدَ مِنَ النَّارِ مِائَةَ عَامٍ، سَیْرَ الْمُضَمَّرِ الجواد».

رواه أبو یعلى من طریق زبَان بن فائد. [مضی9- الصوم/1].

از معاذ بن انس س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس روزی را در راه خدا (جهاد)، در ماهی جز رمضان به صورت نافله روزه بگیرد، به اندازه صد سال که اسبی آماده بدود از آتش دوزخ دور می‌شود».

1857-1257- (2) (حسن لغیره) وَعَنْ أَبِی الدَّرْدَاءِ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله ج: «مَنْ صَامَ یَوْمًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ جَعَلَ اللَّهُ بَیْنَهُ وَبَیْنَ النَّارِ خَنْدَقًا کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ».

رواه الطبرانی فی "الأوسط" و "الصغیر" بإسناد حسن. [مضی هناک].

از ابو درداء س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس یک روز در راه خدا روزه بگیرد، خداوند بین او و جهنم گودالی به فاصله‌ی بین آسمان و زمین قرار می‌دهد».

1858-1258- (3) (حسن) وَعَنْ أَبِی أُمَامَةَ س؛ أَنَّ النَّبِیَّ ج قَالَ: «مَنْ صَامَ یَوْمًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ؛ جَعَلَ اللَّهُ بَیْنَهُ وَبَیْنَ النَّارِ خَنْدَقًا کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ».

رواه الترمذی عن الولید بن جمیل عن القاسم عنه، وقال: "حدیث غریب". [مضی هناک].

از ابو امامه س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس یک روز در راه خدا روزه بگیرد، خداوند بین او و جهنم گودالی به فاصله‌ی بین آسمان و زمین قرار می‌دهد».

1859-1259- (4) (صحیح لغیره) وَعَنْ عَمْرو بْن عَبَسَةَ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ج: «مَنْ صَامَ یَوْمًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ، بَعُدَتْ مِنْهُ النَّارُ مَسِیرَةَ مِائَةِ عَامٍ».

رواه الطبرانی فی "الکبیر" و "الأوسط" بإسناد لا بأس به. [مضی أَیضاً].

از عمرو بن عبسه س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس یک روز در راه خدا روزه بگیرد، آتش جهنم به اندازه‌ی مسیری صد ساله از او دور می‌گردد».

0-807- (2) (ضعیف) ورواه فی "الکبیر" من حدیث أبی أمامة؛ إلا أنه قال فیه: «بَعَّدَ اللهُ وَجْهَهُ عَنِ النَّارِ مَسِیرَةَ مِائَةِ عَامٍ، رَکْضَ الْفَرَسِ الْجَوَادِ الْمُضْمَرِ».

در روایت طبرانی در «الکبیر» آمده است: «خداوند متعال او را به اندازه مسیر صد سالی که اسبی آماده بدود، از آتش دور می‌کند».

0-1260- (5) (حسن صحیح) ورواه النسائی من حدیث عقبة؛ لم یقل فیه: «رَکْضَ الْفَرَسِ» إلى آخره([1]).

1860-808- (3) (ضعیف) وَعَنْ سَهْلِ بْنِ مُعَاذٍ عَنْ أَبِیهِ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ج: «إِنَّ الصَّلَاةَ وَالصِّیَامَ وَالذِّکْرَ یُضَاعَفُ عَلَى النَّفَقَةِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِسَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ».

رواه أبو داود من طریق زَبان عنه.

از سهل بن سعد از پدرش روایت است که رسول الله ج فرمودند: «پاداش نماز و روزه و ذکر، علاوه بر انفاق در راه خدا (جهاد) تا هفتصد برابر افزایش می‌یابد».

1861-809- (4) (ضعیف) وَعَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ س؛ أَنَّ رَسُولَ اللهِ ج قَالَ: «طُوبَى لِمَنْ أَکْثَرَ فِی الْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللهِ مِنْ ذِکْرِ اللهِ، فَإِنَّ لَهُ بِکُلِّ کَلِمَةٍ سَبْعِینَ أَلْفَ حَسَنَةٍ، کُلُّ حَسَنَةٍ مِنْهَا عَشَرَةُ أَضْعَافٍ، مَعَ الَّذِی لَهُ عِنْدَ اللهِ مَنَ الْمَزِیدِ» الحدیث.

 رواه الطبرانی فی "الکبیر"، وفیه رجل لم یسمّ.

 از معاذ بن جبل س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «مژده باد کسی را که در جهاد فی سبیل الله بسیار ذکر خدا می‌گوید؛ چون در برابر هر کلمه‌ای که می‌گوید هفتاد هزار نیکی برای او نوشته می‌شود چنان‌که هر نیکی آن ده‌ها برابر می‌شود. علاوه بر انچه بیش از این برای او نزد الله است».

1862-810- (5) (ضعیف) وَرُوِیَ عَنْ مُعَاذٍ([2]) س عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ج: أَنَّ رَجُلًا سَأَلَهُ فَقَالَ: أَیُّ الْمُجَاهِدِینَ أَعْظَمُ أَجْرًا؟ قَالَ: «أَکْثَرُهُمْ لِلَّهِ تَبَارَکَ وتَعَالَى ذِکْرًا» الحدیث.

رواه أحمد والطبرانی، ویأتی بتمامه إن شاء الله. [14- الذکر/1].

و از معاذ س روایت است که مردی از رسول الله ج پرسید: کدام‌یک از مجاهدین بزرگ‌ترین اجر و پاداش را دارد؟ فرمود: «کسی‌ که بیش از دیگران ذکر و یاد الله کند».

1863-811- (6) (ضعیف) وَعَنْ سَهْلِ بْنِ مُعَاذٍ عَنْ أَبِیهِ س؛ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ج قَالَ: «مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آیَةٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، کَتَبَهُ اللَّهُ مَعَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ».

رواه الحاکم من طریق زبان عنه، وقال: "صحیح الإسناد"([3]).

(قال المملی) س: "والظاهر أن المرابط أیضاً هو فی سبیل الله، فیضاعف عمله الصالح، کما یضاعف عمل المجاهد".

از سهل بن معاذ از پدرش س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس هزار آیه در راه خدا (جهاد) بخواند، خداوند متعال جایگاه او را در میان انبیا و صدیقین و شهدا و صالحین می‌نویسد».

مملی می‌گوید: «ظاهر حدیث بیانگر آن است که نگهبان نیز در راه الله است و عمل صالح وی افزون محسوب می‌گردد چنان‌که عمل مجاهد چند برابر محاسبه می‌شود».

1864-812- (7) (ضعیف) وَقَد رُوِیَ عن أنس س یرفعه قال: «صلاةٌ فی مسجدی تُعدَلُ بعشرة آلاف صلاة، وصلاةٌ فى المسجدِ الحرامِ تُعدَلُ بمئة ألف صلاة، والصلاةُ بأرض الرباط تُعدَل بأَلفی ألف صلاة» الحدیث. رواه أبو الشیخ ابن حیان فی "کتاب الثواب".

از انس بن مالک س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «نماز در مسجد من برابر است با ده هزار نماز و نماز در مسجدالحرام برابر است با صد هزار نماز و نماز در سرزمین جهاد برابر است با دو میلیون نماز».

1865-813- (8) (ضعیف جداً) وَرَوَى البیهقی عَنْ أَبِی أُمَامَةَ س؛  أَنَّ رَسُولَ اللهِ ج قَالَ: «إِنَّ صَلَاةَ الْمُرَابِطِ تَعْدِلُ خَمْسَ مِائَةِ صَلَاةٍ، وَنَفَقَةُ الدِّینَارِ وَالدِّرْهَمِ مِنْهُ أَفْضَلُ مِنْ سَبعِ مِائَةِ دِینَارٍ یُنْفِقُهُ فِی غَیْرِهِ».

والله أعلم.

و بیهقی از ابوامامه س روایت نموده که رسول الله ج فرمودند: «نماز نگهبان و مرزبان برابر است با پانصد نماز؛ و انفاق دینار و درهم وی برتر است از هفتصد دینار که در راهی جز این انفاق کند».

6- (الترغیب فی الغدوة فی سبیل الله والروحة، وما جاء فی فضل المشی والغبار فی سبیل الله والخوف فیه)



([1]) قلت: وإسناده حسن، وهو شاهد قوی لحدیث عمرو بن عبسة الذی فی "الصحیح".

([2]) قلت: کذا أطلق فأوهم أنه (معاذ بن جبل)؛ لأنه المراد عند إلاطلاق، ولا سیما وقد جعله عقب حدیث (معاذ)، وإنما هو (معاذ بن أنس) کما فی "المسند" (3/ 438) والطبرانی (20/ 186/ 407)، فکان الأولى بالمؤلف أن یقیده أو یجعله من روایة ابنه (سهل بن معاذ) کما فعل فی الحدیث التالی، ثم لا ضیر علیه بعد ذلک أن یطلق فی هذا العزو إلیه، وکذلک أطلق العزو إلیه فی المکان المشار إلیه!! وقد غفل عن هذا کله المعلقون الثلاثة کعادتهم فیما هو أهم منه.

([3]) کذا قال! وهو من تساهله الذى تابعه علیه الذهبی فی "تلخیصه"، مع أنه قال فی "کاشفه": "زبان بن فائد المصری، فاضل، خیر، ضعیف".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد