ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ترهیب از خیانت یکی از شرکاء به دیگری
2621-1114- (1) (ضعیف) عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله ج: «یَقُولُ اللَّهَ: أَنَا ثَالِثُ الشَّرِیکَیْنِ مَا لَمْ یَخُنْ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ؛ فَإِذَا خَانَ خَرَجْتُ مِنْ بَیْنِهِمَا».
از ابوهریره س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «الله متعال میفرماید: من سومین دو شریک هستم مادامی که یکی از آنها به دیگری خیانت نکرده است و چون خیانت کند، از میان آنها خارج میشوم».
زاد رزین فیه: «وَجَاءَ الشَّیطَانُ».
و در روایت رزین میافزاید: «و شیطان میآید».
رواه أبو داود، والحاکم وقال: "صحیح الإسناد"([1]).
والدارقطنی ولفظه: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ج: «یَدُ اللَّهِ عَلَى الشَّرِیکَیْنِ مَا لَمْ یَخُنْ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ، فَإِذَا خَانَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ؛ رَفَعَهَا عَنْهُمَا».
و در روایت دار قطنی آمده است: رسول الله ج فرمودند: «دست خدا همراه دو شریک است مادامی که یکی از آنها به دوستش خیانت نکند؛ پس چون یکی از آنها خیانت کند، دستش را از آنها برمیدارد».
0-1115- (2) وَعَن أَبِی هُرَیرَةَ س قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله ج: «مَنْ خَانَ منِ ائْتَمَنَه فَأَنا خَصْمُهُ»([2]).
از ابوهریره س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس به کسیکه به او اطمینان کرده خیانت کند، من طرف دعوای او هستم».
0-1116- (3) وَعن قَتَادَةَ، قال: سمِعتُ رسولَ الله ج یقول: «علامةُ المُنافِقِ ثَلاثَةٌ: إذا حَدَّثَ کَذَبَ، وإذا عاهَدَ غَدَرَ، وإذا ائتُمِنَ خانَ»([3]).
از قتاده روایت است از رسول الله ج شنیدم که فرمودند: «نشانه منافق سه چیز است: چون سخن گوید دروغ میگوید، چون عهد و پیمان بندد آن را میشکند و چون مورد اعتماد و اطمینان قرار گیرد، خیانت میکند».
0-1117- (4) وَعن النعمانِ بن بَشیرٍ، قال: قال رسول الله ج: «مَنْ خانَ شریکاً له فیما اثْتَمَنَهُ علیه واسْتَرْعاهُ له؛ فأنا بریءٌ منه».
رواه أبویعلی والبیهقی.
از نعمان بن بشیر روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس به شریکش در آنچه او را امین شمرده، خیانت کند، من از او بیزارم».
0-1118- (5) وَعن أبی أیوب الأنصاریِّ، قال: قال رسول الله ج: «المُؤْمِنُ إذا حَدَّثَ صدَقَ، وإذا عاهَدَ لَمْ یَغْدُرْ، وإذا ائْتُمِنَ لَمْ یَخُنْ».
رواه البزار والدارقطنی بإسناد لا بأس به. والله أعلم([4]).
از ابوایوب انصاری روایت است که رسول خدا فرمودند: مومن چون سخن گوید، راست میگوید و چون عهد و پیمان بندد، خلاف وعده نمیکند و چون مورد اعتماد قرار گیرد، خیانت نمیکند.
14-(الترهیب من التفریق بین الوالدة وولدها بالبیع ونحوه)
([1]) کذا قال، وتقلده الثلاثة، وفیه علتان: الجهالة والإرسال، وهو مبین فی "الإرواء" (5/ 228-229/ 1468).
([2]) کذا الأصل بدون تخریج، وکذا الذی بعده، وهما واللذان بعدهما لم یردوا فی نسخة (عمارة) وغیرها، والأول لم أقف علیه، والثانی معروف من حدیث ابن عمرو، وسیأتی فی "الصحیح" (23- الأدب / 24/ 14). والأخیران لم أجدهما حتى ولا فی "الجامع الکبیر" للسیوطی، وعزوهما لأبی یعلى والبزار فیه نظر؛ فإنی لم أرهما فی "المجمع". والله أعلم.
([3]) کذا الأصل بدون تخریج، وکذا الذی بعده، وهما واللذان بعدهما لم یردوا فی نسخة (عمارة) وغیرها، والأول لم أقف علیه، والثانی معروف من حدیث ابن عمرو، وسیأتی فی "الصحیح" (23- الأدب / 24/ 14). والأخیران لم أجدهما حتى ولا فی "الجامع الکبیر" للسیوطی، وعزوهما لأبی یعلى والبزار فیه نظر؛ فإنی لم أرهما فی "المجمع". والله أعلم.
([4]) جاء فی هامش الأصل: "هذه الأحادیث الأربعة لم توجد إلا فی نسختنا".