اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

ترهیب از ترجیح یکی از همسران و ترک عدالت بین آنها

ترهیب از ترجیح یکی از همسران و ترک عدالت بین آنها

2856-1949- (1) (صحیح) وَعَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ س أَنَّ رَسُولَ الله ج قَالَ: «مَنْ کَانَتْ عِنْدَهُ امْرَأَتَانِ فَلَمْ یَعْدِلْ بَیْنَهُمَا؛ جَاءَ یَوْمَ القِیَامَةِ وَشِقُّهُ سَاقِطٌ».

رواه الترمذی وتکلم فیه، والحاکم وقال: "صحیح على شرطهما".

از ابوهریره س روایت است که رسول الله ج فرمودند: «هرکس دو زن داشته باشد و بین آنها عدالت برقرار نکند، روز قیامت در حالی به پیشگاه خداوند حاضر می‌شود که یکی سمت بدنش افتاده است».

ورواه أبو داود، ولفظه: «مَنْ کَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ فَمَالَ إِلَى إِحْدَاهُمَا؛ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَشِقُّهُ مَائِلٌ».

و در روایت ابوداود آمده است: «کسی‌که دو زن داشته باشد و به یکی از آنها بیش از دیگری توجه کند، روز قیامت در حالی می‌آید که یک طرفش فلج است».

والنسائی، ولفظه: «مَنْ کَانَ لَهُ امْرَأَتَانِ یَمِیلُ لِإِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى؛ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحَدُ شِقَّیْهِ مَائِلٌ».

ورواه ابن ماجه، وابن حبان فی "صحیحه" بنحو روایة النسائی هذه؛ إلا أنهما قالا: «جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَأَحَدُ شِقَّیْهِ سَاقِطٌ» .

و در روایت ابن ماجه و ابن حبان آمده است: «روز قیامت در حالی می‌آید که یک طرفش افتاده است».

2857-1220- (1) (ضعیف) وَعَنْ عَائِشَةَ ل قَالَتْ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ج یَقْسِمُ وَیَعْدِلُ؛ وَیَقُولُ: «اللَّهُمَّ هَذَا قَسَمِی فِیمَا أَمْلِکُ، فَلَا تَلُمْنِی فِیمَا تَمْلِکُ وَلَا أَمْلِکُ» یَعْنِی الْقَلْبَ.

رواه أبو داود والترمذی والنسائی وابن ماجه، وابن حبان فی "صحیحه وقال الترمذی: "روی مرسلاً، وهو أصح".

از عایشه ل روایت است که پیامبر ج در نفقه و نوبت، عدالت می‌کرد و می‌گفت: «پروردگارا! این تقسیم من در چیزی است که در اختیار و توانم می‌باشد؛ پس مرا در آنچه در اختیار توست و در اختیار من نیست، ملامت مکن». یعنی قلب.

 2858-1950- (2) (صحیح) وَعَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ عَمْرو بن العاصی ب قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ ج: «إِنَّ الْمُقْسِطِینَ عِنْدَ اللهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ عَنْ یَمِینِ الرَّحْمَنِ، وَکِلْتَا یَدَیْهِ یَمِینٌ، الَّذِینَ یَعْدِلُونَ فِی حُکْمِهِمْ وَأَهْلِیهِمْ وَمَا وَلَوا».

رواه مسلم وغیره.

از عبدالله بن عمرو بن العاصی ب روایت است که رسول الله ج فرمودند: «عدالت‌پیشگان نزد خداوند بر منبرهایی از نور در طرف راست خداوند هستند و هردو دست خداوند راست است. کسانی که در قضاوت و در مورد خانواده و کسانی‌که سرپرستی آنها را برعهده دارند، عدالت می‌کنند».

5- (الترغیب فی النفقة على الزوجة والعیال، والترهیب من إضاعتهم، وما جاء فی النفقة على البنات وتأدیبهن)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد