ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
گمان میکنند جمع شدن برای یادآوری سیرت پیامبر به مردم در روز ولادتش، مانند یادآوری روز بعثت و هجرت پیامبر در خطبههای نماز جمعه است و همچنین شبیه یادآوری غزوهی بدر در هفدهم رمضان و نیز یادآوری سایر رخدادهایی است که در سیرت پیامبر ج مشهود است.
میگویند: چرا جمع شدن برای یادآوری سیرت پیامبر در روز ولادتش را حرام میدانید اما این موارد را مباح؟!
پاسخ:
این نیز مغالطهی دیگری است؛ کسانی که یادآوری هجرت و بعثت و غزوات پیامبر برای مردم را بر منبر جمعه جایز میدانند همچنین یادآوری ولادت پیامبر و وفاتش را برای مردم جایز میدانند؛ چنانکه در همهی این موارد سخن میگویند و این مساله را انکار نمیکنند؛ و این محل نزاع و اختلاف نیست بلکه محل اختلاف جمع شدن برای این مهم و دعوت دادن به آن و تکرارش در اوقات مشخص و جشن گرفتن و برگزاری مراسم برای آن میباشد.
بر این اساس است که اجتماع و گردهمایی مردم در روز بعثت یا هجرت یا غزوهای از غزوات به صورت همه ساله و غذا پختن و قصیده سرایی و مدیحه سرایی و ذکر نمودن به این مناسبت را جایز نمیدانند؛ و عملی را به این روزها اختصاص نمیدهند. و بدیهی است که روز هفدهم رمضان در هر سال موافق با روز جمعه نمیشود تا قصدا از این مناسبت سخن گفته شود.
همچنین میگوییم: سه واقعه در ماه ربیع الاول اتفاق افتاده است، ولادت پیامبر (بر فرض ثابت بودن آن) و هجرت و وفات پیامبر؛ با این همه صحابه در این ماه هیچ عبادتی ایجاد نکردند که تکرار شده و آنها را یادآور این وقایع باشد؛ چون به خوبی میدانستند و درک کرده بودند که کمال اقتدا به پیامبر و محبت و دوست داشتن او، در اتباع و پیروی از ایشان است؛ این درحالی است که صحابه بیشترین تعظیم و محبت را در مورد رسول الله ج داشتند اما با وجود این تعظیم و محبت، برای ولادت پیامبر مراسم و گردهمایی به پا نکردند و روز هجرتش را عید نشمردند و برای وفاتش ماتم نگرفتند.