ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
***
توضیح موضوع: چنانچه قبلاً نیز گفتیم، وحی گاهی به معنای اشارهی سریع، یا حرکات رمزی با چشم و ابرو، و تغییر دادن خطوط چهره آمده است، چنانچه خداوند در داستان حضرت زکریا، آیهی 11 سورهی مریم میفرماید: ﴿فَأَوۡحَىٰٓ إِلَیۡهِمۡ﴾. آنچه در تفسیر این آیه مشهور است، این است که حضرت زکریا در این مورد، فقط یک اشارهی رمزی کرده است و سخنی را بر زبان جاری نگردانیده است. شاعر نیز در این شعر، وحی را به معنای «اشارهی رمزی با دست و دیگر اعضای بدن» به کار برده است:
نظرتُ الیهـا نظـرةً
فتحیـرتْ |
|
دقائق فکری
فی بدیع صفاتها |
فاوحی الیها الطرف انّی
احّبها |
|
فـاثر ذاک الوحی فی
وجَناتها |
ترجمه: «نگاهی به سراپای اندامش افکندم، تار و پود اندیشهام در گیر و دار نگریستن به زیبایی و ظرافت او در هم ریخت. آنگاه مژگان چشمانم به او وحی فرستاد که دوستش دارم، و شگفت اینکه آثار این وحی را بیدرنگ در آیینهی چهرهاش نگریستم.» پس نتیجه میگیریم که وحی به هفت قسم تقسیم میشود:
1- وحی رسالت و نبوت.
2- وحی به معنای الهام [نحل / 68]
3- وحی به معنای اشاره [مریم / 11]
4- وحی به معنای تقدیر [فصلت / 12]
5- وحی به معنای امر و فرمان [مائده / 111]
6- وحی به معنای دروغپردازی و وسوسه [انعام / 112]
7- وحی به معنای خبر و رساندن پیام [انبیاء / 73]
به هر حال وحی از سوی پروردگار را میتوان دوگونه تصور کرد:
که بر پیامبران فرستاده میشود و رابطهی خاصّی میان آنها و خدا است که فرمانهای الهی و حقایق را از این طریق دریافت میداشتند.
که در حقیقت همان غرائز و استعدادها و شرایط و قوانین تکوینی خاصّی است که خداوند در درون موجودات مختلف جهان قرار داده است.