اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

امکان نسیان و فراموشی در پیامبرج

امکان نسیان و فراموشی در پیامبرج

﴿... وَإِمَّا یُنسِیَنَّکَ ٱلشَّیۡطَٰنُ فَلَا تَقۡعُدۡ بَعۡدَ ٱلذِّکۡرَىٰ مَعَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّٰلِمِینَ [الأنعام: 68]

﴿وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْیۡءٍ إِنِّی فَاعِلٞ ذَٰلِکَ غَدًا٢٣ إِلَّآ أَن یَشَآءَ ٱللَّهُۚ وَٱذۡکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلۡ عَسَىٰٓ أَن یَهۡدِیَنِ رَبِّی لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَٰذَا رَشَدٗا٢٤ [الکهف: 23-24]

﴿سَنُقۡرِئُکَ فَلَا تَنسَىٰٓ٦ إِلَّا مَا شَآءَ ٱللَّهُۚ إِنَّهُۥ یَعۡلَمُ ٱلۡجَهۡرَ وَمَا یَخۡفَىٰ٧ [الأعلى: 6-7].

***

توضیح موضوع: پیامبر اسلام ج و دیگر پیامبران در برابر نسیان و فراموشی معصومند، اما نسیان‌هایی که به نوعی با دعوت آن‌ها ارتباط داشته باشد، ولی نسیان در یک کار عادی روزانه که هیچ ارتباطی با مسأله‌ی وحی و نبوت و تعلیم و تربیت و تبلیغ ندارد، بلکه عدم ارتباط آن را همه می‌دانند، لطمه‌ای به مقام عصمت انبیاء نمی‌زند، و حتی گاهی اوقات، نسیان پیامبر ج جنبه‌ی شرعی دارد چرا که اگر ایشان در نماز دچار سهو و فراموشی نمی‌شد، ما از کجا مسائل سهو را یاد می‌گرفتیم.

و علاوه از پیامبر اسلام ج، سایر پیامبران نیز دچار فراموشی و نسیان می‌شوند، و خداوند برخی از آن‌ها را برای ما بیان فرموده است، از جمله حضرت آدم÷ که خداوند او را از نزدیک شدن و خوردن میوه‌ی درخت ممنوعه در بهشت بر حذر داشته بود ولی او فرمان خدا را فراموش نمود و از آن خورد. خداوند می‌فرماید:

﴿وَلَقَدۡ عَهِدۡنَآ إِلَىٰٓ ءَادَمَ مِن قَبۡلُ فَنَسِیَ وَلَمۡ نَجِدۡ لَهُۥ عَزۡمٗا١١٥ [طه: 115]

«در آغاز کار ما به آدم فرمان دادیم که از میوه‌ی درخت ممنوع نخورد، اما او دچار نسیان شد و ترک فرمان کرد و از آن خورد، و از او تصمیم درستی و اراده‌ی استواری نیافتیم».

موسی÷ با خضر÷ پیمان می‌بندد که بر هیچ یک از عملکردهایش اعتراض نکند، اما همین که خضر کشتی را سوراخ نمود، موسی بر او اعتراض کرد و خضر به او یادآور شد که نبایستی اعتراض می‌کرد، و موسی از این فراموشکاری خود عذرخواهی کرد و گفت:

﴿لَا تُؤَاخِذۡنِی بِمَا نَسِیتُ [الکهف: 73]

«مرا به خاطر فراموش کردن توصیه‌ات بازخواست مکن»

و دیگر پیامبران که دچار فراموشی شده‌اند و احادیث پیامبر ج آن‌ها را بیان نموده‌اند (چون حضرت سلیمان که به فراموشی «ان شاء الله» نگفت.)

و تمام این‌ها ثابت می‌کند که فراموشی پیامبر ج دلیل بشر بودن ایشان است و خود پیامبر ج در حدیثی بیان می‌فرماید که فراموشکار مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد.

البته باید دانست که این نوع فراموشی نشان از این دارد که پیامبر ج نیز انسان است و ممکن است برحسب صفات بشری‌اش دچار سهو و اشتباه شده باشد و اصحاب و یارانش آن را به یادش آورده باشند، اما از جانب نبوّت و رسالت، معصوم از هر نوع خطا و نسیان و فراموشی است و خداوند کاملاً او را پاک و مبرّا از هر گونه عیبی نگه داشته است تا دین و برنامه، کتاب و آیین الهی را بین مردم تبلیغ نماید، به طور مطلق پیامبر اسلام در این بخش از دعوت و رسالتش، معصوم بوده و هیچ‌گاه دچار فراموشی و خطا نشده است، خداوند به این حقیقت گواهی می‌دهد و در سوره‌ی اعلی می‌فرماید:

﴿سَنُقۡرِئُکَ فَلَا تَنسَىٰٓ٦ إِلَّا مَا شَآءَ ٱللَّهُۚ إِنَّهُۥ یَعۡلَمُ ٱلۡجَهۡرَ وَمَا یَخۡفَىٰ٧ [الأعلى: 6-7]

«ما قرآن را بر تو خواهیم خواند و به تو خواهیم آموخت، و تو دیگر آن را فراموش نخواهی کرد. مگر چیزی را که خدا بخواهد، قطعاً او آشکار و نهان را می‌داند».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد