ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
***
توضیح موضوع: «مصالحه»: توافق نمودن بر قراردادی است که میان دو طرفی که با هم اختلاف داشتهاند، انجام میپذیرد، برای مثال: کسی که ادعا میکند از دیگری مبلغ معیّنی را طلب دارد، شخص دوّم هم بدهکاری خود را میپذیرد، اما آن مبلغ را نادرست میداند، در اینجا برای پرهیز از اختلاف و خصومت و سوگند خوردن شخص دوم، با هم بر سر بخشی از آن مبلغ مصالحه مینمایند و موضوع حل و فصل میشود.
در حقیقت مصالحه عقدی جایز و مشروع است. زیرا خداوند متعال میفرماید:
﴿فَلَا جُنَاحَ عَلَیۡهِمَآ أَن یُصۡلِحَا بَیۡنَهُمَا صُلۡحٗاۚ وَٱلصُّلۡحُ خَیۡرٞۗ﴾ [النساء: 128]
«بر هیچ یک از زن و مرد گناهی نیست که بکوشند به وسیلهی صرف نظر کردن زن از برخی از مخارج و همبستری با خود میان خویشتن صلح و صفا راه بیندازند و صلح، همیشه از جنگ و جدایی بهتر است».
و پیامبر گرامی اسلام میفرماید:
«مصالحه میان مسلمانان جایز است، مگر مصالحهای که حلالی را حرام، یا حرامی را حلال بنماید.» [ابوداود و ترمذی]
در مورد اموال به سه صورت مصالحه ممکن است انجام پذیرد:
مصالحهی براساس اقرار آن است که شخصی ادعا کند که حقی یا طلبی از دیگری دارد، و او هم ادعای مدعی را میپذیرد و در مقابل پرداخت چیزی با هم مصالحه میکنند. زیرا به خاطر آنکه ادعای مدّعی را دروغ ندانسته، او هم در مقابل مبلغی یا بخشی از مورد ادعای خود را به او میبخشد.
مصالحهی براساس انکار آن است که شخصی ادعا کند حقی یا طلبی از دیگری دارد، در اینجا «مدّعی علیه» موضوع را اساساً انکار میکند، اما به خاطر آنکه کارشان به دادگاه و مرافعه کشیده نشود و از شرّ مدّعی نجات پیدا کند، در مورد پرداخت مبلغی با هم توافق مینمایند.
مصالحهی براساس سکوت آن است که شخصی ادعا کند که از دیگری طلبی دارد، و مدّعی علیه نه آن را تأیید میکند و نه آن را تکذیب مینماید؛ جایز است که مدّعی و مدّعیعلیه در مورد مبلغی برای حل و فصل نزاع به توافق برسند.