ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
***
توضیح موضوع: عاریه به وسیلهای گفته میشود که مالک آن را برای استفاده، مدّتی در اختیار دیگری بدون عوض قرار میدهد، تا پس از سپری شدن زمان مذکور به او بازگردانیده شود. و به عبارتی دیگر، عاریه عبارت از این است که مالک، منافع ملکش را بدون دریافت عوض، در اختیار کسی قرار دهد تا از آن استفاده کند.
بنابر آیات قرآن و سنّت رسول خدا ج عاریه دادن مشروع است. خداوند میفرماید:
﴿وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ﴾ [المائدة: 2]
و رسول خدا ج میفرماید:
«خداوند بندهاش را کمک و یاری میکند تا آن وقت که بنده برادرش را کمک و یاری کند» [ابن ماجه]
و نیز آن حضرت ج هنگامی که لباس زرهای را از صفوان بن امیّه گرفت، صفوان گفت: ای رسول خدا ج! میخواهید آن را برای خود بردارید؟ رسول خدا ج فرمود: «نه، آن را به عنوان عاریه و امانتی تضمین شده میبرم». [نسایی و احمد]
و برگرداندن عاریه واجب است، خداوند متعال میفرماید:
﴿إِنَّ ٱللَّهَ یَأۡمُرُکُمۡ أَن تُؤَدُّواْ ٱلۡأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهۡلِهَا...﴾ [النساء: 58]
«بیگمان خداوند به شما مؤمنان دستور میدهد که امانتها را اعم از آنچه خدا شما را در آن امین شمرده، و چه چیزهایی که مردم آنها را به دست شما سپرده و شما را در آنها امین دانستهاند، به صاحبان امانت برسانید».
و تنها چیزهایی که استفاده از آنها مباح است به عاریه داده میشوند. برای مثال، عاریه دادن یا عاریه گرفتن لباس ابریشم برای مردان، و اسلحه برای دزدی و قتل، حرام و نامشروع هستند. زیرا خداوند متعال میفرماید:
﴿وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِۚ﴾ [المائدة: 2]
«و همدیگر را در راه تجاوز و ستمکاری یاری و پشتیبانی مکنید».
و اگر به شرطی عاریه دهنده حاضر به دادن عاریه باشد که عاریه گیرنده آن را ضمانت کند، جایز است، و در صورت خسارت یا ضایع گردیدن، عاریه گیرنده باید خسارت آن را بپردازد. زیرا رسول خدا ج فرمودهاند:
«مسلمانان باید شرایط و قرارداد میان خود را مراعات نمایند». [ابوداود]
اما اگر شرطی برای ضمانت آن در کار نبود و بدون آنکه عاریه گیرنده در نگهداری در آن کوتاهی کند، یا بیش از حد معمول و خارج از عرف از آن استفاده ننماید و دچار زیان و خسارت بشود، ضامن آن نیست هر چند پرداخت خسارت مستحب است. اما اگر کوتاهی کند و بیش از حد از آن استفاده کند یا درست از آن بهرهبرداری ننماید و در نتیجه دچار خسارت بگردد، خسارت آن را باید ضمانت کند.
و هزینهی استفاده و بازگردانیدن عاریه بر عهدهی عاریه گیرنده است.