﴿وَلَا تَجۡعَلُواْ ٱللَّهَ
عُرۡضَةٗ لِّأَیۡمَٰنِکُمۡ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصۡلِحُواْ بَیۡنَ ٱلنَّاسِۚ
وَٱللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٞ٢٢٤ لَّا یُؤَاخِذُکُمُ ٱللَّهُ بِٱللَّغۡوِ فِیٓ
أَیۡمَٰنِکُمۡ وَلَٰکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا کَسَبَتۡ قُلُوبُکُمۡۗ وَٱللَّهُ
غَفُورٌ حَلِیمٞ٢٢٥﴾ [البقرة:
224-225]
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَشۡتَرُونَ بِعَهۡدِ ٱللَّهِ
وَأَیۡمَٰنِهِمۡ ثَمَنٗا قَلِیلًا أُوْلَٰٓئِکَ لَا خَلَٰقَ لَهُمۡ فِی ٱلۡأٓخِرَةِ
وَلَا یُکَلِّمُهُمُ ٱللَّهُ وَلَا یَنظُرُ إِلَیۡهِمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَةِ وَلَا
یُزَکِّیهِمۡ وَلَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ٧٧﴾ [آل عمران: 77]
﴿لَا یُؤَاخِذُکُمُ ٱللَّهُ
بِٱللَّغۡوِ فِیٓ أَیۡمَٰنِکُمۡ وَلَٰکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا عَقَّدتُّمُ ٱلۡأَیۡمَٰنَۖ
فَکَفَّٰرَتُهُۥٓ إِطۡعَامُ عَشَرَةِ مَسَٰکِینَ مِنۡ أَوۡسَطِ مَا تُطۡعِمُونَ
أَهۡلِیکُمۡ أَوۡ کِسۡوَتُهُمۡ أَوۡ تَحۡرِیرُ رَقَبَةٖۖ فَمَن لَّمۡ یَجِدۡ
فَصِیَامُ ثَلَٰثَةِ أَیَّامٖۚ ذَٰلِکَ کَفَّٰرَةُ أَیۡمَٰنِکُمۡ إِذَا
حَلَفۡتُمۡۚ وَٱحۡفَظُوٓاْ أَیۡمَٰنَکُمۡۚ...﴾
[المائدة: 89]
﴿وَأَوۡفُواْ
بِعَهۡدِ ٱللَّهِ إِذَا عَٰهَدتُّمۡ وَلَا تَنقُضُواْ ٱلۡأَیۡمَٰنَ بَعۡدَ
تَوۡکِیدِهَا وَقَدۡ جَعَلۡتُمُ ٱللَّهَ عَلَیۡکُمۡ کَفِیلًاۚ إِنَّ ٱللَّهَ
یَعۡلَمُ مَا تَفۡعَلُونَ٩١﴾ [النحل:
91]
﴿وَلَا
تَتَّخِذُوٓاْ أَیۡمَٰنَکُمۡ دَخَلَۢا بَیۡنَکُمۡ فَتَزِلَّ قَدَمُۢ بَعۡدَ
ثُبُوتِهَا وَتَذُوقُواْ ٱلسُّوٓءَ بِمَا صَدَدتُّمۡ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ وَلَکُمۡ
عَذَابٌ عَظِیمٞ٩٤ وَلَا تَشۡتَرُواْ بِعَهۡدِ ٱللَّهِ ثَمَنٗا قَلِیلًاۚ إِنَّمَا
عِندَ ٱللَّهِ هُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡ إِن کُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ٩٥﴾
[النحل: 94-95]
﴿ وَلَیۡسَ
عَلَیۡکُمۡ جُنَاحٞ فِیمَآ أَخۡطَأۡتُم بِهِۦ وَلَٰکِن مَّا تَعَمَّدَتۡ
قُلُوبُکُمۡۚ...﴾ [الأحزاب:
5]
﴿وَخُذۡ بِیَدِکَ
ضِغۡثٗا فَٱضۡرِب بِّهِۦ وَلَا تَحۡنَثۡۗ...﴾
[ص: 44]
﴿وَکَانُواْ
یُصِرُّونَ عَلَى ٱلۡحِنثِ ٱلۡعَظِیمِ٤٦﴾
[الواقعة: 46]
﴿أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِینَ
تَوَلَّوۡاْ قَوۡمًا غَضِبَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِم مَّا هُم مِّنکُمۡ وَلَا مِنۡهُمۡ
وَیَحۡلِفُونَ عَلَى ٱلۡکَذِبِ وَهُمۡ یَعۡلَمُونَ١٤ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُمۡ
عَذَابٗا شَدِیدًاۖ إِنَّهُمۡ سَآءَ مَا کَانُواْ یَعۡمَلُونَ١٥ ٱتَّخَذُوٓاْ
أَیۡمَٰنَهُمۡ جُنَّةٗ فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ فَلَهُمۡ عَذَابٞ
مُّهِینٞ١٦﴾ [المجادلة:
14-16]
﴿أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِینَ
تَوَلَّوۡاْ قَوۡمًا غَضِبَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِم مَّا هُم مِّنکُمۡ وَلَا مِنۡهُمۡ
وَیَحۡلِفُونَ عَلَى ٱلۡکَذِبِ وَهُمۡ یَعۡلَمُونَ١٤ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُمۡ
عَذَابٗا شَدِیدًاۖ إِنَّهُمۡ سَآءَ مَا کَانُواْ یَعۡمَلُونَ١٥ ٱتَّخَذُوٓاْ
أَیۡمَٰنَهُمۡ جُنَّةٗ فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ فَلَهُمۡ عَذَابٞ
مُّهِینٞ١٦﴾ [المجادلة:
14-16]
﴿قَدۡ فَرَضَ ٱللَّهُ
لَکُمۡ تَحِلَّةَ أَیۡمَٰنِکُمۡۚ وَٱللَّهُ مَوۡلَىٰکُمۡۖ وَهُوَ ٱلۡعَلِیمُ ٱلۡحَکِیمُ٢﴾
[التحریم: 2]
***
توضیح موضوع: قسم: به معنای سوگند یاد نمودن به
ذات و نامها و صفات خداوند است. به عنوان مثال: کسی میگوید: سوگند به خداوند!
فلان کار را انجام میدهم. یا سوگند به آفریدگار انسانها! فلان کار را انجام نمیدهم.
و سوگند یاد نمودن به اسماء و صفات خداوند جایز است، اما سوگند یاد کردن به غیر
اسماء و صفات خداوند جایز نیست. زیرا رسول خدا ج فرمودهاند:
«هر کس سوگند یاد میکند، تنها به خداوند سوگند بخورد، و الا از سوگند
خودداری نماید». [بخاری و مسلم]
و نیز میفرماید:
«هر کس به غیر خداوند سوگند
یاد کند، در واقع مرتکب کاری شرکآلود شده است» [احمد]
و سوگند یاد کردن سه نوع است که عبارتند از:
الف) «سوگند
لغو» [سوگند بیهوده]
در نزد امام شافعی سوگندی است که بدون قصد و
نیّت از دهان انسان میپرد. گاهی برخی به هنگام سخن گفتن بارها، جملههای «والله»
و «بالله» را تکرار میکنند. و در نزد جمهور (امام ابوحنیفه، مالک و احمد) سوگند
بیهوده: سوگندی است که کسی براساس ظن و برداشت خود سوگند یاد میکند. به عنوان
مثال: شخصی بر چیزی سوگند میخورد به گمان این که آن چیز رخ داده است، پس در واقع
امر، خلاف آن آشکار میشود، پس چنین سوگندی کفاره ندارد.
ب) «سوگند
غموس»
سوگند غموس آن است که کسی عمداً و به دروغ سوگند
یاد کند. برای مثال بگوید: به خدا قسم! این جنس را به هزار تومان خریدهام؛ و در
عین حال آن را کمتر از آن قیمت خریده باشد. اینگونه سوگند خوردن گناه است و موجب
هلاکت و نابودی انسان میگردد.
رسول خدا ج در فرمودهی زیر همین نوع
سوگند را مورد نظر داشته ا ند که فرمودهاند:
«هر کس به دروغ سوگند یاد
کند، تا مال و پول بیشتری را از مردم بگیرد، در روز قیامت مورد خشم خداوند قرار
خواهد گرفت». [بخاری و مسلم]
و کسی که به عمد و دروغ به اسماء و صفات خداوند
سوگند یاد کند، به خاطر سنگینی بار گناهش، کفاره برای جبران آن کافی نیست و بایستی
ضمن توبه و استغفار، حقی را که به وسیلهی قسم دروغ از مردم ضایع گردانیده، به
آنان بازگرداند.
ج) «سوگند
منعقده»
اگر کسی به خداوند سوگند یاد کند که فلان کار را
انجام خواهد داد، یا فلان کار را انجام نخواهد داد، در صورت عمل ننمودن به مورد
سوگند خود، مورد مؤاخذه قرار میگیرد. و به این نوع سوگند، «سوگند منعقده» میگویند.
و حکم کسی که به اینگونه سوگندها وفا ننماید،
این است که مرتکب گناه شده، و کفارهی قسم بر او واجب میشود.
و کفارهی سوگند منعقده یکی از چهار مورد زیر
است:
1.
تهیهی یک وعده غذای مناسب و متوسط برای ده نفر
مستمند.
2.
تهیّهی ده دست لباس که برای ادای نماز قابل
استفاده باشد برای ده نفر مستمند و نیازمند.
3.
آزاد کردن بردهای مسلمان.
4.
سه روز روزه را پشت سر هم گرفتن.
جمعه 20 دی 1398 ساعت 22:26