ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
52- «اَلتَّحِیَّاتُ لِلَّهِ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّیِّبَاتُ، اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاَتُهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَیْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِـحِیْنَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ»([1]).
ترجمه: «فرمانروایى، رحمت و برکت و پاکى مخصوص الله است]، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد اى پیامبر، سلام بر ما و کلیه بندگان صالح خدا، من گواهی مىدهم که هیچ معبودى بجز الله [بحق] وجود ندارد و محمد ص بنده و رسول اوست».
معنی کلمات حدیث:
اَلتَّحِیَّاتُ: انواع مختلف تعظیم و ستایش.
الصَّلَوَاتُ: انواع نمازها.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ: دعای سلامتی برای رسول اکرم ص.
الطَّیِّبَاتُ: سخنان زیبا و ستایش آمیز.
رهنمود حدیث:
ابن مسعود میگوید: آنها پشت سر رسول اکرم ص در نماز میگفتند: «السلام علی جبرئیل و میکائیل....» (سلام بر جیرئیل و میکائیل و سلام بر فلان و فلان) تا اینکه میگفتند: سلام بر الله. رسول اکرم ص فرمود: الله خودش سلام است سپس روش صحیح سلام را به آنها آموزش داد و گفت: این دعا، همهی بندگان نیک الله چه در زمین و چه در آسمانها را در بر میگیرد.
رسول اکرم ص گفتن: سلام بر الله را به دلیل اینکه سلام از نامهای الله است ممنوع اعلام نمود و دستور داد تا بگویند: سلام بر بندگان نیک الله چرا که آنها نیازمند سلامتی هستند نه الله که بینیاز است.
[در برخی از عبارات روایت ابن مسعود چنین آمده که وقتی رسول اکرم ص زنده بود السلام علیک أیها النبی میگفتیم و هنگامی که وفات یافت گفتیم: «السلام علی النبی».
علامه ابن حجر و همچنین شیخ آلبانی رحمهم الله میگویند: این سخن ابن مسعود دلالت بر این دارد که همهی اصحاب در حیات رسول اکرم ص، سلام تشهد را با ضمیر خطاب (کم) و بعد از وفات ایشان با کلمهی غایب (علی النبی) بر زبان میآوردند. شیخ آلبانی میافزاید که صحابه در عبادات از طرف خود چیزی نمیافزودند، قطعاً چنین چیزی از رسول اکرم ص فرا گرفته بودند، چنانکه عایشه ل «تشهد» را با کلمهی «السلام علی النبی» آموزش میداد» (پایان سخن شیخ آلبانی)
بنده میگویم: حداقل چیزی که در این مورد میتوان گفت: اینکه مسأله مختلف فیه است پس بهتر است پایبند عباراتی باشیم که خود رسول اکرم ص در زندگی میخواندند یعنی «السلام علیک... و بسیاری از صحابه نیز همین را میخواندند چنانکه عمر بن خطاب در حضور صحابه از روی منبر تشهد را با همین عبارت به مردم آموزش میداد]([2]).
فوائد حدیث:
1- تذکر به خطا و اشتباه و تصحیح آن با حکمت و وعظ نیکو.
2- اخلاص در همهی اعمال و اقوال و صرفا آنها را برای الله انجام دادن.
3- در دعا برای مؤمنان باید گفت: و علی عباد الله الصالحین تا شامل همهی نیکان عالم بشود.
4- استحباب دعا خواستن در آغاز برای خود سپس برای دیگران چنانکه رسول اکرم ص چنین کرد و همچنین دعای نوح و ابراهیم علیهما السلام در قرآن به همین منوال نقل شده است.
ضمنا: بسم الله گفتن درآغاز تشهد از رسول اکرم ص ثابت نیست پس نباید با آن آغاز کرد.