ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
(44) آنچه که مرتکب گناه باید بگوید و انجام دهد
140 - «مَا مِنْ عَبْدٍ یُذْنِبُ ذَنْبًا فَیُحْسِنُ الطُّهُوَر، ثُمَّ یَقُومُ فَیُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ، ثُمَّ یَسْتَغْفِرُ اللهَ إِلاَّ غَفَرَ اللهُ لَهُ»([1]).
«هر بندهاى که مرتکب گناهى شود، سپس خوب وضو گرفته، دو رکعت نماز بخواند و از الله طلب آمرزش نماید، الله او را خواهد بخشید».
معنی کلمات حدیث:
الطُّهُوَر با ضمه: یعنی وضو و با فتحه: یعنی موادی که در طهارت مورد استفاده قرار میگیرد.
رهنمود حدیث:
این حدیث بیانگر وسعت و گستردگی فضل و کرم و رحمت الهی است که در برگیرنده همه اشیا و موجودات است و این که انسان وقتی گناهی مرتکب میشود میتواند با وضو و نماز و استغفار آن را جبران نماید چرا که آتش با آب خاموش میشود و آتش معصیت و گناه را باید با آب طهارت از بین برد.
فوائد حدیث:
1- دروازههای توبه تا نرسیدن روح به حلقوم باز است.
2- شتاب ورزی در توبه همراه با پشیمانی و دست کشیدن از گناه نشانه نیکبختی و اصرار بر گناه نشانه بدبختی است.
3- انسان مؤمن گناه خود را همچون کوهی بالای سرخود میپندارد که هر لحظه ممکن است بر او بیفتد و از این رو مبادرت به توبه مینماید ولی برای انسان منافق عکس قضیه صادق است.
4- این حدیث در مورد گناهان کوچک است اما گناهان کبیره نیاز به توبه و گاهاً اقامه حد شرعی از طرف حاکم مسلمان دارند. مگر این که خود انسان از گناه کبیره خود باخبر باشد و توبه کرده به انجام اعمال نیک زیاد مبادرت کند و در نهایت خداوند در مورد بندهاش تصمیم میگیرد که او را ببخشد یا کیفر دهد.