اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

(50) فضیلت عیادت مریض

(50) فضیلت عیادت مریض

149- رسول الله ص فرمودند: «إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ، مَشَى فِی خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى یَجْلِسَ، فَإِذَا جَلَسَ غَمَرَتْهُ الرَّحْمَةُ، فَإِنْ کَانَ غُدْوَةً صَلَّى عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ حَتَّى یُمْسِیَ، وَإِنْ کَانَ مَسَاءً صَلَّى عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ حَتَّى یُصْبِحَ». «هرگاه کسی به عیادت مسلمانی برود، تا وقتى که آنجا مى‌رود و مى‌نشیند، در میان میوه‌هاى چیده شده‌ى بهشت، قدم بر مى‌دارد، و زمانى که آنجا می‌نشیند، رحمت او را فرا مى‌گیرد، و اگر هنگام صبح به عیادت برود، هفتاد هزار فرشته تا شب بر او درود مى‌فرستند و اگر شب هنگام به عیادت بیماری برود، هفتاد هزار فرشته تا صبح بر او درود مى‌فرستند»([1]).

معنی کلمات حدیث:

عَادَ: عیادت کند.

خِرَافَةِ الْجَنَّةِ: میوه‌های بهشت.

غَمَرَتْهُ: در بر می‌گیرد.

صَلَّى عَلَیْهِ: برایش طلب آمرزش می‌کنند.

رهنمود حدیث:

این حدیث بیان‌گر فضل بیکران الهی در مورد کسی است که به عیادت بیماری صرفا جهت خشنود ساختن الله برود. رسول اکرم ص عیادت کننده را مانند کسی دانست که به گشت و گذار در باغ‌ها و میوه‌های بهشت می‌پردازد و علاوه بر آن، هفتاد هزار فرشته در حق وی طلب آمرزش می‌نماید و با این کلمات که در حدیث دیگری آمده اند مورد خطاب قرار می‌گیرد خوش آمدی، قدمت مبارک به جایگاهی در بهشت دست یافتی.

فوائد حدیث:

1-  کوتاه عیادت نمودن و رعایت سایر آداب عیادت، جزو سنت‌های رسول اکرم ص است.

2-  عیادت هر بیمار باید طبق شرائط و روحیات او باشد.

3-  بیان پاداش صبر، برای بیمار.

4-  مشروعیت رفتن به عیادت بیمار چه بیماری معمولی و چه مهم و خطرناک باشد.



[1]- ترمذى و ابن ماجه وأحمد، ونگا: صحیح ابن ماجه (1/244) و صحیح ترمذى (1/286)، و احمد شاکر آنرا صحیح دانسته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد