اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

(51) دعای مریضی که از زندگی ناامید شده

(51) دعای مریضی که از زندگی ناامید شده

150- «اَللهم اغْفِرْ لِیْ وَارْحَمْنِیْ وَأَلْـحِقْنِیْ بِالرَّفِیْقِ اْلأَعْلَى»([1]).

«بار الها! مرا ببخش، و بر من رحم کن، و مرا به رفیق أعلى ملحق ساز».

معنی کلمات حدیث:

الرَّفِیْقِ اْلأَعْلَى: پیامبران‌اند که در بالاترین مقام بهشت جای دارند.

 

رهنمود حدیث:

انسان مسلمان همواره از پروردگار خویش خواهان رحمت و مغفرت است به ویژه در بیماری‌ای که احتمال مرگ باشد. در چنین وضعیتی جانب امید به رحمت و عفو الهی بر جانب ترس غلبه پیدا می‌کند. و این با منعی که در مورد طلب نمودن مرگ آمده است در تضاد نیست به‌خاطر این که طلب نمودن مرگ هنگامی ممنوع است که شخص به‌خاطر رهایی از مصیبتی که دامنگیرش شده از روی اعتراض به قضا و قدر الهی مرگ را می‌طلبد نباید چنین کند بلکه خود را به الله متعال بسپارد «وإنا لله وإنا إلیه راجعون» را ورد زبان سازد.

فوائد حدیث:

1-  میزان ترس شدید رسول الله ص از پروردگار خویش در حالی که دارای بالاترین مقام بندگی است.

2-  اثبات این که رسول اکرم ص بشری است که از حالات بشری مانند گرسنگی، بیماری و مرگ برخوردار است و فرق وی با دیگران در این است که فرستاده‌ی الهی است از جنس بشر.

3-  رسول اکرم ص در حالی مرگ را انتخاب نمود که بین مرگ و زندگی اختیار داده شده بود و این جزو ویژگی‌های پیامبران است.

151- عایشه ل می‌گوید: پیامبر ص هنگام مرگ دست‌هایش را در آب فرو مى‌برد و صورتش را با آنها مسح مى‌کرد و مى‌فرمود:

«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ إِنَّ لِلْمَوْتِ لَسَکَرَاتٍ»([2]).

«معبود بحقی جز الله وجود ندارد، همانا مرگ داراى سختى و دشوارى‌هایی است».

معنی کلمات حدیث:

سکرات: سختی و تلخی مرگ.

رهنمود حدیث:

رسول اکرم ص که محبوب‌ترین و بزرگوارترین و نزدیک‌ترین فرد نزد الله متعال است با سختی مرگ دست و پنجه نرم کرد و این به‌خاطر بالارفتن بیشتر مقام ایشان بود چنان که مادرمان عایشه می‌گوید: من دوست ندارم کسی دیگر با سختی‌ای که رسول اکرم ص در مرگ مواجه شد مواجه شود. در بعضی از روایات آمده که هنگام جان کندن و لحظات پایانی زندگی رسول الله، عبدالرحمان فرزند ابوبکر در حالی وارد شد که مسواکی در دست داشت رسول اکرم ص چشم به ایشان دوخت.عایشه ل فهمید که رسول اکرم ص مسواک را می‌خواهد. عایشه آن را از دست عبدالرحمان گرفت و جوید و در دهان رسول اکرم ص گذاشت و دهان مبارک ایشان را مسواک زد.

فوائد حدیث:

1-  مقام والای عایشه ل که رسول اکرمص در ایام بیماری از بقیه همسرانش اجازه خواست تا در خانه‌ی او بماند.

2-  یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها در این لحظه آن است که انسان، موفق به خواندن کلمه توحید باشد.

3-  سختی مرگ و تشویق برای آمادگی عملی جهت مواجه شدن با آن.

152- و همچنین این دعا را مى‌خواند: «لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَکْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیْکَ لَهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ لَهُ الْـمُلْکُ وَلَهُ الْـحَمْدُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ»([3]).

ترجمه‌اش در اذکار قبل بیان شده است.

رهنمود حدیث:

در ایام بیماری مشروع است که گفتن این ورد در برگیرنده توحید و نفی شرک بوده امر را به الله که تقدیر در دست اوست می‌سپارد و در پایان رسول اکرم ص فرموده است: الله در جواب بنده‌اش که این ورد را می‌خواند می‌گوید: «لا اله الا انا وأنا اکبر» «جز من معبودی نیست و من بزرگ‌ترم».

فوائد حدیث:

1-  فضیلت کسی که این ذکر را با یقین بخواند سپس بمیرد چنان‌که رسول‌اکرمص فرمود: هر کس آن را در بیماری بخواند و بمیرد آتش دوزخ به او اصابت نمی‌کند.

2-  انسان مسلمان با توحید و بندگی الله متعال زنده است و با آن می‌میرد.



[1]- بخارى (7/10) و مسلم (4/1893).

[2]- بخارى مع الفتح (8/144) و در حدیث مسواک زدن نیز بیان شده است.

[3]- ترمذى و ابن ماجه. و نگا: صحیح ترمذى (3/152) ناصرالدین ألبانى.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد