ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
165ـ «اَلسَّلاَمُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الدِّیَارِ، مِنَ الْـمُؤْمِنِیْنَ وَالْـمُسْلِمِیْنَ، وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِکُمْ لاَحِقُوْنَ [وَیَرْحَمُ اللهُ الْـمُسْتَقْدِمِیْنَ مِنَّا وَالْـمُسْتَأْخِرِیْنَ] أَسْأَلُ اللهَ لَنَا وَلَکُمُ الْعَافِیَةَ»([1]). «سلام بر شما اى اهل این منزل، که مؤمن و مسلمان هستید، همانا ما نیز ـ إن شاء الله ـ به شما ملحق خواهیم شد، و خداوند بر گذشتگان و آیندگان ما رحم کند، از خدا براى خودمان و شما عافیت مىطلبیم».
معنی کلمات حدیث:
1- أَهْلَ الدِّیَارِ: یعنی ساکنان قبرستان.
2- الْعَافِیَةَ: رهایی ازآزمایش و عذاب قبر.
رهنمود حدیث:
این حدیث بیانگر استحباب دعا و طلب رحمت و آمرزش برای خفتگان در خاک توسط کسی است که از کنار قبرستان عبور میکند یا به قصد پند و عبرت گرفتن به آنجا سر میزند همچنین بیانگر شفقت رسول اکرم ص نسبت به مردههای امتش میباشد. بنابراین به یاران و دیگر افراد امت خویش میآموزد که در حق گذشتگان و اموات مسلمین دعا کنند. همچنین این دعا اشاره به این مطلب دارد که روزی همه خواهند مرد و به کاروان خفتگان در خاک خواهند پیوست و کسانی که قبلا مردهاند پیشکسوتان ما بهحساب میآیند.
فوائد حدیث:
1- شایسته است که برای اموات مسلمین دعای خیر و رحمت نمود و از ذکر معایب آنان باید خود داری کرد.
2- جواز استفاده از واژهی «اهل» برای ساکنان هر مکانی چه زنده باشند چه مرده.
3- مرده باید در قبرستان دفن شود نه در مسجد و نه در مکانهای دور و تنها؛ و اگر کسی چنین وصیتی هم بکند نباید به وصیتش عمل کرد.
[1]- مسلم(2/671) وابن ماجه (1/494) و لفظ از ابن ماجه به روایت بُرَیْدَةَ س مىباشد. و آنچه بین کروشه است از حدیث عایشه ل در صحیح مسلم (2/671) روایت شده است.