اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

(62) دعای موقع رعد و برق

(62) دعای موقع رعد و برق

168- عبدالله بن زبیر وقتی صدای رعد و برق را می‌شنید هر سخن دیگری را قطع می‌کرد و این ورد را می‌خواند: «سُبْحَانَ الَّذِیْ یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالـمَلاَئِکَةُ مِنْ خِیْفَتِهِ»([1]).

«پاک و منزّه است آن ذاتى که رعد، پاکى‌اش را بیان مى‌نماید و او را ستایش مى‌کند، و فرشتگان نیز از بیم او، تسبیح مى‌گویند».

معنی کلمات حدیث:

مِنْ خِیْفَتِهِ: از ترس وی به‌خاطر عظمتش.

رهنمود حدیث:

به‌ هر حال جهان هستی چه قسمت بالا و چه قسمت پائین همه از آن الله متعال و مقهور فرمان اوست و این ورد بر گرفته از آیه دوازدهم سوره رعد است: ﴿هُوَ ٱلَّذِی یُرِیکُمُ ٱلۡبَرۡقَ خَوۡفٗا وَطَمَعٗا وَیُنشِئُ ٱلسَّحَابَ ٱلثِّقَالَ١٢ وَیُسَبِّحُ ٱلرَّعۡدُ بِحَمۡدِهِۦ وَٱلۡمَلَٰٓئِکَةُ مِنۡ خِیفَتِهِ [الرعد: 12-13]. ترجمه: «او ذاتی است که برق را برای بیم و امید به شما نشان می‌دهد و ابرهای سنگین و بارور را پدید می‌آورد. و رعد، با حمد و ستایش پروردگار او را به پاکی یاد می‌کند و فرشتگان از بیمش او را می‌ستایند و سپاس می‌گزارند».

 از این رو وقتی ابن زبیر صدای رعد و برق را می‌شنید سخن را قطع می‌نمود و ورد فوق را می‌خواند.

[علی، ابن عباس و بیشتر مفسرین می‌گویند: «رعد» نام فرشته‌ای است که ابرها را به این سو و آنسو می‌برد. چنانکه در روایتی که امام احمد و ترمذی آن‌را نقل کرده اند و شیخ آلبانی آن‌را صحیح دانسته است رسول اکرم ص در جواب یهودیان در مورد رعد فرمود که فرشته‌ای است که ابرها را جابجا می‌کند. پرسیدند صدای رعد از چیست؟ رسول الله فرمود: این صدای برخورد ابرها است. یهودیان سخن رسول الله را تایید کردند]([2]).

فوائد حدیث:

1-  تسبیح گفتن رعد و برق و فرشتگان برای الله متعال عبارت است از نفی شریک و فرزند از وی و اعتراف به این‌که فقط او پرودگار جهانیان است.

2-  فراگیر بودن پادشاهی الله و دانش فراگیر وی که در برگیرنده هر چیزی است باعث افزایش ایمان بنده نسبت به الله متعال می‌شود.

3-  رد ادعای اهل زیغ که می‌گویند: رعد صدای علی بن ابی الطالب است چنان‌که شهرستانی در «ملل و نحل» نقل نموده است (ص 151).



[1]- موطأ (2/992) و ألبانى گفته این حدیث صحیح و سندش منسوب به صحابه است.

[2]- شرح حصن المسلم مجدی بن عبدالوهاب احمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد