اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

(63) دعای طلب باران

(63) دعای طلب باران

169ـ «اَللهم أَسْقِنَا غَیْثًا مُغِیْثًا مَرِیْئًا مَرِیْعًا، نَافِعًا غَیْرَ ضَارٍّ، عَاجِلاً غَیْرَ آجِلٍ»([1]).

«الهى! به ما بارانى عطا فرما که باعث نجات گردد، گوارا و با خیر و برکت باشد، مفید و بدون ضرر باشد، زود ببارد و دیر نکند».

معنی کلمات حدیث:

1-  غَیْثًا مُغِیْثًا: بارانی که ما را در کارهای خیر یاری می‌دهد.

2-  مَرِیْئًا: پایان و نتیجه‌ی خوبی داشته و مضر نباشد.

3-  مَرِیْعًا: زیاد.

رهنمود حدیث:

این یکی از دعاهایی است که رسول اکرم ص در نماز طلب باران می‌خواند. این نماز در خشک‌سالی و قحطی باران خوانده می‌شود. امام با مردم دو رکعت مانند نماز عید می‌خواند سپس به ارشاد و نصیحت مردم می‌پردازد، آنها را به توبه از گناهان و ترک ظلم و ستم و بر گردانیدن حقوق و ترک کینه، دشمنی و حسادت فرا می‌خواند.

رسول اکرم ص با خشوع و فروتنی تمام، برای برگزاری این نماز بیرون می‌رفت و به زاری و التماس پروردگار خویش می‌پرداخت، ردایش را بر می‌گردانید. راوی حدیث می‌گوید: آنگاه به برکت دعای پیامبر از آسمان باران زیادی می‌بارید.

فوائد حدیث:

1-  استغفار، توبه و پشیمانی باعث دفع بلا و مصبیت می‌گردد. چنانکه الله متعال فرموده است: ﴿فَقُلۡتُ ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّکُمۡ إِنَّهُۥ کَانَ غَفَّارٗا١٠ یُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَیۡکُم مِّدۡرَارٗا١١ وَیُمۡدِدۡکُم بِأَمۡوَٰلٖ وَبَنِینَ وَیَجۡعَل لَّکُمۡ جَنَّٰتٖ وَیَجۡعَل لَّکُمۡ أَنۡهَٰرٗا١٢ [نوح: 10-12]. ترجمه: «و گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که به‌راستی او، آمرزنده است. تا باران آسمان را پیاپی بر شما فرو فرستد. و با اموال و فرزندان، کمکتان کند و باغ‌ها و جویبارهایی برای شما پدید آورَد».

2-  برگردانیدن ردا به‌خاطر نیک فالی است که الله حالت آنها را به حالتی بهتر تبدیل نماید.

3-  پذیرفته شدن فوری دعای رسول اکرم ص دلیل رسالت و نشانه‌ی کرامت ایشان نزد پروردگارش می‌باشد.

170ـ «اَللهم أَغِثْنَا، اَللهم أَغِثْنَا، اَللهم أَغِثْنَا»([2]).

«بار الها! بر ما باران ببار، بر ما باران ببار، بر ما باران ببار».

رهنمود حدیث:

در مورد سبب ورود این دعا آمده است که مردی روز جمعه در حالی که رسول اکرم ص در حال ایراد خطبه بود وارد مسجد شد و گفت: ای رسول اکرم! چارپایان و مواشی از بین رفتند از الله بخواه تا باران ببارد. رسول اکرم ص دست‌هایش را به‌سوی آسمان بلند کرد و سه بار فرمود: «اللهم اسقنا» «بار الها ! ما را آب بنوشان» راوی می‌گوید: به‌خدا سوگند دیری نگذشت که کاربحایی رسید که تا شش روز خورشید را ندیدیم یعنی یک هفته کامل باران می‌بارید.

فوائد حدیث:

1-  جواز گفتگو با امام در صورت نیاز در حال ایراد خطبه.

2-  استحباب تکرار دعا سه بار و بیشتر.

3-  جواز دعای طلب باران داخل خطبه.

4-  اکتفا به نماز جمعه به‌جای نماز طلب باران.

171ـ «اَللهم أَسْقِ عِبَادَکَ، وَبَهَائِمَکَ، وَانْشُرْ رَحْمَتَکَ، وَأَحْیِی بَلَدَکَ الْـمَیِّتَ»([3]).

«الهى! بندگانت و حیواناتت را سیراب بگردان، پروردگارا! رحمت خود را بگستران و زمینِ مرده‌ات را زنده بگردان».

کلمات حدیث:

1-  عِبَادَ: یعنی انسانها اعم از مرد، زن، برده و آزاده.

2-  بَهَائِمَ: یعنی همه‌ی جنبندگان و حشرات.

رهنمود حدیث:

پدید آورنده فقط پروردگار جهانیان است و باریدن باران دلیل رحمت او بر بندگان و جنبندگان است و زندگی در زمین به آب بستگی دارد.

فوائد حدیث:

1-  رسول اکرم ص نسبت به مردم و سایر مخلوقات بسیار مهربان بود چنانکه این امر از دعای فوق به خوبی آشکار است.

2-  نیاز دلها به وحی الهی مانند نیاز زمین به آب باران است.



[1]- ابوداود (1/303) و ألبانى در صحیح أبى داود (1/ 216) آنرا صحیح دانسته است.

[2]- بخارى (1/224) و مسلم (2/613).

[3]- ابوداود (1/305)، و ألبانى در صحیح أبى داود (1/218) آنرا حسن دانسته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد