ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
176ـ «ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتِ الْعُرُوْقُ، وَثَبَتَ اْلأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللهُ»([1]).
«تشنگى برطرف شد، رگها تَر شدند و پاداش ـ إن شاء الله ـ ثابت گشت».
معنی کلمات حدیث:
الظَّمَأُ: تشنگی.
رهنمود حدیث:
این دعا بیانگر جواز پاداش خواستن در مقابل روزه از الله متعال میباشد بگونهای که فرد روزه دار این امر را به خواست و مشیت الهی میسپارد نه اینکه بهصورت طلبکارانه از او بخواهد. همچنین اشاره به شادی و لذتی دارد که هنگام افطار به فرد روزه دار دست میدهد چنانکه رسول اکرم ص میفرماید: روزه دار با روزهاش به دو شادی و لذت دست مییابد یکی هنگام افطار کردن و دیگری هنگام ملاقات با پرودگارش بهخاطر همین است که الله متعال، روزه را عملی ویژه برای خود قرار داده فرموده است: «روزه از آن من است و خودم پاداش آنرا خواهم داد».
فوائد حدیث:
1- استحباب خواندن این ورد هنگام افطار با خرما و در صورت نبودن با آب.
2- شیوهی سنت در افطار این است که ابتدا با خرما یا آب افطار کرده، نماز بخواند و بعد از نماز، افطار را ادامه دهد.
3- روزه، تمرین صبر و تحمل است تا انسان را به تقوا که هدف اصلی روزه است برساند چنانکه الله متعال فرموده است: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیۡکُمُ ٱلصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِکُمۡ لَعَلَّکُمۡ تَتَّقُونَ١٨٣﴾ [البقرة: 183]. ترجمه: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما فرض شده، چنانچه بر کسانی که پیش از شما بودند، فرض شده بود؛ باشد که تقوا پیشه کنید».
177- عبد الله بن عمرو بن عاص میگوید: رسول اکرم ص فرمود: از روزه دار هنگام افطار دعایی حتما پذیرفته خواهد شد. ابن ابی ملیکه میگوید: عبدالله بن عمرو هنگام افطار این دعا را میخواند: «اَللهم إِنِّیْ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِیْ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ أَنْ تَغْفِرَ لِیْ»([2]).
«الهى! من از تو بهوسیلهى رحمتت که همهى چیز را فراگرفته است، مىخواهم که مرا بیامرزى».
جهت اهمیت بحث نگا: اروارء الغلیل (921) ضمنا لازم به یادآوری است که دعای: «اللهم لَکَ صُمْتُ وَعَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ» از نظر سند ضعیف میباشد.