ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
187ـ «اَللهم بَارِکْ لَنَا فِیْ ثَمَرِنَا، وَبَارِکْ لَنَا فِیْ مَدِیْنَتِنَا، وَبَارِکْ لَنَا فِیْ صَاعِنَا، وَبَارِکْ لَنَا فِیْ مُدِّنَا» [مسلم 2/1000].
«بار الها! در میوههاى ما، شهر ما، و پیمانههاى ما برکت عنایت فرما».
معنی کلمات حدیث:
صاع ومد: صاع پیمانهای در حدود چهار مد و مد همان «مَن» است.
رهنمود حدیث:
درآغاز این حدیث که دعای فوق بخشی از آن است نقل شده که صحابه در فصل میوه، اولین میوه را تقدیم رسول اکرم ص میکردند. ایشان نیز با خواندن دعای فوق که شامل دعای خیر و برکت برای مدینه و ساکنان آن است در حق آنان دعا مینمود دیری نگذشت که الله متعال دعای او را پذیرفت، شهر مدینه شاهد خیر و برکت فراونی گردید. مسجد رسول اکرم ص رونق گرفت. مسلمانان زیاد شدند تعدادد اسبهای جنگی افزایش یافت تا جایی که در زمان خلیفه دوم؛ عمر بن خطاب؛ تعدادشان به چها هزار رسید. و این مصداق دعای رسول اکرم ص است که فرمود: «برکة فی برکة» چنانکه در روایت ابن ماجه آمده است: یعنی برکت بر برکت».
معمولا اولین میوهای که به رسول اکرم ص تقدیم مینمودند ایشان آنرا به خردسالترین فرزند خود میداد چنانکه این مطلب در پایان همین حدیث تصریح شده است.
فوائد حدیث:
1- میزان محبت صحابه با رسول اکرم ص و شوق و رغبتشان به دعای پیامبر.
2- پذیرفته شدن دعای برکتی که رسول اکرم ص در حق شهر مدینه کرد که شامل برکت دینی و مادی بود و دیری نگذشت که از هردو نظر خیر فراوانی نصیب این شهر گردید.
3- بیان میزان مهر و محبت پیامبر ص نسبت به خردسالان.
4- استحباب اختصاص دادن هدیه به انسان بزرگ و دانشمند و طلب دعا ازوی.