ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
196ـ «سُبْحَانَکَ اَللهم وَبِحَمْدِکَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُکَ وَأَتُوْبُ إِلَیْکَ»([1]).
«بارالها! تو پاک و منزّهى، تو را ستایش مىکنم، و گواهى مىدهم که جز تو، معبود بحقی وجود ندارد و از تو آمرزش مىخواهم و بسوى تو باز میگردم».
عایشه ل میگوید: رسول اکرم ص در هر مجلسی که مینشست یا نماز میخواند یا تلاوتی مینمود، در پایان همین دعای ختم مجلس را میخواند. و هنگامی که از ایشان علت این امر را جویا شدم فرمود: اگر کسی کار خیری انجام دهد با این ذکر مهری بر کار خیرش زده میشود و اگر کار بدی انجام دهد خواندن این ذکر باعث کفارهی گناه آن کار بد وی میشود.
رهنمود حدیث:
ذکر باعث جبران خطاها و محو گناهانی میشود که در مجلس انجام گرفتهاند چرا که در برگیرندهی حمد و تسبیح و شهادت به وحدانیت الله متعال است و این امور بیانگر قدرت بیحد و مرز پروردگار عالم میباشد همچنین به این نکته اشاره شده که فقط او به فضل و کرم و رحمت خویش گناهان را میآمرزد از این رو میبینیم که دعای فوق، با طلب استغفار و اظهار توبه، به اتمام رسیده است.
فوائد حدیث:
1- بیان گستردگی رحمت الله و تشویق به توبه در هر حال.
2- انسان مسلمان، در مجالس خود به غیبت و سخن چینی و دروغ نمیپردازد بلکه از گناهان بزرگ پرهیز مینماید.
3- الگو قراردادن رسول الله در کردار و گفتار جزو خصلتهای بارز یک انسان مسلمان محسوب میشود.
[1]- أصحاب سنن. و نگا: صحیح ترمذی (3/153). نسائی در کتاب: عمل الیوم واللیلة شمارهى (308) و أحمد (6/77) و دکتر فاروق حماده در تحقیق کتاب: عمل الیوم واللیلة أثر امام نسائی ص (273) این حدیث را صحیح دانسته است.