اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

(122) دعای تعجب و امور خوشحال کننده

(122) دعای تعجب و امور خوشحال کننده

240ـ «سُبْحَانَ الله»([1]).

«الله، پاک و منزّه است».

رهنمود حدیث

جواز ابراز شگفتی با گفتن سبحان الله و این‌را وقتی رسول اکرم ص بر زبان آورد که در مسیری با ابوهریره روبرو شد و دست او را گرفت و چند قدمی جلو رفت و نشست ابوهریره مخفیانه از آنجا رفت و دیری نگذشت که پس از غسل کردن بازگشت. رسول اکرم ص پرسید: کجا رفتی؟ ابوهریره گفت جنب بودم رفتم غسل کردم. رسول اکرم ص فرمود: سبحان الله! مؤمن که نجس نمی‌شود (یعنی گرچه جنب باشد ولی اعضای بدن او پلید نیست که با چیزی مماس نشود یا به کسی دست ندهد).

فوائد حدیث

1-  مستحب بودن ارشاد و راهنمایی کوچکتر توسط بزرگتر حتی بدون درخواست کوچک‌تر.

2-  جواز تأخیر غسل جنابت (تا قبل از اولین وقت نماز) و رفتن به بازار وغیره.

3-  مؤمن چه زنده چه مرده به هیچ وجه پلید نمی‌شود.

241ـ «اللهُ أَکْبَرُ»([2]). «الله بزرگ‌ترین است».

رهنمود حدیث

این حدیث بیانگر مشروعیت تکبیر گفتن هنگام خبر خوشایند است چنانکه از رسول اکرم ص بیش از چندین بار ثابت شد که در چنین مواقعی تکبیر سر داده در این حدیث بیان شده که مردی به ظاهر مسلمان در میدان نبرد سخت می‌جنگید و یاران پیامبر در محضر ایشان او را تحسین نمودند رسول اکرم ص فرمود: او دوزخی است. مردی از مسلمانان با شنیدن این سخن رسول اکرم ص، با کنجکاوی رفتار آن مرد را کنترل نمود تا اینکه در گیر و دار جنگ زخمی شد و تحمل نکرد و خود را با شمشیر خود کشت. آن صحابی نزد رسول اکرم ص بازگشت و جریان را بازگو نمود. رسول اکرم ص فرمود: «اللَّهُ أَکْبَرُ أَشْهَدُ أَنِّی عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ» «الله اکبر گواهی می‌دهم که من بنده و فرستاده الله هستم».

فوائد حدیث

1-  جایز نیست کسی در مورد فرد خاصی به‌صورت قطعی حکم صادر کند که دوزخی یا بهشتی است مگر اینکه حکم صریحی در قرآن و سنت در مورد او وجود داشته باشد.

2-  عمل‌ها به خاتمه‌ بستگی دارد و توفیق کار خیر از جانب الله متعال است و بس.



[1]- بخارى مع الفتح (1/210 و390 و414) و مسلم (4/1857).

[2]- بخارى مع الفتح (8/441)، و نگا: صحیح ترمذى (2/103 و2/235) و مسند أحمد (5/218).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد