ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
داخل شدن جن به بدن انسان
سؤال: در روزهای گذشته قضیهی داخل شدن جن در بدن انسان مطرح شده و به خاطر اختلاف در خلقت، عقلاً محال است. انسان از گِل و جن از آتش خلق شده است و شیاطین جز وسوسه تسلط دیگری ندارند و خداوند قدرتی برای تسلط آنها بر انسان قرار نداده است! و نوارهای ضبط شده که منتشر شده، دلیلی بر این امر نیست پس رد شما بر آن چیست؟
جواب: الحمد لله.
داخل شدن جن به بدن انسان از دیدگاه قرآن و سنت و اهل سنت و جماعت و مشاهده و محسوسات، حق است و جز معتزله که عقلهایشان را بر دلایل کتاب و سنت مقدم داشتند کسی با آن مخالفت نکرده است و ما آن را به صورت مختصر بازگو میکنیم:
الله تعالی میفرماید: ﴿الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾ [البقرة: 275] «کسانی که ربا میخورند، (از گور) برنمیخیزند مگر مانند برخاستن کسی که شیطان بر اثر تماس، او را دچار جنون نموده است».
قرطبی در تفسیر آن میفرماید: «این آیه دلیل است بر باطل بودن انکار کسانی که صرع را از جهت جن انکار میکنند و گمان میکنند که آن به خاطر طبیعت انسان است و شیطان نمیتواند در انسان نفوذ کند و او را دچار دیوانگی سازد».
ابن کثیر در تفسیر این آیه میفرماید: «یعنی روز قیامت از قبرهایشان جز به مانند کسانی که در اثر تماس شیطان دچار صرع شدهاند، بر نمیخیزند. ابن عباس میگوید: کسی که ربا میخورد، روز قیامت چون دیوانهای که حالت خفگی دارد برمیخیزد».
در حدیث صحیح نسائی از ابی الیسر روایت میکند که پیامبر ج در دعایش میفرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ الْهَرَمِ وَالتَّرَدِّی وَالْهَدْمِ وَالْغَمِّ وَالْحَرِیقِ وَالْغَرَقِ وَأَعُوذُ بِکَ أَنْ یَتَخَبَّطَنِی الشَّیْطَانُ عِنْدَ الْمَوْتِ...»: «پروردگارا پناه میبرم به تو از پیری همراه با خرفتی، از افتادن از جای بلند، غم و ناراحتی، از مردن به وسیلهی سوختن و غرق شدن و پناه میبرم به تو از اینکه شیطان هنگام مرگ با لمس کردن به من آسیب برساند و...» المناوی در کتاب «فیض» ج: 2، ص: 148 در شرح عبارت «وَأَعُوذُ بِکَ أَنْ یَتَخَبَّطَنِی الشَّیْطَانُ عِنْدَ الْمَوْتِ» میگوید: یعنی مرا دچار صرع کند و مرا به بازی بگیرد و دین و عقلم را هنگام مرگ به فساد کشاند؛ با خصومت و دشمنی که دارد باعث لغزش قدمها و از دست دادن عقل و بردباری شود و بر شخص هنگام جدایی از دنیا او را گمراه کند یا مانع توبهی او گردد.
ابن تیمیه در «مجموع الفتاوی» 24/276 میگوید: داخل شدن جن به بدن انسان به اتفاق اهل سنت و جماعت مورد تأیید است؛ الله تعالی میفرماید: ﴿الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾ [البقرة: 275] «کسانی که ربا میخورند، (از گور) برنمیخیزند مگر مانند برخاستن کسی که شیطان بر اثر تماس، او را دچار جنون کرده است» و در حدیث صحیح از پیامبر ج ثابت است که میفرماید: «إِنَّ الشَّیْطَانَ یَجْرِی مِنْ ابْنِ آدَمَ مَجْرَی الدَّمِ»: «شیطان در فرزندان آدم به مانند خون در بدن جریان مییابد».
عبدالله بن احمد بن حنبل میگوید: «به پدرم گفتم: کسانی هستند که میگویند جن داخل بدن دیوانه نمیشود. گفت: پسرم دروغ میگویند، جن بر زبان شخص جن زده سخن میگوید».
ابن تیمیه در توضیح آن میگوید: «آنچه که او گفته است امری مشهور است چون شخصی که دچار صرع شده است به زبانی سخن میگوید که معنای آن دانسته نمیشود و به بدنش ضربههای بزرگی وارد میشود که اگر به شتر وارد شود آثار آن بر جای میماند ولی شخص دیوانه نه ضربهای را که به او میزنند احساس میکند و نه کلامی که بر زبانش جاری میشود را میفهمد. و ممکن است شخص دچار صرع شده کاری را برای شخص سالم نیز انجام دهد؛ و قالیچهای که بر آن نشسته است را جمع کند و اسباب و وسایل را جابجا کند و از مکانی به مکان دیگر رود و کارهای دیگر نیز انجام دهد. اما کسی که او را مشاهده کند برایش مشخص میشود کسی که بر زبان آن فرد سخن میراند و حرکت دهنده این اجسام است کسی دیگر غیر از آن فرد است». و میفرماید: «و هیچیک از امامان مسلمانان داخل شدن جن در بدن شخصی دچار صرع شده، انکار نکردهاند و کسی که آن را انکار کند و ادعا کند که شریعت آن را انکار کرده است بر شریعت خداوند دروغ بسته است چون دلایل شرعی وارد شدن جن به بدن انسان را نفی نمیکند».
داخل شدن جن در بدن انسان از دیدگاه قرآن و سنت پیامبر ج و به اتفاق اهل سنت و جماعت که بعضی از سخنانشان را آوردیم، مورد تأیید است.
اما این فرمودهی الله تعالی: ﴿وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ﴾ [البقرة: 102] «بدون فرمان خدا نمیتوانستند به وسیله آن به احدی زیان برسانند» هیچ شکی نیست که این دلیل واضح و آشکار است که جن نمیتواند به وسیلهی سحر یا صرع یا انواع دیگر از اذیتها یا گمراهیها به کسی ضرر برساند مگر اینکه خداوند اراده کرده باشد. حسن بصری میگوید: همانگونه که الله تعالی میفرماید هرکس که خداوند بخواهد شیطان بر او مسلط میشود و هرکس را خداوند نخواهد شیطان نمیتواند بر او تسلط یابد. پس شیطان که جنی کافر است بر مؤمنانی که دچار گناهان شده و از ذکر و یاد خدا و خالص گرداندن عبادت برای او، دور شدهاند تسلط مییابد اما نسبت به بندگان صالح خداوند شیطان قدرتی ندارد همانگونه که میفرماید: ﴿إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَى بِرَبِّکَ وَکِیلًا٦٥﴾ [الإسراء: 65] «در حقیقت تو را بر بندگان من تسلطی نیست و حمایتگری (چون) پروردگارت کافی است».
اما سببهای صرع: ابن تیمیه در «مجموع الفتاوی» 19/39 میگوید: «مس انسان توسط جن ممکن است به خاطر دوست داشتن، شهوت و عشق باشد همانگونه که میان انسانها روی میدهد... و میتواند به خاطر تنفر و مجازات باشد که بیشتر از این نوع است؛ مانند اینکه بعضی از انسانها آنها را اذیت کنند یا گمان کنند که آنها عمداً آنها را اذیت کردهاند یا بر بعضی از آنها ادرار کنند یا آب گرمی را بر آنها ریخته باشند یا بعضی از آنها را کشته باشند اگر چه انسان آن را درک نمیکند. جهل و ظلم در جن باعث میشود که بیشتر از آنچه انسانها مستحق آن هستند آنها را مجازات کنند و ممکن است که از روی شوخی این کار را بکنند و به مانند انسان سفیه آسیب برسانند».
میگویم: راه نجات از مس شیاطین ذکر و یاد نام الله و بسم الله گفتن در ابتدای هر کاری است همچنان که به صورت صحیح بسم الله و ذکر خداوند در امور بسیاری مانند غذا خوردن، آب نوشیدن، سوار شدن، دستشویی رفتن، نزدیکی کردن با همسر و چیزهای دیگر از پیامبر ج روایت شده است.
اما برای درمان آن ابن تیمیه در «مجموع الفتاوی» 19/42 میگوید: جن هنگامی که بر انسانی تجاوز نمود از حکم خداوند و رسولش او را باخبر سازید و بر او اقامهی حجت کنید و او را به کارهای پسندیده، امر و از کارهای ناپسند نهی کنید همانگونه که با انسان این کار را انجام میدهید؛ زیرا خداوند میفرماید: ﴿وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا١٥﴾ [الإسراء: 15] «ما تا پیامبری نفرستیم هرگز آنها را عذاب نخواهیم کرد» سپس فرمود: و هنگامی که جن با امر و نهی و روشن کردن موضوع بیرون نیامد، جایز است که او را صدا زند و دشنام دهد و تهدید کند و لعنت کند همانگونه که رسول الله ج با شیطان هنگامی که با شعلهای از آتش به طرف پیامبر ج آمد و خواست به صورت او پرتاب کند سه بار فرمود: «أعوذ بالله منک، وألعنک بلعنة الله»[1] «از تو به خداوند پناه میبرم و تو را به لعنت خداوند لعنت میکنم». و بر علیه او میتواند به وسیلهی ذکر خداوند و خواندن قرآن یاری بگیرد به خصوص آیة الکرسی که پیامبر ج دربارهی آن میفرماید: «من قرأها لَنْ یَزَالَ مَعَکَ مِنْ اللَّهِ حَافِظٌ وَلَا یَقْرَبُکَ شَیْطَانٌ حَتَّی تُصْبِحَ»[2] «هرکس آن را بخواند از جانب خداوند محافظی برایش قرار داده میشود که هرگز از او دور نمیشود و شیطان تا هنگامی که صبح میشود به او نزدیک نمیگردد». خواندن معوذتین نیز بدین گونه است.
اما پزشکی که بر آنچه ما برای درمان شخص مصروع بیان کردیم اعتماد نکند هیچ چیز دیگری به شخص مصروع کمک نمیکند[3].
[1]- بخاری روایت کرده است.
[2]- بخاری روایت کرده است.
[3]- مرجع: مسائل ورسائل: محمد الحمود النجدی (ص: 23) (منظور این است که سبب داخل شدن جن به بدن انسان مشکلات درونی شخص نیست که توسط پزشک مداوا گردد بلکه یک وجود خارجی است که به داخل بدن انسان نفوذ کرده است و انکار این مورد توسط پزشک کمکی به دفع بیماری از شخص نمیکند) (مترجم).