ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
این آیهی قرآن را ملاحظه نمایید:
﴿مَرَجَ ٱلۡبَحۡرَیۡنِ یَلۡتَقِیَانِ١٩ بَیۡنَهُمَا بَرۡزَخٞ لَّا یَبۡغِیَانِ٢٠﴾ [الرحمن: 19-20].
«دو دریای (مختلف شیرین و شور و گرم و سرد) را در کنار هم روان کرده است و مجاور یکدیگر قرار داده است. اما در میان آن دو حاجز و مانعی است که نمیگذارد یکی با دیگری بیامیزد و سرکشی کند».
در زبان عربی واژهی برزخ به معنی حاجز یا حد فاصل بین دو چیز است. این حاجز لزوما یک مانع فیزیکی نیست. واژهی عربی مَرَج به صورت تحت اللفظی به معنی «به هم رسیدن و در آمیختن دو چیز» است. مفسرین پیشین قرآن در توضیح این دو معنی متضاد دو گونهی آب، یعنی در هم آمیختن و در عین حال وجود حاجزی جدا کننده در بین آنها، ناتوان بودند. علم نوین کشف کرده است که در جاهایی که دو دریای مختلف، باهم برخورد میکنند مرزی جداکننده بین آنها وجود دارد، این مرز دو دریا را از همدیگر جدا میکند، به گونهای که هر دریا، دما، درجهی شوری و چگالی خاص به خود را دارد. اقیانوس شناسان هماکنون برای توضیح این آیه در موقعیت بهتری قرار دارند. مرزی نامریی در بین دو دریا وجود دارد که از طریق آن آب از یک دریا به دریای دیگری عبور میکند. اما هنگامی که آب از یک دریا به دریای دیگری وارد میشود، مشخصههای بارز خود را از دست میدهد و با دریای دیگر همگن میشود. این پدیدهی علمی ذکر شده در قرآن همچنین توسط دکتر ویلیام های[1]، دانشمند نامی علوم دریایی و استاد علوم زمین دانشگاه کولورادوی آمریکا تایید شده است.
قرآن این پدیده را در این آیه نیز بیان میکند:
﴿أَمَّن جَعَلَ ٱلۡأَرۡضَ قَرَارٗا وَجَعَلَ خِلَٰلَهَآ أَنۡهَٰرٗا وَجَعَلَ لَهَا رَوَٰسِیَ وَجَعَلَ بَیۡنَ ٱلۡبَحۡرَیۡنِ حَاجِزًاۗ أَءِلَٰهٞ مَّعَ ٱللَّهِۚ بَلۡ أَکۡثَرُهُمۡ لَا یَعۡلَمُونَ٦١﴾ [النمل: 61].
«(بتها بهترند) یا کسی که زمین را قرارگاه (و محل اقامت انسانها) ساخته است و در میان آن رودخانهها پدید آورده است و برای زمین کوههای پابرجا و استوار آفریده است (تا قشر زمین را از لرزش نگاه دارند) و میان دو دریا مانعی پدیدار کرده است (تا آمیزهی یکدیگر نگردند. حال با توجه به اینها) آیا معبودی با خدا است؟! اصلاً بیشتر آنان بیخبر و نادانند (و قدر عظمت خدا را نمیدانند)».
این پدیده در جاهای مختلفی رخ میدهد، به عنوان جدا کننده بین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس در تنگهی جبل الطارق، اما هنگامی که قرآن در مورد جدا کنندهی بین آب شور و شیرین سخن میگوید، از وجود حایل جدا کنند همراه با حاجز[2] خبر میدهد.
﴿وَهُوَ ٱلَّذِی مَرَجَ ٱلۡبَحۡرَیۡنِ هَٰذَا عَذۡبٞ فُرَاتٞ وَهَٰذَا مِلۡحٌ أُجَاجٞ وَجَعَلَ بَیۡنَهُمَا بَرۡزَخٗا وَحِجۡرٗا مَّحۡجُورٗا٥٣﴾ [الفرقان: 53].
«خدا کسی است که دو دریا را در کنار هم روان میسازد (و بر اثر وزن مخصوص، یعنی تفاوت درجهی غلظت آب شور و شیرین، آمیزهی همدیگر نمیشوند و) این یکی شیرینِ شیرین است و آن دیگر شورِ شور! خداوند در میان آن دو حاجز و مانعی ایجاد کرده است که آنها را کاملاً از هم جدا ساخته است».
علم نوین پی برده است که در مصب(محل ریختن آب) رودها، جایی که آب شیرین و شور به همدیگر میرسند، تا حدی وضعیت متفاوتتر، از جاهایی است که دو دریا به همدیگر میرسند. در واقع آنچه در مصب رودها آب شیرین را از آب شور جدا میکند، «منطقهی پیکنوکلاین[3] با چگالی مشخص ناپیوسته که دو لایه را از همدیگر جدا میکند» این حدفاصل (منطقهی جداسازی)[4] درجهی شوری متفاوتی نسبت به هردو نوع آب شور و شیرین دارد.
این پدیده در جاهای بسیاری از جمله در مصر هنگامی که رود نیل به دریای مدیترانه سرازیر میشود، به وقوع میپیوندد.
[1]- Dr. William Hay
[2]- فیروزآبادی در فرهنگ خود چنین میگوید: حجر: منع و در این جا به معنی مانع است و برزخاً به معنی حاجز، مراد تفاوت درجۀ غلظت آب شور و شیرین و به اصطلاح وزن مخصوص است، یعنی حد فاصل حجر محجور گفته شده است که هر یک از محدوده آبهای مورد نظر (یعنی آب شیرین و آب شور و آب ترکیبی آنها) شرایط زیستی خاص خود را دارد، در صورتی که موجود زنده از آن بیرون برود و یا وارد آن بشود میمیرد. البته حیوانات که در آن جا هستند بنابر فطرت خود از آن جا بیرون نمیروند. مترجم
[3]- Pycnocline Zone
[4]- Zone of Separation