ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
اگر سؤال شود: سوگند چه کسی صحیح و قابل قبول میباشد؟ جواب این است که سوگند کسی صحیح و قابل قبول میباشد که اولاً مختار باشد و در ادای سوگند، مورد اجبار و اکراه قرار نگرفته باشد. ثانیاً قصد و نیت سوگند را داشته باشد، در غیر این صورت سوگند او صحیح و پذیرفته نمیباشد.
سوگندِ شخص مست: اگر شخصِ مستی که با اختیار و ارادۀ خود مست شده باشد و آزادانه قصد و نیت شرابخواری و مستشدن را داشته باشد، مسلماً در چنین حالتی ملزم به دادن کفّاره میگردد، امّا اگر با اختیار و ارادۀ خود مست نشده باشد، بلکه از روی اکراه و اجبار وادار به نوشیدن شراب و مستگردیدن شده باشد، در این صورت اگر بیشتر از آن مقدار شرابی که مجبور به نوشیدن آن شده است ننوشد و از آن حد تجاوز نکند کفّاره در حق او منعقد نمیشود.
سوگند شخص کافر: اگر شخص کافری سوگند یاد کند، از او پذیرفته میشود و در صورت شکستنِ سوگند ملزم به کفّاره میباشد، خواه سوگند خود را در زمان کافربودنش شکسته باشد و یا بعد از مسلمانشدنش.
سوگند شخص غیرعرب: کسی که به زبان عربی آشنایی ندارد، اگر به زبان محلی و مادری خود سوگند یاد کند، صحیح و قابل قبول میباشد.
تکرارِ سوگند: باید دانست که تکرار سوگند خوب نیست و افراط در آن مکروه میباشد، چنانکه خداوند میفرماید:
﴿وَلَا تُطِعۡ کُلَّ حَلَّافٖ مَّهِینٍ١٠﴾ [القلم: 10].
«و از هرفرومایهای که بسیار سوگند میخورد فرمان مبر».
البته ناگفته نماند که اگر تکرار سوگند به حدِ زیادی نرسد مکروه نمیباشد، بنابراین، در چنین حالتی سوگندِ تکرار شده دارای دو صورت میباشد، صورت اول به این شکل است که اگر شخصی بیش از یک بار برای انجام کاری سوگند یاد کند: مثلاً بیشتر از یک بار بگوید: به خدا سوگند نزد فلانی نمیروم، به خدا سوگند نزد فلانی نمیروم...، حکم چنین سوگندی بنابر نظر بیشتر اهل علم، این است که اگر سوگند را شکست، فقط کفّارۀ یک سوگند بر او واجب میگردد. صورت دوم این شکل است که شخصی برای چند چیز متعدد سوگند بخورد، مثلاً بگوید: به خدا سوگند نمینوشم، به خدا سوگند نمیخورم، به خدا سوگند نمیخوابم، حکم چنین سوگندی این است: که بنابر نظر اهل علم، در صورت شکستن، به هرکدام از آنها کفّاره تعلق میگیرد.
گفتنی است: سوگند یادکردن به «وجه الله» بنابر قولی حرام میباشد، قولی دیگر گفته است مکروه است، امّا بنابر قول صحیح جایز میباشد، زیرا «وجه الله» نیز به ذات تعبیر میشود، لذا اگر شخصی با خوردن چنین سوگندی خواستار چیزی شد، سنّت است خواستۀ او برآورده شود، بنابر قولی واجب میباشد، به دلیل این فرمودۀ پیامبر ج که میفرماید: «مَنْ سَأَلَکُمْ بِوَجْهِ اللَّهِ فَأَعْطُوهُ»؛ «اگر کسی به وسیلۀ سوگند به وجه الله چیزی از شما خواست، آن را به او دهید».([1])
[1]- به روایت امام احمد. [مؤلف]
آلبانی در السلسلة الصحیحة، حدیث شمارۀ: 254 میگوید: بر طبق شرط شیخین صحیح است. [مصحح]