اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

تهذیب نفس (یا خودسازی)

تهذیب نفس (یا خودسازی)

1-  «دانا کسی است که خود را تکذیب نماید و برای بعد از مرگش عمل کند، نادان کسی است که پیرو خواهشاتِو هوای نفسانی خود باشد و از خدا آرزو و تمنای بیجایی داشته باشد».[1]

2-  «پهلوان و نیرومند آن کسی نیست که مردم را به زمین میکوبد، بلکه نیرومند و پهلوان آن کسی است که هنگام خشم خود را کنترل می‌نماید».[2]

3-  «قناعت گنجینهای است که هرگز تهی نمی‌شود».[3]

4-  «رها کردن چیزهای غیر ضروری (و تجملات) از دینداری است».[4]

5-  «مشورت امانت است، مشورت نادرست خیانت است».[5]

6-  «ترک شر و بدی صدقه محسوب می‌شود».

7-  «حیا و شرم همه‌اش خیر و خوبی است».

8-  «تندرستی و فراغت نعمتی است که برای هر کس میسر نمی‌شود».[6]

9-  «به اعتدال خرج کردن نصف روزی و معیشت است».

10- «هیچ دانایی مانند تدبیر نیست».[7]

11- «کسی که بر عهدش وفادار نیست، دیندار نیست».[8]

12- «هیچ ثروتی برتر از عقل نیست».[9]

13- «زیبایی مرد در فصاحت اوست».[10]

14- «هیچ تنگدستی و فقری سختتر از جهالت نیست».[11]

15- «کسی که امانتدار نیست، ایمان ندارد».[12]

16- «بهترین تدبیر محبت خلق است».

17- «با تواضع و فروتنی مقام انسان بالامیرود».[13]

18- «مال از صدقهدادن کاسته نمی‌شود».[14]

19- «به برادرت شماتت نکن، ممکن است که خودت به همان مشکل مبتلا شوی».[15]

20- «همانگونه که سرکه عسل را خراب میکند، اخلاق بد نیز تمام خوبی‌ها را از بین میبرد».[16]



[1]- مسند احمد، حدیث (17123)، حدیث حسن است. (مُصحح)

[2]- حدیث متفق علیه است، بخاری (6114)، مسلم (6809). (مُصحح)

[3]- شیخ البانی می‌گوید: این حدیث ضعیف است. (مُصحح)

[4]- سنن ترمذی، حدیث (2317)، شیخ البانی می‌گوید: حدیث صحیح است. (مُصحح)

[5]- سنن ابوداود، حدیث (5128)، شیخ البانی می‌فرماید: حدیث صحیح است. (مُصحح)

[6]- صحیح بخاری، حدیث (6412). (مُصحح)

[7]- سنن ابن ماجه، حدیث (4218)، شیخ البانی می‌گوید: حدیث ضعیف است. (مُصحح)

[8]- حدیث را امام احمد روایت نموده حدیث ضعیف است، امام بخاری / می‌فرماید که در سند این حدیث مؤمل بن إسماعیل است او ضعیف و منکرالحدیث میباشد. (مُصحح)

[9]- شیخ البانی در الضعیفة (11/5428) می‌فرماید که حدیث مذکور موضوع است. (مُصحح)

[10]- شیخ البانی در سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة (3/226) می‌گوید: حدیث ضعیف است. (مُصحح)

[11]- شیخ البانی درسلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة (11/5428) می‌فرماید که حدیث مذکور موضوع است. (مُصحح)

[12]- شیخ البانی می‌فرماید که حدیث صحیح است. صحیح الجامع (2/120) (مُصحح)

[13]- حدیث مذکور جزء حدیث 6757 صحیح مسلم است. و شیخ البانی آنرا صحیح دانسته است. (مُصحح)

[14]- صحیح مسلم، (6757)، شیخ البانی می‌گوید: حدیث صحیح است. (مُصحح)

[15]- شیخ البانی در سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة (11/5426) خود میفرماید این حدیث ضعیف است. (مُصحح)

[16]- شیخ البانی در سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة (1/440) میفرماید:حدیث ضعیف است. (مُصحح)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد