ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پیامبر ج میفرماید:
«تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُمْ، وَانْکِحُوا الأَکْفَاءَ، وَأَنْکِحُوا إِلَیْهِمْ».[1]
ترجمه: «(بهترین مادران را) برای نطفههای خویش برگزینید و با همتا و همسان خود ازدواج کنید و تمایل به ازدواج نشان دهید و دختران را به ازدواج همتایشان درآورید».
این حدیث بیانگر این مطلب است که مرد باید همسری که همتا و همسان او است را برگزیند و این تساوی باید در دین؛ طبقهی اجتماعی؛ نسب و اخلاق و سلامتی از عیوب و غیره باشد.
اما همتایی در دین، این است که دختر مسلمان نباید با مرد کافر و دختر عفیف و پاک نباید با مرد فاسق به ازدواج درآید؛ پس معیار مساوات و کفائت در اسلام بر اساس فرمودهی خداوند، رابطهای دینی است.
﴿إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةٞ﴾ [الحجرات: 10].
«همانا مؤمنان برادرند».
همچنین یکی دیگر از موارد همتایی و کفائت، عاری بودن زوجین از عیوب جسمانی و بیماریهای مسری و وراثتی است. به این دلیل به دختر و پسر قبل از اقدام به ازدواج توصیه میگردد، برخی آزمایشهای پزشکی را انجام دهند و هدف از این عمل، کسب اطمینان و شناخت نقصها و بیماریها برای معالجه و درمان و جلوگیری از بروز آنهاست.
این فرموده حضرت عمر بن خطاب س مطابق با سر آغاز شناخت کفائت و همتایی است که فرمودند: «دختران خویش را بر ازدواج با مرد زشت و قبیح وادار نکنید؛ زیرا آنها دوست دارند، آنچه را که شما دوست میدارید».
[1]- ابن ماجه (1968) در النکاح، باب: الأکفاء و دار قطنی (3/299) و حاکم (2/163) و ابونعیم در الحلیه (3/377). [مؤلف]
آلبانی در السلسلة الصحیحة (1067) میگوید: با مجموع طرق آن صحیح است. [مصحح]