ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
از حضرت عمرس روایت شده است که فرمود: «إِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ، ثُمَّ أَرَادَ أَنْ یَعُودَ فَلْیَغْسِلْ فَرْجَه».[1]
ترجمه: «اگر کسی بعد از همبستری، دوباره خواست همبستری کند، باید قبل از بار دوم شرمگاه خود را بشوید».
از ابی رافع روایت شده است که پیامبر ج روزی نزد همسران خویش رفت. نزد هر کدام که میرفت، غسل مینمود. ابو رافع گفت: به پیامبر گفتم: یا رسول الله! آیا بهتر نیست که بعد از همه یک بار غسل نمایید، فرمود: «هَذَا أَزْکَى وَأَطْیَبُ وَأَطْهَرُ».[2] «این طور عالیتر و بهتر و پاکیزهتر است».
و نیز میفرماید: «إِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ، ثُمَّ بَدَا لَهُ أَنْ یُعَاوِدَ، فَلْیَتَوَضَّأْ بَیْنَهُمَا وُضُوءًا».[3] «اگر کسی از شما خواست که بعد از «یک بار همبستری» دوباره همبستری کند، بین هر دو بار وضو بگیرد مثل وضویی که برای نماز میگیرد».
حکمت این غسل یا وضو، نشاط بخشیدن به جسم و تقویت نیروی بدنی و جلوگیری از بروز برخی بیماریها است.
[1]- هیثمی در مجمع الزوائد (4/295) میگوید: طبرانی در الکبیر آن را روایت کرده است. [مؤلف]
آلبانی در ضعیف الجامع (280) میگوید: ضعیف است. [مصحح]
[2]- به روایت ابوداود (219) و ابن ماجه (590) در الطهارة و امام احمد (6/108). [مؤلف]
آلبانی در آداب الزفاف (35) میگوید: حسن است. [مصحح]
[3]- به روایت مسلم (308) در الحیض و ترمذی (220) در الطهارة و... [مؤلف]