ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
اسلام مسألهی مقاربت را تا مرتبهی عبادت بالا برده است و برای آن اجر و پاداشی قرار داده است که به همسران میرسد؛ زیرا آن دو با این ازدواج شرعی از مهلکات و گناهها دوری جستهاند و با هم زندگی میکنند و در جوّی از سازگاری و هماهنگی و ارتباط زیبا در تبادل محبت و عاطفهای سازگار و مسالمت آمیز به آرامش میرسند.
پیامبر ج میفرماید: «فِی بُضْعِ أَحَدِکُمْ صَدَقَةٌ».[1] «در مقاربت هرکدام از شما صدقهای برای شماست».
پس جماع، صدقهی مرد به همسرش محسوب میگردد و نهایت نعمت، این است که انسان احساس میکند که تمایلات و رغبتهای وی اشباع میگردد و نفسش به آرامش میرسد و با کسب ثواب و اجر از خداوند ﻷ پیروز گشته است. ابن قّیم / میفرماید: هر لذتی به لذت آخرت کمک کند، این لذت محبوب و خوشایند خداوند رب العالمین است. پس خدا این لذایذ را فراهم کرده است تا اینکه از دو جهت از آنها لذت برده شود:
1- از جهت بهره مند شدن و رضایت به آن
2- از این جهت که این لذتها، وسیلهای برای رسیدن به لذتی کاملتر از آن یعنی رضای خدا تلقی میگردد (یعنی رسیدن به کمال لذّتها)».