ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
5- جواز نگاه به شرمگاه
برخی از جاهلان و متعصبان در دین گمان میکنند که نگاه به عورت زن حرام یا مکروه است و به گمان آنها، پیامبر ج از آن نهی کردهاند و حرف آنها از حدیثی که از حضرت عایشه نقل میکنند سرچشمه میگیرد که فرمود: «من هرگز عورت پیامبر را ندیدهام». اما این حدیث را حافظ ابن حجر (مشهور به امیرالمومنین حدیث) ضعیف دانسته و در سلسلهی سند آن را اشخاص کذّاب و وضّاع معرفی کرده است. همچنین به حدیثی از ایشان استناد مینمایند که میفرمایند: «إذا جامعَ أحدُکُم زوجتَه، فلا ینظرْ إلى فرجِها، فإنَّ ذلکَ یورثُ العمَى».[1]
ترجمه: «اگر کسی از شما با همسرش جماع کرد، پس به شرمگاه نگاه نکند؛ چرا که باعث ایجاد کوری (و ضعف چشم) میگردد».
این حدیث بر اساس دیدگاه این جوزی و ابو حاتم رازی موضوع است و ما نیز براساس آنچه ترمذی و ابوداود و غیره از حضرت معاویه بن حیدة روایت میکنند که ایشان میفرمایند: من گفتم: یا رسول الله تا چه حدّی از عورتهای خود محافظت کنیم؟ پیامبر ج فرمود: «احْفَظْ عَوْرَتَکَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِکَ، أَوْ مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ».[2]
ترجمه: «شرمگاهت را حفظ کن مگر از همسرت و کنیزت».
معتقدیم که نگاه به شرمگاه زن و شوهر، امری مباح است.
[1]- ذهبی در سیر أعلام النبلاء (8/524) میگوید: این از بواطیل است؛ ابو حاتم رازی در الدرایة (2/229) میگوید: موضوع و جعلی است و در اسنادش افرادی وجود دارد که سخنشان قبول نمیشود؛ ابن حبان در المجروحین (1/231) میگوید: موضوع است؛ ابن الجوزی در الموضوعات (3/68) آن را آورده است؛ و آلبانی در السلسلة الضعیفة (195) میگوید: موضوع است. [مصحح]
[2]- به روایت ابوداود (4017) در الحمام و ترمذی (2769) در الأدب و گفته: این حدیث حَسَن است و احمد (5/3). [مؤلف]
آلبانی نیز در آداب الزفاف (39) میگوید: حسن است. [مصحح]