ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
7- مداعبه از راه نظر
نگاه دارای عملکرد ساحرانهای در قلب است و تأثیر زیادی در احساسات میگذارد. یکی از شاعران، نگاه را بسان تیری میداند که با آن میجنگد و به هدف میخورد:
ولی نظرة لوکان یحبل ناظر |
|
بنظرته
انثى لقد حبلت منی |
«من چنان نگاهی دارم که اگر کسی با نگاهش میتوانست، زنی را حامله کند، حتماً آن زن از نگاه من حامله میشد».
و چنین مشهور است: رُب طَرحِ اّفصَح مِن لسانِ. چه بسا گوشه چشمی از کلام گویاتر باشد؛ پس نگاه، بیان کنندهی احساسات قلب و روشنگر مسائل پنهان درونی و احساسات و عواطف فروزان و ساحرانهایی است که در قلب نهفته است.
همچنین گفته میشود، چهار چیز از چهار چیز سیر نمیشود:
چشم از نظر، زن از مرد، زمین از آب، گوش از خبر.
در نظر، توافقی بین دو همسر وجود دارد و حرف زدن و نجوی باعث افزایش محبت و دلبستگی میشود؛ پس چشم مرکز جاذبه و تمایل و اوج لذتهاست.
نگاه باید توأم با ناز باشد تا در قلب اثر گذارد برای اینکه سقوط و نزول نگاه در عمیقترین جایگاه قلب است. عنترة علی رغم دارا بودن مقاومت و صبر در جنگ و سنگدلی، نسبت به سرزنش نزدیکان، اما چشم و نگاه موثری او را اسیر و شیفته میکند و میگوید:
یا من رمت مهجتى من نیل
مقلتها
|
|
بأسم
قاتلات بدوها عسر |