ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1- حسن خلق
خداوند تبارک و تعالی میفرماید: ﴿وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ﴾ [النساء: 19].
«با زنان خود به طور شایسته (در گفتار و کردار) معاشرت کنید».
و نیز در جایی دیگر در بزرگذاشت حق زنان میفرماید:
﴿وَأَخَذۡنَ مِنکُم مِّیثَٰقًا غَلِیظٗا﴾ [النساء: 21].
«زنان پیمان محکمی (هنگام ازدواج) از شما گرفتهاند».
رسول خدا ج حسن خلق را میستاید و میفرماید:
«أَکْمَلُ الْمُؤْمِنِینَ إِیمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا وَخِیارُکُمْ خِیارُکُمْ لِنِسائِهِمْ».[1]
«با ایمانترین مؤمنان خوش اخلاقترین آنها هستند و بهترین شما، خوش اخلاقترین شما نسبت به زنانتان هستند».
و پیامبر ج میفرماید: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ، وَأَنَا خَیْرُکُمْ لِأَهْلِی».[2]
«بهترین شما، بهترین شما نسبت به خانوادهاش است و من بهترین شما نسبت به خانوادهام هستم».
و نیز پیامبر ج میفرماید: «اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ، فَإِنَّ المَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ، وَإِنَّ أَعْوَجَ شَیْءٍ فِی الضِّلَعِ أَعْلاَهُ، فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِیمُهُ کَسَرْتَهُ، وَإِنْ تَرَکْتَهُ لَمْ یَزَلْ أَعْوَجَ، فَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ».[3]
ترجمه: «به وصیت من در مورد خوشرفتاری با زنان توجه و آن را رعایت کنید، زیرا زن از یک دنده آفریده شده است، کجترین محلّ دنده بالای آن است. اگر خواستی آن را راست بکنی، آن را میشکنی و اگر آن را ترک کنی، همیشه کج میماند، پس شما را نسبت به زنان نصیحت میکنم».
همچنین در حدیث دیگری که آخرین وصیّت پیامبر ج به ما است میفرماید: «اللَّهَ اللَّهَ فِی النِّسَاءِ، فَإِنَّمَا هُنَّ عَوَانٌ عِنْدَکُمْ أَخَذْتُمُوهُنَّ، بِأَمَانَةِ اللَّهِ، وَاسْتَحْلَلْتُمْ فُرُوجَهُنَّ بِکَلِمَةِ اللَّهِ».[4]
ترجمه: «از خدا بترسید، از خدا بترسید نسبت به زنان؛ چرا که آنها در دستان شما (امانت هستند) و کمک شما هستند. شما آنها را به عنوان امانت گرفتهاید و با صیغهی ایجاب و قبول آنها را بر خود حلال کردید (پس حق آنها را رعایت کنید)».
از جمله موارد حسن خلق، میتوان به موارد زیر اشاره کرد: آزار و اذیت نکردن زن و شوخی و مزاح با او؛ گسترش تعامل و ارتباط؛ گفتار نغز و لطیف؛ مراعات اعتدال در موضع گیری با او؛ پیروی از یک سیاست و روش میانه و مشخص در ارتباط با او و هر آنچه مایهی اصلاح روابط و اخلاق باشد.
[1]- به روایت ابوداود (4682) در السّنة. و ترمذی (1162) در الرضاع. [مؤلف]
آلبانی در السلسلة الصحیحة (284) میگوید: صحیح است. [مصحح]
[2]- به روایت ابن ماجه (1977) و دارمی (2/159) در النکاح. [مؤلف]
آلبانی در صحیح الجامع (3314) میگوید: صحیح است. [مصحح]
[3]- به روایت امام بخاری (6/363) در احادیث الأنبیاء. و امام مسلم (1768) در الرضاع.
[4]- به روایت امام مسلم (1218) در باب حج. و ابوداود (1905) در المناسک: و ابن ماجه (3074) و دارمی (49 – 2/44) هر دو مناسک و امام احمد (5/73). [مؤلف]
لفظ صحیح مسلم: «فَاتَّقُوا اللهَ فِی النِّسَاءِ، فَإِنَّکُمْ أَخَذْتُمُوهُنَّ بِأَمَانِ اللهِ، وَاسْتَحْلَلْتُمْ فُرُوجَهُنَّ بِکَلِمَةِ اللهِ». و طحاوی در شرح معانی الآثار نزدیک با الفاظی که مولف ذکر نموده، روایت کرده است: «أَلَا وَاتَّقُوا اللهَ - عَزَّ وَجَلَّ - فِی النِّسَاءِ ، فَإِنَّمَا هُنَّ عِنْدَکُمْ عَوَانٌ ، أَخَذْتُمُوهُنَّ بِأَمَانَةِ اللهِ - عَزَّ وَجَلَّ - وَاسْتَحْلَلْتُمْ فُرُوجَهُنَّ بِکَلِمَةِ اللهِ». [مصحح]