ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
آیینهی تمام نمای وحدت اندیشه و عمل
این مقاله در سال 1959م توسط امام سید ابوالحسن علی حسنی/ تحت عنوان «خلیفهی راشد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب» نگاشته شده است، در این مقاله پس از بیان ضرورت تحقیق پیرامون سیرهی حضرت علیس چنین آمده است:
به عقیدهی نویسنده، این تعبیر صحیح نیست که بگوییم، خلافت راشده و اعضای چهارگانهی آن، عبارت از یک مجموعهی چهارنفری بودند که سیستم فکری مختلف و اهداف جداگانه و خطمشی متفاوت و سیاستهای مستقل داشتند که بر حسب اتفاق، زنجیرهی خلافت و رهبری اسلامی، آنان را به هم ارتباط داده بود، و هیچ وجه اشتراکی، جز ایمان و اخلاص و صداقت و حقانیت نداشتند. عدهای از نویسندگان که میخواهند خود را به عنوان محقق پژوهشگر تاریخ، معرفی کنند و تحقیق نوینی ارائه دهند، خلافت راشده را به دو قسم و خلفای راشدین را به دو گروه تقسیم میکنند، قسم اول یا عصر نخستین خلافت راشده را به عصر ترقی و پیشرفت اسلام و عصر دوم را به دورهی تنزل و رکود اسلام تعبیر میکنند، صدیق اکبر و فاروق اعظم را امام و پیشوای عصر اول و عثمان غنی و علی مرتضی را پیشوای عصر دوم، میدانند. بنظر بنده، این تقسیمبندی از جسارت خالی نیست و اینجانب معتقدم که هریک از این چهار نفر، مظهر و آیینه تمام نما و مصداق کامل خلافت نبوی بودند، اگر فرق مراتب و تفاوت درجات، براساس فضایل و مناقب شخصی را کنار بگذاریم، خواهیم دید که طبیعت و روح خلافت، در همهی آنان بطور کامل و مساوی وجود داشت.