ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
146- توصیف احکام الهی به «قدیمی بودن» و «عدم سازگاری با زمانه» همان حجتی است که اهل جاهلیت در برابر پیامبران به زبان میآوردند:
﴿...حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوکَ یُجَٰدِلُونَکَ یَقُولُ ٱلَّذِینَ کَفَرُوٓاْ إِنۡ هَٰذَآ إِلَّآ أَسَٰطِیرُ ٱلۡأَوَّلِینَ﴾ [الأنعام: 25].
«...تا آنجا که وقتی نزد تو میآیند و با تو جدال میکنند، کافران میگویند این [قرآن] چیزی نیست جز افسانههای پیشینیان».
147- اخلاق باعث بزرگ شدن اعمال میشود، هر چند کم باشد، و سوء اخلاق باعث فساد اعمال نیک میشود حتی اگر بزرگ باشد. در حدیث آمده که: «اخلاقِ بد عمل را فاسد میکند چنانکه سرکه باعث فساد عسل میشود» [صحیح الجامع].
148- آزادیِ لجام گسیخته پیشرفتِ بهسوی انسانیت نیست بلکه عقبگردی است بهسوی حیوانیت، چرا که اعمال انسانی به سبب «خودداری» ستایش میشود نه با بیقیدی؛ و بیبند و باری و لجام گسیختگی نیازی به عقل ندارد، بلکه نیازمند تعطیل عقل و خرد است.
149- کسی که از درد و رنج امت به درد نیاید از این امت نیست. زخمهای امت آزمایشی است برای اعضای آن، و هر چه یک عضو به سبب زخم آن کمتر درد بکشد از آن دورتر است. در حدیث آمده که: «مومنان مانند یک بدن هستند که اگر عضوی از اعضای آن به درد آید بقیهٔ بدن نیز همدیگر را به مشارکت در آن [درد و رنج] فرا میخوانند».
150- اینطور نیست که هر کس با زبان راست گوید در قلب خود نیز صادق باشد. «آزمایش» باعث میشود کسانی که تنها با عاطفه و احساسات سخن میگویند از کسانی که از روی عقیده سخن میگویند متمایز شوند:
﴿وَلَنَبۡلُوَنَّکُمۡ حَتَّىٰ نَعۡلَمَ ٱلۡمُجَٰهِدِینَ مِنکُمۡ وَٱلصَّٰبِرِینَ وَنَبۡلُوَاْ أَخۡبَارَکُمۡ٣١﴾ [محمد: 31].
«و بیشک شما را مورد آزمایش قرار خواهیم داد تا آنکه مجاهدان و صابران شما را بشناسیم و اخبار شما را بیازماییم».