ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
451- خداوند، انسان و دنیای او را آفرید، اما همین انسان به پروردگار خود میگوید: دین خود را در دنیای ما دخالت نده!
﴿قُتِلَ ٱلۡإِنسَٰنُ مَآ أَکۡفَرَهُۥ١٧﴾ [عبس: 17].
«کشته باد انسان؛ چه ناسپاس است!».
﴿خَلَقَ ٱلۡإِنسَٰنَ مِن نُّطۡفَةٖ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٞ مُّبِینٞ٤﴾ [النحل: 4].
«انسان را از نطفهای آفرید، آنگاه ستیزهجویی آشکار است».
452- برای کسی که به گمان غالبش روزه برای او خطر جانی دارد، روزه گرفتن حرام است. ابوهریره س چنین کسی را ـ اگر روزه بگیرد و بر اثر آن بمیرد ـ قاتل نفس خود دانسته است. از وی روایت شده که گفت: «اگر [چنین کسی] بمیرد، بر وی نماز نخواهم خواند».
453- به اتفاق علما، زنان باردار و شیرده اگر ترس زیان به خود یا جنین و نوزاد خود داشته باشند، میتوانند روزه نگیرند. بر اساس قول صحیح برای آنها تنها قضای روزه واجب است و نیازی به دادن کفاره نیست، و این قول راجح از ابن عباس و ابن عمر ب است.
454- سهل انگاری در مورد گناهان در رمضان باعث کم شدن اجر روزه میشود و چه بسا باعث از بین رفتن کامل ثواب آن شود. از انس و نخعی روایت است که غیبت روزه را باطل میکند. یعنی: اجر آن را کاملا از بین میبرد، انگار روزه نگرفته باشد.
455- بیشترین چیزی که عمر انسان را میسوزاند، پیگیری اخباری است که نیازی به آن نیست.
456- انسان عاقل، خود را مشغول اخباری نمیکند که نه تاثیری بر وی دارد و نه میتواند بر آن تاثیری بگذارد. عمر انسان برای پیگیری سرخط همهٔ خبرها کافی نیست، چه رسد به پیگیری مشروح آن!
457- از عالِمی که از خود، بیشتر از حق دفاع میکند نمیتوان اطمینان داشت که حق را برای به دست آوردن غنیمت یا در امان ماندن از خطر، رها نسازد.