ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1- سورهی شوری با معرفی قرآن مجید شروع میشود. و میگوید: قرآن برای امّ القری یا مکه و اطراف مکه بیمدهنده است. همچنین درمورد روز قیامت هم هشدار میدهد.
2- الله أ هر کس را که بخواهد برای رسالت خویش برمیگزیند. و دعوت بزرگِ انبیاء † یکی است. هر چند در قوانین و احکام جزئی و مفصّل، متفاوت است. پس جای هیچ گونه تعجبی نیست که دین همان گونه که برای پیامبران قبل از رسول الله ج مشروع شده بود، برای ایشان هم مشروع گردد.
3- ثابت و استوار نمودن مبدأ شوری. و بیان این که شوری و مشورت از جمله صفات جامعهی مسلمان است.
4- سخن در مورد عفو و درگذشتن. و اگر با این اغماز و چشمپوشی کردن، اصلاحی عاید گردد، قابل ستودن است و گر نه خیر.
5- اشاره به برخی از دلایل وحدانیتِ الله ﻷ و قدرت او تعالی؛ از جمله: نعمتِ تنوع در ارزانی داشتن اولاد و فرزندان برای هر کس که بخواهد و منع و ندادن به هر کس که بخواهد.
6- پایان سورهی شوری بیانگر این مطلب است که قرآن، روحی است که جانها بدان زنده میگردد. آیا نظاره کردهای که الله ـ با این روح، چه مقدار از قلبت را زنده نموده است؟
7- سورهی زخرف با ذکر مقام و جایگاه قرآن کریم آغاز میشود. سپس از این موضوع خارج و واردِ بحث احتجاج با مشرکین میگردد. در ادامه به مناقشه و بررسی آنانی میپردازد که بدون دلیل از پدرانِ خویش پیروی نمودهاند. آیا تا کنون به اثرِ منفی تقلیدِ کورکورانه بر خویش، اندیشیدهای؟
8- نگران معیشت و روزی خویش نباش. الله أ معیشت مردم را در میانشان تقسیم نموده است. البته برخی را بر برخی دیگر برتری داده است: ﴿نَحۡنُ قَسَمۡنَا بَیۡنَهُم مَّعِیشَتَهُمۡ فِی ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَا﴾ [الزخرف: 32]. یعنی: «ما معیشت آنان را در زندگی دنیا بین آنان تقسیم کردهایم».
9- از همنشین بد برحذر باش و دوری گزین؛ قبل از این که آرزوی دوری از یار بد را داشته باشی. چرا که این زمان پشیمانی سودی ندارد!
10- در داستان موسی ÷ فرعون برای برتر دانستن خود بر موسی، به مُلک و پادشاهی استدلال میکند! به دنیا فریفته مشو.. زیرا الله ﻷ آن را به کسی که دوستش دارد و ندارد، میبخشد.
11- در روز قیامت تمام دوستیها به جز دوستیِ متقیان و پرهیزگاران، از هم میپاشد. پس با صالحان و نیکان همدم باش تا در دنیا و آخرت رستگار گردی.
12- به صحنهای که پایانِ سورهی زخرف در مورد گفتگوی بین جهنمیان و (مالک) نگهبانِ جهنم بیان میدارد، نظاره کن. آه و حسرت بزرگ جهنمیان را تصور نما!
13- آغاز سورهی دخان از قرآن که کتابی مبارک است و در آن شب مبارک نازل شده است، سخن میگوید. در ماهی مبارک و در شبی مبارک (شبِ قدر). پس در آن به دنبال برکت باش.
14- زندگیِ مشرک، بازی و سرگرمی است؛ لذا از همگونی و همانندی به او پرهیز کن.
15- ببین که چگونه استکبار و خودبزرگبینی، اهلش را از حق منحرف میکند!
16- این سوره با سخن از نهایتِ کار اشرار به پایان میرسد: ﴿إِنَّ شَجَرَتَ ٱلزَّقُّومِ٤٣ طَعَامُ ٱلۡأَثِیمِ٤٤﴾ [الدخان: 43-44]. یعنی: «بیگمان درخت زقوم {43} خوراکِ (افراد) گناهکار است.{44}... و ادامهی آیات».
و برگزیدگان و نیکان منتظر چه هستند: ﴿إِنَّ ٱلۡمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٖ٥١ فِی جَنَّٰتٖ وَعُیُونٖ٥٢﴾ [الدخان: 51-52]. یعنی: «به راستی که پرهیزگاران در جایگاه امن و امانی هستند. {51} در باغها و چشمه ساران. {52} ... ».
17- اوایل سورهی جاثیه نظرها را متوجه ملکوت آسمانها و زمین میکند. سپس عقوبت و مجازاتِ آنان که از عبادت پادشاه پادشاهان سر برتافتند و آنان که وحی را به بادِ تمسخر گرفتند، بیان میکند.
18- دنباله روی از هوا و هوس، صاحبش را بر آن میدارد که ناآگاهانه برای خود معبودی بتراشد.
19- سورهی جاثیه با توصیفی تأثیر بخش از هول و هراس قیامت، زیانِ باطلان، ثوابِ مؤمنان و مجازاتِ کفار خاتمه مییابد.