ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1- معرفی اتفاقات قیامت در بسیاری از سورههای این جزء. مثلاً به سورهی نبأ، اواخر نازعات، عبس و دو سورهی تکویر و انفطار نگاه کن.
2- در تعدادی از سورههای این جزء، بسیار از اخلاق نیک و بد سخن به میان میآید؛ مانند سورهی مطففین، فجر، بلد، لیل، ضحی و ماعون. پس خوب به آن بیندیش.
3- این جزء سخنانی بسیار آشکار در مورد قرآن دارد. و با اسلوبی متنوع، حق و درست بودنِ آن را اثبات میکند. مثلاً پایان سورههای تکویر، انشقاق و طارق را دقت کن.
4- در این جزء ملاحظه میکنیم که به مخلوقات فراوانی همانند خورشید، ماه، شب، روز و هنگامِ چاشت، زیاد سوگند خورده میشود. و طولانیترین قَسَم قرآن که یازده مورد است و در سورهی شمس صورت گرفته است، در این جزء یاد شده است. آنهم در مورد جریانی که اساس رستگاری یا زیانکاری است: ﴿قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَکَّىٰهَا٩ وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّىٰهَا١٠﴾ [الشمس: 9-10]. یعنی: «کسى که آن را پاک داشت، رستگار شد {9} و کسى که آن را فرومایه داشت، زیانکار شد {10}».
5- در این جزء داستان تعدادی از امتهای پیشین ذکر شده است. البته این مورد در جزءهای گذشته از نظر خوانندگان محترم گذشت؛ به جز داستان اصحاب اُخدود و فیل!.
6- فراخواندن به تفکر و تدبر در زندگی و سرانجام مخلوقات، ما را به عملِ فراوان و دنبالهرویِ از حق، رهنمود میکند.
7- اولین سوره از نظر نزول که (علق) است و با خواندن و قراءت آغاز میگردد، در این جزء قرار دارد. و محترمترین کتابی که خوانده شده است، کتاب الله ـ میباشد. و فهم و عمل به آن، از بزرگترین ادله بر بزرگداشت بنده توسطِ الله أ است.
8- سورهی تکاثر درد و بیماریِ بزرگی را که دنیا و آخرت بسیاری از مردم را تباه کرده است، متذکر میشود؛ یعنی زیادهخواهی در دنیا؛ با فرزندان، اموال و غیره. پس باید که مواظب باشیم.
9- پایان این جزء با سه سورهای است که مشروع است انسان مومن قراءت هنگام خواب آنها را بخواند؛ چرا که در این سورهها ارتباط زیادی با الله أ و دوری از قدرت و نیروی انسانی است.
10- و چون سورهی فلق و ناس نازل شد، پیامبر ج آندو را به عنوان رُقیه (دَم کردن) انتخاب کرد و غیرِ آندو را رها نمود. زیرا در این دو سوره پناه جستن از هر شرِّ عام و خاص و ثنا و گرامیداشتِ الله ﻷ به صفاتِ مُلک و آفریدن، وجود دارد. تا ارتباط و دلبستگیِ بنده را به جای دیگر مخلوقات با آفریدگارش، قدرت بخشد.
و الله تعالى أعلم، وصلى الله وسلم على نبینا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین.
پایان ترجمه
24/ رمضان/ 1437 هـ
ابوخالد عبدالله محمدی