فصل چهارم:
وعده قرآنی در سوره انفال
سوره انفال بعد از جنگ بدر در سال دوم هجری نازل شده است، و صحنههایی از میدان نبرد را به نمایش میگذارد، و همچنین حقایق مسلّم ایمانی را در رویاروی میان حق و باطل ارائه میدهدف همچنین وعدههای مطلق قرآنی در خصوص پیروزی حق و شکست باطل را بیان میدارد.
از جمله آیاتش که این حقایق را عرضه داشته و وعدهها را با اطمینان بیان میکند مواردی است که در زیر میآید:
جواب دعای قریش با دست انداختن آنان
1- خداوند میفرماید:
﴿إِن تَسۡتَفۡتِحُواْ فَقَدۡ جَآءَکُمُ ٱلۡفَتۡحُۖ وَإِن تَنتَهُواْ فَهُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۖ وَإِن تَعُودُواْ نَعُدۡ وَلَن تُغۡنِیَ عَنکُمۡ فِئَتُکُمۡ شَیۡٔٗا وَلَوۡ کَثُرَتۡ وَأَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ١٩﴾ [الأنفال: 19].
«ای مشرکان قریش! شما که از خدا درخواست پیروزی گروه بر حق را داشتید، و هماینک مسلمانان پیروز شدهاند و حق را عیان میبینید، اگر از کفر و دشمنانگی با پیغمبر و مسلمانان دست بردارید، برای شما بهتر است، و اگر به کفر و جنگ با ایشان برگردید، ما هم پیروز کردن آنان و شکست دادن شما را تکرار میکنیم و جمعیت شما هر چند هم زیاد باشد کاری از پیش نخواهد برد و بیگمان خدا با مؤمنان است».
آیه در خصوص جنگ بدر سخن میگوید و به برخی از سخنان مشرکین قریش اشاره میکند، همچنین آنها را تهدید کرده و میترساند، و روحیاتشان را درهم میشکند، در عوض روحیات و همتهای مجاهدین را افزایش میدهد، خطاب در آیه متوجه کفار قریش است.
امام حافظ ابن کثیر در تفسیر این آیه میفرماید: خداوند به کفار میگوید: اگر از خداوند پیروزی و ظفر میطلبید و اگر از او میخواهید که میان شما و دشمنان مؤمنتان داوری و حکمیت نماید، اینک آنچه را میخواستید به نزدتان آمد. همچنان که ابن اسحاق و دیگران از عبدالله بن ثعلبه نقل میکنند که: ابوجهل در روز بدر گفت: پروردگارا هرکدام از ما را که بیشتر قطع رحم میکند نابود گردان، خداوندا اینان چیزی آوردهاند که ناشناخته است، فردا آنان را نابود گردان! ابوجهل این دعا را به طلب فتح و غلبه بیان کرد، خداوند این آیه را نازل فرمود: ﴿إِن تَسۡتَفۡتِحُواْ فَقَدۡ جَآءَکُمُ ٱلۡفَتۡحُۖ﴾.
سدی میگوید: هنگامی که مشرکین از مکه به سمت بدر رفتند ابتدا به پردهی کعبه آویختند و از خدا طلب پیروزی کردند، و گفتند: خدایا بهترین و بزرگوارترین و گرامیترین دو گروه را پیروز گردان، خداوند فرمود: ﴿إِن تَسۡتَفۡتِحُواْ فَقَدۡ جَآءَکُمُ ٱلۡفَتۡحُۖ﴾ یعنی: آنکه را شما گفتید و خواستید پیروز گرداندم، و او محمد مصطفی ج است این سخن خداوند: ﴿وَإِن تَنتَهُواْ﴾ اگر دست بردارید: از کفر به خدا، و تکذیب پیامبرش ج، ﴿فَهُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۖ﴾ آن برای شما بهتر است: در دنیا و آخرت، و این سخن خداوند: ﴿وَإِن تَعُودُواْ نَعُدۡ﴾، «اگر هم برگردید، ما هم برمیگردیم». یعنی: اگر به کفر و گمراهی که بر آن بودید بازگردید، ما نیز این چنین حادثهای (مسلط ساختن مؤمنان) را بر شما برمیگردانیم و این سخن خداوند: ﴿وَلَن تُغۡنِیَ عَنکُمۡ فِئَتُکُمۡ شَیۡٔٗا وَلَوۡ کَثُرَتۡ﴾، «و هرگز گروه شما اگرچه انبوه باشد، به حالتان سودمند نخواهد بود». یعنی: هرچند جمعکنندگان بتوانند مجموعههای زیادی جمع کنند بیشک کسی که خدا با اوست چیره نمیگردد. ﴿وَأَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ١٩﴾، «و بیگمان خدا با مؤمنان است»: اینان گروه پیامبر ج و در کنار ایشانند.[1]
امام ابن کثیر آیه را بر این اساس تفسیر نموده است که: خطاب آیه متوجه کفار قریش است و آنان را تهدید کرده و میترساند، و روحیات و ارادههای آنان را درهم میشکند، و آنان را از امکان پیروز شدن بر مؤمنین مأیوس میگرداند، این سخن درست است که با سیاق سوره و سبب نزول آیه هماهنگ است، اما آیه مختص رویدادهای رخ داده برای مشرکین در روز بدر نیست، همچنین خطاب هم مختص ابوجهل و دیگر مشرکینی که با او بودند نیست، و از جمله بدیهیات اسباب نزول این است که: «ملاک، عموم لفظ میباشد، نه سبب خاصی که آیه در آن مورد نازل شده». یعنی: جایز نیست که معنی آیه را به سبب نزول آن مختص گردانیم. بلکه ضروری است که از سبب نزول به سمت دلالت عمومی آیه، و بیان فراگیر بودن آن به تمامی رویدادهای مشابه سبب نزول برویم. حال این آیه که در برابر ما است، واجب است که مفهومش را از خلال سبب نزول آن و سخنش دربارهی مشرکین در بدر، روشن گردانیم، همچنان که امام ابن کثیر چنین کرده است، سپس مفهوم و دلالت آن را گسترش دهیم تا همهی نبردهایی را که کفار بر ضد مسلمانان مجاهد صادق در هر زمان و مکانی اعلان میدارند، دربر گیرد.
آیه کفار را در هرنبردی که بر ضد اسلام و مسلمین ترتیب میدهند مورد خطاب قرار میدهد، و آنان را تهدید به شکست کرده و میترساند، و به قلبشان، از اینکه بتوانند هدفشان را تحقق بخشیده و اسلام و مسلمین را از پای درآورند، یأس و ناامیدی القا میکند. و از این رو میبینیم که آیه بیانگر وعدهای قرآنی در خصوص پیروزی و استقرار مؤمنین، و تهدید و ترساندن کفار به شکست، در پایان (هر نبردی) است (که میان حق و باطل روی دهد). همچنین میبینیم که این وعدهی قرآنی در دورههای گذشته تاریخ اسلامی عملی گشته است، و پیوسته این وعده پابرجاست، و قلبهای مسلمانان مجاهد این دوره را از امید و اطمینان سرشار و لبریز میگرداند، همچنان که قلبهای نسلهای آینده مسلمانان را از آن لبریز میگرداند!
آنچه را که ما به دشمنان معاصرمان میگوییم
ما این آیهی امیدبخشِ تهدیدکننده را خطابی از سوی خداوند یکتای نیرومند به یهودیان و صلیبیها میدانیم، که در آن آنان را به شکست و خسارت در پایان کار تهدید مینماید. و به این دشمنان محارب معاصر میگوییم: بر شما واجب است که بر آنچه بر کفار پیش از شما گذشت عبرت بگیرید. آنانی که در نبردشان با این دین زیان دیده و شکست خوردند، پس اگر از خدا طلب پیروزی میکنید و از او میخواهید که کفار را شکست دهد - زیرا شما چنین میپندارید که مسلمانان کافرند - اینک پیروزی به سویتان آمد و خداوند دعایتان را پاسخ گفت، و دعایتان را علیه خودتان بازگرداند، زیرا در حقیقت این شمایید که کافرید.
به یهودیان و صلیبیها میگوییم: اگر از جنگ بر ضد اسلام و مسلمین دست برداشته و آن را متوقف کنید این به نفع شماست، زیرا شما با جنگیدنتان علیه ما خیر و خوبی را به ما عرضه میکنید به گونهای که چشمان فرزندان ما به روی دشمنی شما باز گشته، و اسلام را برمیگزینند، و بر رویارویی با شما مصممتر میشوند، و هنگامی هم که از نبرد با ما دست میکشید جانهایتان نفس راحتی میکشد.
به آنان میگوییم: اگر این نصیحت را نشنیده و نپذیرفتید و به جنگ بازگشتید، خداوند نیز به سوی به خفت و خواری افکندن شما، و اجرای سنّت ثابتش علیه شما باز میگردد، بیتردید خداوند چنین خواسته که دینش را حفظ نماید، و یارانش را یاری و پیروزی عطا نماید، و دشمنانش را شکست دهد.
مؤمنین مجاهد صادق اطمینان داشته، و به خداوند توکل میکنند، و به وعدهی الهی یقین و اعتماد دارند، و خداوند سبحان با تأییدات و یاریها و حفاظتهایش با آنان است، و به این خاطر به کفار همعصرشان میگویند: گروه شما هرچند زیاد باشد، هرگز از شما چیزی را دفع نتوانند کرد. پس هراندازه پول و سلاحهای پیشرفته و مدرن در اختیار داشته باشید، و هر تعداد نیرو را که فراخوانده و بسیج نمایید، و پیمانهایی را که میبندید و مردم را فرا میخوانید، هرگز اینها در پایان سودی به شما نخواهند رساند!
شاید شما مسلمانان ضعیف را شکست دهید و شاید در به اشغال در آوردن سرزمینها موفق شوید همچنان که یهودیان در فلسطین، و روسها در چچن، و آمریکاییها در عراق و افغانستان موفق به انجام چنین کاری شدند، اما چه کسی تداوم اشغالگریهای سرزمینها و استعمار آنها، و به غارت بردن مال و ثروت آنها، و به بردگی کشیدن اهالی آن سرزمینها را برای شما تضمین میکند؟
هرگز به جرائمی که مرتکب میشوید ادامه نخواهید داد، بیشک روز جهاد و آزادسازی نزدیک است، و در این هنگام جمعیت شما هرچند هم زیاد باشد کاری از پیش نخوهد برد، زیرا خداوند با مؤمنان است، به واسطهی اشغالگری و استعمارتان فریب نخواهند خورد، و در هرکار باید به آخرش اندیشید و از عاقبتش عبرت گرفت، و پیوسته پایان نیک از آن مؤمنین مجاهد صادق است!!
زیان دیدن کفار در نبردشان با مسلمانان
2- خداوند میفرماید:
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِۚ فَسَیُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیۡهِمۡ حَسۡرَةٗ ثُمَّ یُغۡلَبُونَۗ وَٱلَّذِینَ کَفَرُوٓاْ إِلَىٰ جَهَنَّمَ یُحۡشَرُونَ٣٦ لِیَمِیزَ ٱللَّهُ ٱلۡخَبِیثَ مِنَ ٱلطَّیِّبِ وَیَجۡعَلَ ٱلۡخَبِیثَ بَعۡضَهُۥ عَلَىٰ بَعۡضٖ فَیَرۡکُمَهُۥ جَمِیعٗا فَیَجۡعَلَهُۥ فِی جَهَنَّمَۚ أُوْلَٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡخَٰسِرُونَ٣٧﴾ [الأنفال: 36-37].
«کافران اموال خود را خرج میکنند تا (مردمان را) از راه خدا (و ایمان به الله) باز دارند. آنان اموالشان را خرج خواهند کرد، اما بعداً مایهی حسرت و ندامت ایشان خواهد گشت و شکست هم خواهند خورد. بیگمان کافران همگی به سوی دوزخ رانده میگردند و در آن گردآورده میشوند. (این شکست در دنیا و عذاب در آخرت همه به خاطر آن است که) تا خداوند، ناپاک را از پاک جدا سازد و برخی از ناپاکان را بر برخی دیگر بیفزاید و جملگی ایشان را روی هم انباشته کند و آنگاه به دوزخشان بیندازد. آنان (در دنیا و آخرت) زیانکارند».
این دو آیه در خصوص نبرد کفار قریش با مسلمانان و جمعآوری مال برای این نبرد و انتقامگیریشان از رویداد جنگ بدر سخن میگوید.
امام ابن کثیر در توضیح این دو آیه و سبب نزول آنها میگوید: «محمد بن اسحاق گفت: زهری و دیگران به من خبر دادند که: هنگامی که کفار قریش در جنگ بدر دچار مصیبت شدند، و شکست خورده به سوی مکه بازگشتند، و ابوسفیان نیز با کاروان تجارتی بازگشت، عبدالله بن ابی ربیعه و عکرمة بن ابی جهل و صفوان بن امیه به همراه مردان دیگری از قریش که پدران و پسران و برادرانشان در جنگ بدر صدمه دیده بودند نزد ابوسفیان و دیگر کسانی که در این کاروان تجارتی مالی داشتند رفته و به آنان چنین گفتند: ای قریشیان! بیشک محمد شما را ترسانید و بزرگانتان را کشت، حال ما را با این مال در نبرد با او یاری کنید امید که بتوانیم در مقابل صدمهای که به ما زده از او انتقام بگیریم! و همین کار را هم کردند. در مورد آنان بود که خداوند این آیه را نازل فرمود: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِۚ﴾. مجاهد و سعید بن جبیر و عدهای دیگر میگویند: این آیه در خصوص ابوسفیان، و مالی را که برای نبرد با پیامبر ج در روز اُحُد خرج کرده نازل شده است.
ضحاک میگوید: این آیه دربارهی اهل بدر نازل شده است.
به هرتقدیر آیه عام است هرچند سبب نزول آن خاص باشد، خداوند بیان میکند که کفار مالشان را در راه ممانعت از پیروی از راه حق به کار میگیرند، و چنین میکنند سپس اموال و داراییشان رفته و پشیمانی و حسرت را برای آنان در پی خواهد داشت، زیرا آنان میخواهند که نور خدا را خاموش کرده و سخن خود را بر سخن حق پیروز گردانند. اما خداوند نورش را کامل گردانیده، و یاریدهندهی قانون و برنامهاش بوده، و سخنش را آشکار گردانیده، و دینش را بر دیگر آئینها پیروز میگرداند. خداوند در دنیا خفت و خواری را به آنان میچشاند و در آخرت به عذاب آتش جهنم گرفتارشان میگرداند، هرکس از آنان که زنده مانده و زندگی کند سختیها و گرفتاریهایی را با چشم خود دیده و با گوش خود خواهد شنید، و هرکس از آنان که کشته شده یا بمیرد به سوی خفت و خواری ابدی، و عذاب بیپایان رهسپار میگردد».[2]
آیه در این مورد نازل شد که قریش به گردآوری اموال پرداخته و آن را در راه نبرد با اسلام و ممانعت از راه خدا صرف نمودند، آیه بیان میدارد که آنان هرگز در اجرای هدفشان موفق نخواهند شد، و بزودی مغلوب گشته و شکست میخورند، و در آن اموال زیان دیده، و مایهی پشیمانی و حسرتشان میگردد. آنچه را آیه با قاطعیت بیان میدارد روی داد، قریش در نبردهایش علیه پیامبر ج در جنگ احد و خندق و دیگر جنگها ضرر و زیان دید، و اموال و دارایی را که برای این کار اختصاص داده و خرج کرده بودند ضرر کردند، و جنگ با نابودی کفر، و فتح مکه و پذیرش اسلام از سوی اهالی آن به پایان رسید.
یهودیان و منافقان در مدینه نیز چنین کردند، تا آنجا که اموال بسیاری را به این کار اختصاص داده و خرج کردند، و تمامی سعی و تلاششان را برای نابودی اسلام و مسلمین به کار گرفتند، اما تلاشها و زحماتشان به شکست انجامید و فقط سبب به باد رفتن آن اموال و داراییهایی شد که صرف کرده بودند. این آیه فقط مختص صرف اموال توسط کفار در زمان پیامبر ج نیست، بلکه آیهای عام بوده و بر کفار در هرزمان و مکانی منطبق است، کفاری که مالشان را در راه ممانعت از (گرویدن مردم به) راه خدا صرف میکنند، و آیه تأکید میکند که آنان دچار ضرر و زیان و حسرت میشوند.
داراییهای اختصاص داده شده در این دوره برای نبرد با اسلام
کفار در هرزمانی و مکانی مالشان را صرف میکنند تا مانع راه دین خدا گردند، روشنترین آنها همانی است که در این ایام رخ میدهد، تا آنجا که خداوند به کفار معاصر دارایی فراوانی را جهت امتحان و آزمایش آنها به آنان بخشیده است، اما آنان این اموال و دارایی را در راه انحراف و از بین بردن جامعه، و ممانعت از گرویدن مردم به راه خدا به کار میگیرند. دولتهای ثروتمند غربی طرحها و برنامههای بسیاری را برای از بین بردن مسلمانان و گسترش تجزیه میان آنان، و ضدیت علیه اسلام، و از میان بردن لشکریان و سپاهیانش، ریختهاند، و بودجههای کلانی را به این طرح و برنامهها اختصاص دادهاند که مقدار آن دهها میلیارد دلار تخمینزده میشود، و آنچه از انرژی و تلاش که در توان داشتهاند برای این کار مهیا کردهاند، و تمامی سلاحهایی را که در دست داشتهاند به کار گرفتهاند و موفقیتهایی نیز کسب کردهاند!، اما نتوانستهاند که هدف بزرگشان را که همان از میان بردن اسلام و ممانعت از راه خدا است عملی سازند، همچنین در آینده نیز هرگز نخواهند توانست این چنین کاری را بکنند!
بیتردید این آیهی کریمه وعدهای قرآنی را به ما ارائه میدهد وعدهای که بیانگر پیروزی اسلام در نبردش با باطل، و عدم موفقیت کفار در ممانعت نمودن از راه خداوند، آنهم به رغم صرف داراییهای کلان از سوی آنان در این راه است، این وعدهی قرآنی در هردوره از دورههای رویارویی میان حق و باطل عملی شده، و نتیجهی هر برنامهای از برنامههای کفار در آن آشکار میگردد، و هر بودجهی کلانی از بودجههای آنان بدان منتهی میشود.
از فرانسویها و انگلیسیها در خصوص سرنوشت بودجههای کلانی که برای جنگ با اسلام و ممانعت از (گسترش) راه خدا صرف میکنند بپرسید. از یهودیان و آمریکاییها در خصوص سرنوشت دهها میلیارد دلاری که برای جنگ با اسلام و ممانعت از (گرویدن مردم به) راه خدا اختصاص دادهاند بپرسید! و به قدرت و نفوذ خزندهی اسلام، و تسلطش بر قلبها و زندگی بسیاری از مسلمانان پارسا بنگرید.
هرگاه از طرحی شیطانی از سوی کفار برای مبارزه علیه اسلام آگاه میشویم، این آیه را به یاد میآوریم، و هرگاه از بودجه کلان برای تأمین مالی آن طرح باخبر میشویم، این آیه را به یاد آورده و با مفهوم آن زندگی میکنیم، و به وعدهی مسلّم تحقق یافتنیای که عرضه میکند اطمینان مینماییم:
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِۚ فَسَیُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیۡهِمۡ حَسۡرَةٗ ثُمَّ یُغۡلَبُونَۗ وَٱلَّذِینَ کَفَرُوٓاْ إِلَىٰ جَهَنَّمَ یُحۡشَرُونَ٣٦ لِیَمِیزَ ٱللَّهُ ٱلۡخَبِیثَ مِنَ ٱلطَّیِّبِ وَیَجۡعَلَ ٱلۡخَبِیثَ بَعۡضَهُۥ عَلَىٰ بَعۡضٖ فَیَرۡکُمَهُۥ جَمِیعٗا فَیَجۡعَلَهُۥ فِی جَهَنَّمَۚ أُوْلَٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡخَٰسِرُونَ٣٧﴾ [الأنفال: 36-37].
«کافران اموال خود را خرج میکنند تا از راه خدا باز دارند. آنان اموالشان را خرج خواهند کرد، اما بعدا مایه حسرت و ندامت ایشان خواهد گشت و شکست هم خواهند خورد. بیگمان کافران همگی به سوی دوزخ رانده میگردند و در آن گرد آورده میشوند. تا خداوند ناپاک را از پاک جدا سازد و برخی از ناپاکان را بر برخی دیگر بیفزاید و جملگی ایشان را روی هم انباشته کند و آنگاه به دوزخشان بیندازد. آنان زیانکارند».