ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
کتاب منیر در سورهی فاطر، آیهی 22 فرموده است:
﴿وَمَا یَسۡتَوِی ٱلۡأَحۡیَآءُ وَلَا ٱلۡأَمۡوَٰتُۚ إِنَّ ٱللَّهَ یُسۡمِعُ مَن یَشَآءُۖ وَمَآ أَنتَ بِمُسۡمِعٖ مَّن فِی ٱلۡقُبُورِ٢٢﴾ [فاطر: 22].
«زندگان و مردگان با هم یکسان نیستند. محققاً خدا به هرکس که بخواهد میشنواند و تو (ای پیامبر) نمیتوانی به کسانی که در قبرها هستند بشنوانی».
میگوید: مرده و زنده یکسان نیستند؛ زیرا زنده گوش و چشم دارد، میشنود و میبیند. مرده نه گوش دارد که بشنود و نه چشم که ببیند...
یعنی کتاب منیر خبر میدهد: عقل همگان درک میکند و تجربه کرده است که وقتی کسی فوت کرد، دیگر گوشش نمیشنود و چشمش نمیبیند. اگرمردم مذهبی به سراغ مردهی هزارسال پیش رفته و در گرفتاریها از او تقاضای یاری میکنند، آیا این معیارخداوند است یا تمایل و ساختهی بشر؟
با مردگان قبور راز و نیازها دارند! طواف قبور میکنند و از آنان حاجت میطلبند و معتقدند که مردگان صدای ما را میشنوند و از احوال و نیات قلبی ما آگاهند و ...
این انسان جاهل و ناسپاس باید بداند که خداوند در سورهی احقاف، آیهی 5 و 6 به او فرموده است:
﴿وَمَنۡ أَضَلُّ مِمَّن یَدۡعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَن لَّا یَسۡتَجِیبُ لَهُۥٓ إِلَىٰ یَوۡمِ ٱلۡقِیَٰمَةِ وَهُمۡ عَن دُعَآئِهِمۡ غَٰفِلُونَ٥ وَإِذَا حُشِرَ ٱلنَّاسُ کَانُواْ لَهُمۡ أَعۡدَآءٗ وَکَانُواْ بِعِبَادَتِهِمۡ کَٰفِرِینَ٦﴾ [الأحقاف: 5-6].
«و کیست گمراهتر از آن کسی که غیر از خدا را میخواند. کسی که دعای او را تا روز قیامت اجابت نمیکند و آنان از دعا و خواندن ایشان غافل و بی خبرند و هنگامیکه مردم (در روز قیامت) محشور شوند (هم آنان) دشمنان ایشان گردند و به عبادت (و خواندن) ایشان کافر باشند».
کتاب منیر در آیهی اوّل فرموده است: مردگانی که در قبر هستند نمیشنوند و در آیهی دوّم فرموده: گمراهترین افراد بشر در جهان آن کسانی هستند که خدای خالق و مالک آسمانها و زمین را رها کردهاند؛ خدایی که همه جا حاضر و ناظر و آگاه است و از رگ گردن به انسان نزدیکتر است. آنان به سراغ غیر خدا که خودشان محتاج و فقیر هستند، رفته و تقاضای رفع مشکلات میکنند.
عقل و طبیعت و کتاب منیر (قرآن کریم) تأیید میکنند که مردگان تا روز قیامت صدای اهل دنیا را نمیشوند و حاجت کسی را برآورده نمیکنند.
و باز میتوان مسئلهی شنیدن، دیدن و آگاهی مردگان را مطابق سه معیار: کتاب منیر، طبیعت و عقل سنجید، تا بدانیم که یک دیانت جهانی حتماً معیاری ثابت و معقول ارائه میدهد. به عنوان آخرین نمونه به سورهی مریم آیهی 98 توجه فرمایید:
﴿وَکَمۡ أَهۡلَکۡنَا قَبۡلَهُم مِّن قَرۡنٍ هَلۡ تُحِسُّ مِنۡهُم مِّنۡ أَحَدٍ أَوۡ تَسۡمَعُ لَهُمۡ رِکۡزَۢا٩٨﴾ [مریم: 98].
«و چه بسیار کسانی را که قبل از ایشان بودند و نابود کردیم. آیا وجود یکی از آنان را حس میکنی و میبینی یا کوچکترین صدایی از آنان میشنوی»؟
گروههای خرافی خیال میکنند، انسانی که فوت کرد روحش در همین دنیا به سر میبرد و از احوالات و حوادث این عالم کاملا با خبر است. دلیل و مدرکی هم بر ادعای خود ندارند؛ زیرا اولاً دربارهی چیزی صحبت میکنند که از کمیت و کیفیت آن کوچکترین اطلاعی ندارند و در بارهی آن فقط حدس میزنند و از حقیقت آن بیخبرند و تحت تأثیر حرفهای کسانی قرار میگیرند که آنان هم مثل خودشان از کمیت و کیفیت روح بیخبرند و اگر از آنان سؤال کنیم که حقیقت روح چیست و ماهیت آن چگونه است، نمیتوانند به این مسئله پاسخ صحیح بدهند، به دلیل اینکه وقتی به چیزی دسترسی ندارند، چگونه میخواهند دربارهی آن اظهار نظر کنند؛ انسان زمانی میتواند دربارهی چیزی سخن گوید که آن را ببیند یا با دست آن را لمس کند که این هم مقدور نیست.
خداوند متعال خبر میدهد که مسئلهی رویت روح، برای انسان هنگامی که روح از جسد او بیرون آمد و مجرد شد، میسّر خواهد بود؛ یعنی وقتی که فرشتگان مرگ او را قبض میکنند، میتواند آن را ببیند.
اکنون فقط خداوند که خالق روح است میتواند دربارهی آن سخن بگوید که در قرآن کریم (23) مرتبه اسم روح را بیان کرده که هجده مرتبهی آن راجع به وحی و آورندهی آن؛ یعنی روح الامین (جبرئیل است) که در آیهی 85 سورهی اسراء بدین عبارت آمده است:
﴿وَیَسَۡٔلُونَکَ عَنِ ٱلرُّوحِۖ قُلِ ٱلرُّوحُ مِنۡ أَمۡرِ رَبِّی وَمَآ أُوتِیتُم مِّنَ ٱلۡعِلۡمِ إِلَّا قَلِیلٗا٨٥﴾ [الإسراء: 85].
«دربارهی روح از تو میپرسند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و به شما (درباره آن) از دانش جز اندکی داده نشده است».
چون روح در دنیا با جسم قرین است. لذا هرکاری که انجام دهد،خوب یا بد، عکسالعمل آن در روح نفوذ کرده و در اعماق آن نقش میبندد. طبق آیهی:
﴿قُلۡ کُلّٞ یَعۡمَلُ عَلَىٰ شَاکِلَتِهِۦ فَرَبُّکُمۡ أَعۡلَمُ بِمَنۡ هُوَ أَهۡدَىٰ سَبِیلٗا٨٤﴾ [الإسراء: 84].
«بگو هرکس برحسب ساختار (روحی و روانی) خود عمل میکند پس پروردگار شما به هرکس که راه یافتهتر باشد، داناتر است».
در حقیقت هرکس در این دنیا هرکاری چه بد و چه نیک انجام دهد، آن فعل و انفعالات در اعماق روح او نفوذ کرده و روح انسان همانگونه شکل میگیرد و در روز قیامت با همان شکل، آشکار خواهد شد. امّا تا زمانی که در این دنیا زندگی میکند و روح او با جسم او همراه است، این روح قابل رؤیت نیست.
ولی وقتی فوت کرد و روح از کالبدش خارج شد، جسمش درخاک میپوسد و روح را فرشتگان قبض کرده و به عالم دیگری به نام برزخ میبرند (برزخ عالمی است بین دنیا و قیامت که روح انسان در آنجا باقی میماند).
در این مرحله روح انسان چون مجرد شده با احکام و بینش دیگری کار میکند و استقلال کامل پیدا مینماید، این روح مجرد مثل جسم قابل تقسیم و تجزیه نیست که درخاک بپوسد و از بین برود؛ زیرا در عالم دیگری است و از این عالم به طورکلی قطع رابطه کرده است.
امروزه برخی ازمردمان خرافی هم خیال میکنند بعد از مرگ، میت آنان در همین دنیا زنده میشود و احاطه به سراسر جهان پیدا کرده و صدای آنان را مثل خدای تعالی میشنود و همهجا حاضر و ناظر است و هر وقت آنان را به مددخواهی بطلبند، به یاری آنان خواهد آمد و گرفتاریشان را برطرف میکند.
درحالی که خداوند متعال در مورد مردگان فرموده است:اگرآنان از انبیا و اولیا باشند در (دارالسلام) و (عندربهم) از روزی معنوی خدا برخوردار میشوند، نه آنکه در قبرشان در این دنیای پر از غم و غصه باشند! این مردم خرافی ازروی نادانی به ارواح مردگانشان، صفات الوهیت و ربوبیت خداوند سبحان را داده و به شرک مبتلا گشتهاند و آن ارواح را برای کمک خواهی میخوانند و آنان را میپرستند و آنگاه خیال میکنندکه واقعاً خداپرستند.
چنانکه خداوند متعال در کتاب منیر خود؛ یعنی در قرآن کریم، آیهی 27 تا 29 سورهی ص فرموده است:
﴿وَمَا خَلَقۡنَا ٱلسَّمَآءَ وَٱلۡأَرۡضَ وَمَا بَیۡنَهُمَا بَٰطِلٗاۚ ذَٰلِکَ ظَنُّ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْۚ فَوَیۡلٞ لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنَ ٱلنَّارِ٢٧ أَمۡ نَجۡعَلُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ کَٱلۡمُفۡسِدِینَ فِی ٱلۡأَرۡضِ أَمۡ نَجۡعَلُ ٱلۡمُتَّقِینَ کَٱلۡفُجَّارِ٢٨ کِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَیۡکَ مُبَٰرَکٞ لِّیَدَّبَّرُوٓاْ ءَایَٰتِهِۦ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ٢٩﴾ [ص: 27-29].
«آسمان و زمین و آنچه در میان آنهاست را به باطل نیافریدیم. این گمان کسانی است که کافر شدند. پس وای بر آن کسانی که کافر شدند از آتش (دوزخ) آیا آنهایی که ایمان آورده و کارهای شایسته دادند، مانند تبهکاران در زمین قرار میدهیم یا پاکشدگان را با ناپاکان یکسان قرار میدهیم. کتابی که به سوی تو نازل کردیم با برکت است تا (مردم سراسرجهان) در آیات آن تدبّرکنند و تا صاحبان خرد (در عالم از آن) پندگیرند».