ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
سوال: استاد بزرگوار! شما اشاره کردی که سکولاریستها میخواهند به قرآن و سنت مراجعه کنند، اما میخواهند قرآن و سنت را آنگونه که میخواهند بفهمند، و مراجعه به قرآن و سنت براساس فهم سلف صالح را نمیپذیرند، آیا در اینمورد صادق هستند؟ و آیا میشود برای تاویل نصوص از آنها مثالی ارائه شود؟
پاسخ: اینکه صادق هستند یا نه، این را خداوند میداند، و ما فقط اندیشه آنها را مورد محاکمه قرار میدهیم و میگوئیم اینها میخواهند با اینکار شریعت اسلامی را ملغی کنند، و همانطورکه میدانید اگر ما بیائیم و نصوص قرآن و سنت را بدون آنچه سلف بر آن اجماع کردهاند و فهمیدهاند، مورد تمسک و بررسی قراردهیم اینکار به هرج و مرج بزرگی خواهد انجامید، و میدانید که گاهی انسان نصوص را میشنود و ممکن است از آن برداشتی کند و چیزی بفهمد، و صوفیان و باطنیه که وارد تاویل شدند قضیه همین بود که هر چه از قرآن و سنت میفهمیدند میگفتند فهم ما درست است، و شما هر چه از آن برداشت کردی و فهمیدی درست است،
و رافضی میآید و میگوید معنی فرموده الهی که میفرماید: ﴿إِنَّ ٱللَّهَ یَأۡمُرُکُمۡ أَن تَذۡبَحُواْ بَقَرَةٗ﴾ [البقرة: 67]. «الله به شما دستور میدهد (برای آشکار شدن راز قتل) گاوی ذبح کنید».
منظور از گاو عائشهل است، آیا چنین برداشت و فهمی درست است؟!
و صوفی میآید و آیه ﴿ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ ١٧ فَقُلۡ هَل لَّکَ إِلَىٰٓ أَن تَزَکَّىٰ ١٨﴾ [النازعات: 17- 18]. «آنگاه که پروردگارش، او را در وادی پاک «طوی» ندا داد... به سوی فرعون برو که او طغیان و سرکشی کرده است».
اینگونه تفسیر میکند که فرعون یعنی قلب شما، یعنی خداوند به موسی دستور نداد که به فرعون طاغوت و حاکم مصر این را بگوید.
پس این سخن که هر فهم و برداشتی از قرآن و سنت صحیح است، رهگذری است که سکولاریستها میخواهند، ولی نصوص شرعی با فهم سلف مورد صیانت قرار گرفتهاند، و سلف صالح در بهترین قرنها میزیستهاند و آنان راه و روش رسول اکرم ج را در پیش گرفتهاند، پس ما وقتی از سلف سخن میگوئیم دو قضیه را مدنظر داریم، یکی موضوع منهج و راه و روش، یعنی هر کسی راه و روشی را در پیش بگیرد که رسول اکرمج و صحابه اش برآن بودهاند از سلف است.
دوم: موضوع زمانی است، یعنی مردم قرنهایی که برتری آن بیان شده سلف نامیده میشوند، چون رسول اکرم ج به خوب بودن و برتر بودن مردم آن قرون گواهی داده است.
و کسانیکه بعد از آنها آمدهاند اما راه و روش آنانرا در پیش گرفتهاند نیز از سلف به شمار میآیند، و مرجع علما روش سلف و آنچه که در این برهه زمانی خجسته و برتر بوده، میباشد، برههای که رسول اکرم ج در مورد آن میفرماید: (بهترین قرنها قرن من است، و سپس کسانیکه بعد از آنها میآیند، و سپس کسانیکه بعد از آنها خواهند آمد).