ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
(1) حَدَّثَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ الأَسْوَدِ الْبَغْدَادِیُّ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عِیسَى بْنُ طَهْمَانَ، عَنْ ثَابِتٍ قَالَ: أَخَرَجَ إِلَیْنَا أَنَسُ بْنُ مَالِکٍ قَدَحَ خَشَبٍ غَلِیظًا مُضَبَّبًا بِحَدِیدٍ فَقَالَ: یَا ثَابِتُ، هَذَا قَدَحُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ.
195 ـ (1) ... ثابتس گوید: انس بن مالکس برای ما کاسهای چوبین و خشن که با آهن بش زده شده بود، بیرون آورد و گفت: ای ثابت! این کاسهی رسول خدا ج بود. [که در آن، آب میآشامیدند.]
&
«قَدَح»: کاسه، ظرفی که در آن چیزی بیاشامند، ساغر، پیاله.
«خَشَب»: کاسهی چوبین. «چوب»: قسمتهای سفت و سخت درخت؛ آن قسمت از درخت که در زیر پوست قرار دارد.آنچه از درخت ببرند و برای سوزاندن یا ساختن اشیای چوبی به کار ببرند.
«غلیظاً»: [چوب] سفت و سخت.
«مضبَّباً بحدید»: کاسهای که با پارهای از آهن، بش خورده بود. و «تضبیب»: یعنی بش زدن ظرفهای شکسته. و «بش»: یعنی بند فلزی که به صندوق یا ظروف شکسته میزنند.
و برای رسول خدا ج چندین کاسه و قَدَح بود که اسامی آنها عبارتند از:
1- کاسهای با نام «الریّان».
2- کاسهای با نام «مغیثا».
3- کاسهای که از جنس بلور بود؛ و نقل شده که مقوقس، کاسهای بلوری به پیامبر ج هدیه کرد و آن حضرت ج درآن آب مینوشید.
4- کاسهای که با نقره بش زده شده بود.
5- کاسهای که با پارهای از آهن، بش خورده بود.
6- کاسهای که از چوب [عیدان] ساخته شده بود. این ظرف را پیامبر ج شبها در زیر رختخواب خویش میگذاشت تا در آن ادرار کند.
(2) حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنْبَأَنَا عَمْرُو بْنُ عَاصِمٍ، أَنْبَأَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، أَنْبَأَنَا حُمَیْدٌ وَثَابِتٌ، عَنْ أَنَسٍ قَالَ: لَقَدْ سَقَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا الْقَدَحِ الشَّرَابَ کُلَّهُ، الْمَاءَ وَالنَّبِیذَ وَالْعَسَلَ وَاللَّبَنَ.
196 ـ (2) ... حُمید و ثابتب گویند: انس بن مالکس [به ما] گفت: به راستی در همین کاسه [کاسهی چوبین و خشن که با پارهای از آهن بش خورده است] به پیامبر ج تمام نوشیدنیها را از قبیل: آب، نبیذ، عسل و شیر دادهام.
&
«سقیتُ»: نوشاندم.
«بهذا القدح»: با این کاسه؛ ظاهراً منظور انس بن مالکس همان کاسهای است که در حدیث شمارهی 195 بدان اشاره کرده بود؛ یعنی کاسهی چوبین و خشن که با آهن بش زده شده بود.
«الشراب کلّه»: تمام نوشیدنیها؛ یعنی با همین کاسه، به پیامبر ج تمام نوشیدنیها را نوشاندم و دادم.
«الماء»: آب، جسمی است مایع، بیطعم و بیبو، مرکب از اکسیژن و هیدروژن. فرمول شیمیایی آن O2H است. در طبیعت به مقدار زیاد موجود است و سه ربع روی زمین را فرا گرفته است. در صد درجهی حرارت به جوش میآید و در درجهی صفر، منجمد میشود. در اصطلاح قدماء، آب یکی از چهار عنصر: «آب، آتش، باد و خاک» محسوب میشود.
«النبیذ»: آب افشرده که از حبوب و میوهها و جز آن گیرند. نوشیدنی که از خیس کردن و نگاه داشتن خرما و غیره درست کنند.
نبیذ به سه نوع تقسیم میشود:
1- نبیذی که نه پخته و جوش خورده و نه سکرآور و شیرین است؛ و رقیق میباشد؛ وضو گرفتن با چنین نبیذی به اتفاق علماء و صاحب نظران اسلامی، جایز است.
2- نبیذی که پخته و جوش خورده و غلیظ است؛ و رقّت و سیلانی آن از بین رفته است؛ وضو گرفتن با چنین نبیذی به اتفاق علماء، ناجایز است.
3- نبیذی که شیرین و رقیق است ولی جوش خورده و سکر آور نیست؛ دربارهی این نوع از نبیذ اختلاف نظر وجود دارد و در این باره اقوال مختلفی از علماء و صاحب نظران اسلامی نقل شده است: از آن جمله این مذهب را میتوان نام برد که وضو با این نوع از نبیذ جایز نیست و چنانچه آب موجود نباشد، باید تیمّم گرفت. این مسلک امام مالک، امام شافعی، امام احمد حنبل، امام ابویوسف است؛ و امام ابوحنیفه هم در یک روایت به همین نظریه رأی داده است.
«اللبن»: شیر؛ مایعی سفید رنگ که پس از زایمان هر حیوان مادهی پستاندار بیرون میآید؛ شیرگاو و گوسفند از غذاهای مفید برای انسان و دارای قند و چربی و مواد پروتئینی است. کلسیوم و فسفر و ویتامین D نیز دارد. اگر شیر در جای سرد نگهداری نشود، ترش میشود و در اصطلاح میبُرد؛ زیرا باکتریها از قند شیرین تغذیه میکنند و آن را مبدّل به اسید میسازند. باکتریهایی که شیر را فاسد میکنند زیانآور نیستند و شیر بُریده هم خورده میشود.