ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
حدیث دهم: فضیلت نماز جماعت صبح و عشاء در مسجد
عثمان بن عفان س روایت کرده است: «سمعت رسول الله ج یقول: مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِى جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا قَامَ نِصْفَ اللَّیْلِ وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِى جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا صَلَّى اللَّیْلَ کُلَّهُ»[1]. «رسول الله ج فرمودند: هرکس نماز عشاء را با جماعت بخواند، مانند این است که نصفی از شب به عبادت پرداخته باشد و هر کس نماز صبح را با جماعت انجام دهد، مانند این است که تمام شب، عبادت کرده باشد».
آنچه از مفهوم این حدیث استنباط میشود خواندن هر دو نماز صبح و عشاء با جماعت در مسجد ثواب قیام اللیل را به صورت کامل داراست. حقّاً این فضیلتی ناب و بزرگ است، که عدم کسب آن ضرر بزرگی میباشد که مایه حسرت در قیامت میگردد.
[1]- (صحیح): مسلم (ش1523)/ ابوداود (ش555)/ ترمذی (ش221) از طریق (سفیان بن عیینه و عبدالواحد بن زیاد) روایت کردهاند: «عن عثمان بن حکیم عن عبد الرحمن بن أبی عمرة عن عثمان بن عفان قال: قال رسول الله ج: من صلى العشاء فى جماعة فکأنما قام نصف اللیل ومن صلى الصبح فى جماعة فکأنما صلى اللیل کله». و فی روایة ابوداود و ترمذی: «من صلى العشاء فی جماعة کان کقیام نصف لیلة ومن صلى العشاء والفجر فی جماعة کان کقیام لیلة».