ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
سهل بن سعد روایت کرده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ج: لِیَبْشَرِ الْمَشَّاءُونَ فِی الظَّلَامِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»[1]. «رسول خدا ج فرمودند: به کسانی که شبانگاهان و در تاریکی به مساجد میروند بشارت به نوری کامل در روز قیامت هست».
از آنجاییکه رفتن به مسجد عبادت و هرگونه آزار و ناراحتی در راه خدا موجب رضایت حق تعالی میباشد فضیلتی خاص در موقع سختی و رفتن به مسجد در شبانگاهان و در تاریکی راه وجود دارد و آن نوری کامل و تام برای عبور از پل صراط و صحرای محشر میباشد؛ چرا که عبور هرکس از روی پل صراط به اندازه نوری بوده که به وی داده میشود؛ وهمه در قیامت از خداوند طلب نور خواهدن کرد: ﴿نُورُهُمۡ یَسۡعَىٰ بَیۡنَ أَیۡدِیهِمۡ وَبِأَیۡمَٰنِهِمۡ یَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا﴾ [التحریم: 8]. «نور (ایمان و عمل صالح) مومنان، پیشاپیش وسوی راستشان (رو به جانب بهشت) در حرکت است. میگویند: پروردگارا! نور ما را کامل گردان (تا در پرتو آن به بهشت برسیم)».
[1]- (صحیح): ابن ماجه (ش780)/ ابن خزیمه (ش1498و1499)/ بیهقی، السنن الکبری (ش5174) وشعب الایمان (ش2641)/ حاکم، المستدرک (ش768)/ طبرانی، المعجم الکبیر (ج6ص147) از طریق (إبراهیم بن محمد الحلبی البصری) روایت کردهاند: «أنبأ یحیى بن الحارث الشیرازی وکان ثقة وکان عبدالله بن داود یثنی علیه قال ثنا زهیر بن محمد التمیمی وأبو غسان المدنی عن أبی حازم عن سهل بن سعد الساعدی قال: قال رسول الله ج: بشر المشائین فی الظلم إلى المساجد بالنور التام یوم القیامة» و رجال ابن ماجه «رجال صحیحین» بوده جز:
إبراهیم بن محمد الحلبی البصری: و امام ذهبی گفته است: «صدوقٌ» و امام ابن حبان وی را در «الثقات» آورده وگفته است: «یخطیء» و امام ابن حجر گفته است: «صدوقٌ یخطیء» و امام حاکم نیشابوری اسناد روایتش را تصحیح کرده است. [ابن حجر، تهذیب التهذیب (ج1ص161) وتقریب التهذیب (ش243)/ ذهبی، الکاشف (ش199)/ حاکم، المستدرک (ش768)].
و یحیى بن الحارث الشیرازی: امام ابن خزیمه گفته است: «کان ثقةً» و امام عجلی هم گفته است: «ثقةٌ صاحب سنة» و امام ذهبی گفته است: «وثق» و عبدالله بن داود الخریبی: «یثنی علیه» [ذهبی، الکاشف (ش6148)/ عجلی، معرفة الثقات (ج2ص349)/ ابن خزیمه، الصحیح (ش1498)].
و امام حاکم نیشابوری گفته است: «هذا حدیثٌ صحیحٌ على شرط الشیخین ولم یخرجاه».
و امام ذهبی هم گفته است: «على شرطهما».
و حافظ عراقی هم گفته است: «اسنادٌ حسنٌ» [حاکم، المتسدرک مع التلخیص للذهبی (ش798)/ البوصیری، مصباح الزجاجه (ج1ص167.)]