ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ابوقتاده س روایت کرده است: «قَالَ النَّبِیُّ ج: إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمُ المَسْجِدَ، فَلاَ یَجْلِسْ حَتَّى یُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ»[1] «پیامبر ج فرمودند: هرگاه یکی از شما داخل مسجد شد، تا دو رکعت نماز نخواند ننشیند».
آنچه در زمینه تحیة الـمسجد در خور توجه میباشد این است که:
- جمهور علما و اندیشمندان اسلامی بر مستحب بودن تحیه المسجد در هر زمان وهنگام ورود به مسجد اتفاق داشته و صیغه امر در حدیث را بر ندب حمل کردهاند؛ چراکه فقط نمازهای پنجگانه، نماز فرض میباشند. طلحه بن عبیدالله س روایت کرده است: «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ج فإذا هو ... قال له رسول الله ج: خَمْسُ صَلَوَاتٍ فِی الْیَوْمِ وَاللَّیْلَةِ»[2]. «مردی از اهل نجد نزد رسول الله ج آمده و از ایشان ج درباره نماز پرسید ... و رسول الله ج به وی جواب دادند: پنج نماز در هر شب و روز بر تو فرض است».
- حدیث اشاره به آن دارد که قبل از نشستن، تحیه المسجد بجا آورده شود، اگرچه این عمل أولی میباشد ولی نشستن مندوب بودن آن را زایل نمیکند؛ چرا که جابر س روایت کرده است: «جَاءَ سُلَیْکٌ الْغَطَفَانِىُّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَرَسُولُ اللَّهِ ج یَخْطُبُ فَجَلَسَ فَقَالَ لَهُ: یَا سُلَیْکُ قُمْ فَارْکَعْ رَکْعَتَیْنِ وَتَجَوَّزْ فِیهِمَا...»[3]. «روز جمعه سلیک غطفانی آمد و نشست در حالیکه رسول الله ج خطبه میخواندند. پیامبر ج به وی فرمود: ای سلیک! برخیز و دو رکعت نماز کوتاه و مختصر بخوان، سپس فرمود: هرگاه یکی از شما در روز جمعه آمد در حالیکه امام خطبه میخواند دو رکعت نماز بخواند و آن را کوتاه و مختصر بخواند...».
- اگر ورود و خروج به مسجد با فاصلههای کم تکرار شوند، بسیاری از فقها بر این باورند که تکرار نماز مندوب نمیباشد ولی اگر فاصله بین آنها قرار گیرد، تکرار خواندنش مستحب میباشد.
- خواندن تحیه المسجد باید در داخل محدوده مسجد انجام گیرد نه حواشی و حیاط و ایوان مسجد.
- با وجود اختلافنظر فقها در زمینه خواندن نماز تحیه المسجد توسط خطیبِ نماز جمعه در هنگام ورودش به مسجد، قبل از بالا رفتن از منبر به نظر میرسد بر اساس نبود دلیلی صحیح و صریح از مستحب بودن این امر و نخواندن نماز تحیه المسجد توسط پیامبر ج در موقع ورودش به مسجد در موقع نماز جمعه و مستقیم به بالای منبر رفتن ایشان ج محرز است که چنین عملی برای خطیب مستحب نمیباشد. ابن عمر س روایت میکند: «کان النبی ج إذَا خَرَجَ یَومَ الجُمُعةِ فَقَعَدَ عَلىَ المِنبَرِ أذَّنَ بِلال»[4]. «پیامبر ج هرگاه در روز جمعه خارج میشدند، بر منبر مینشستند و بلال أذان میگفتند».
- خواندن نماز تحیه المسجد برای نمازگزاران در هنگام خطبه نماز جمعه صحیح بوده واحادیث متعدّدی مؤیّد این حکم میباشند، از جمله:
جابر س روایت کرده است: «جَاءَ سُلَیْکٌ الْغَطَفَانِىُّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَرَسُولُ اللَّهِ ج یَخْطُبُ فَجَلَسَ فَقَالَ لَهُ: یَا سُلَیْکُ! قُمْ فَارْکَعْ رَکْعَتَیْنِ وَتَجَوَّزْ فِیهِمَا - ثُمَّ قَالَ - إِذَا جَاءَ أَحَدُکُمْ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَالإِمَامُ یَخْطُبُ فَلْیَرْکَعْ رَکْعَتَیْنِ وَلْیَتَجَوَّزْ فِیهِمَا»[5]. «روز جمعه سلیک غطفانی آمد و نشست در حالیکه رسول الله ج خطبه میخواندند. پیامبرج به وی فرمود: ای سلیک! برخیز و دو رکعت نماز کوتاه و مختصر بخوان. سپس فرمود: هرگاه یکی از شما در روز جمعه آمد در حالیکه امام خطبه میخواند دو رکعت نماز بخواند و آنرا کوتاه و مختصر بخواند».
و نیز جابر بن عبدالله س روایت کرده است: «قال رسول الله ج: إِذَا جَاءَ أَحَدُکُمْ وَالْإِمَامُ یَخْطُبُ أَوْ قَدْ خَرَجَ فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ ولیتجوز فیهما»[6]. «رسول الله ج فرمودند: هرگاه یکی از شما روز جمعه به مسجد آمد و امام مشغول خواندن خطبه بود، دو رکعت کوتاه و مختصر بخواند».
[1]- (صحیح): بخاری (ش444و1163) / مسلم (ش1687) / ابوداود (ش467) / ترمذی (ش316) / نسایی (ش730) / ابن ماجه (ش1013) از طریق (مالک بن انس و عبدالله بن سعید) روایت کردهاند: «عن عامر بن عبد الله بن الزبیر عن عمرو بن سلیم الزرقی عن أبی قتادة السلمی أن رسول الله ج قال إذا دخل أحدکم المسجد فلیرکع رکعتین قبل أن یجلس».
[2]- (صحیح): مسلم (ش2060و2061) / ابوداود (ش1119) / ابن ماجه (ش1112) از طریق (طلحه بن نافع وابوالزبیر وعمرو بن دینار) روایت کردهاند: «عن جابر أنه قال».
[3]- (صحیح): بخاری (ش46و1891و2678و6956)/ مسلم (ش109و110)/ ابوداود (ش391و392و3254)/ نسایی (ش458و2090و5028) از طریق (مالک بن انس و اسماعیل بن جعفر) روایت کردهاند: «حدثنی أبو سهیل عن أبیه أنه سمع طلحة بن عبیدالله یقول :جاء رجل إلى رسول الله ج من أهل نجد ثائر الرأس یسمع دوی صوته ولا یفهم ما یقول حتى دنا فإذا هو یسأل عن الإسلام قال له رسول الله ج خمس صلوات فی الیوم واللیلة قال هل علی غیرهن قال لا إلا أن تطوع قال رسول الله ج وصیام شهر رمضان قال هل علی غیره قال لا إلا أن تطوع وذکر له رسول الله ج الزکاة فقال هل علی غیرها قال لا إلا أن تطوع فأدبر الرجل وهو یقول لا أزید على هذا ولا أنقص منه فقال رسول الله ج أفلح إن صدق ..».
[4]- (صحیح): بخاری (ش912و916)/ ابوداود (ش1089)/ ترمذی (ش516)/ نسایی (ش1392) از طریق (ابن ابی ذئب ویونس بن یزید) روایت کردهاند: «عن الزهری عن السائب بن یزید قال کان النداء یوم الجمعة اوّله إذا جلس الإمام على المنبر على عهد النبی ج وأبی بکر وعمر ب فلما کان عثمان س وکثر الناس زاد النداء الثالث على الزوراء».
[5]- (صحیح): مسلم (ش2060و2061)/ ابوداود (ش1119)/ ابن ماجه (ش1112) از طریق (طلحه بن نافع وابوالزبیر وعمرو بن دینار) روایت کردهاند: «عن جابر أنه قال ...».
[6]- (صحیح): بخاری (ش1166)/ مسلم (ش2061)/ ابوداود (ش1119) از طریق (عمرو بن دینار وابوسفیان) روایت کردهاند: «عن جابر بن عبدالله ب قال قال رسول الله ج...».