اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

حدیث هفتم: قرائت سورۀ کهف


ابوسعید خدریس از پیامبر ج روایت کرده است: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْکَهْفِ فِى یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ مَا بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ.»[1] «هر کس در روز جمعه سورۀ کهف را بخواند برایش نوری بین وی تا خانۀ قدیمی و گرامی (خدا، کعبه) قرار داده می­شود.»

قرائت سورۀ کهف در روز جمعه باعث بوجود آمدن نوری به فاصلۀ خوانندۀ آن تا کعبۀ معظمه می­شود. و روز قیامت هرکس برای عبور از روی پل صراط و گذشتن از آن تنگناها نیاز به نور دارد که إن شاء الله با قرائت این سوره حاصل می­گردد.

 

 

 



[1] (صحیح): بیهقی، السنن الکبری (ش6209) وشعب الایمان (ش2445و3039) از طریق (نعیم بن حماد و یزید بن مخلد بن یزید) روایت کرده است: «ثنا هشیم عن أبی هاشم الرمانی عن أبی مجلز عن قیس بن عباد عن أبی سعید الخدری قال : قال النبی ج: من قرأ سورة الکهف یوم الجمعة أضاء له من النور ما بینه و بین البیت العتیق.»

اما طریق مرفوع این روایت «منکر» است، چرا که اوّلاً: نعیم بن حماد در روایت حدیث گاهی خطا می‌کرده است [ابن حجر، تهذیب التهذیب (ج10ص458) وتقریب التهذیب (ش7166)] و یزید بن مخلد بن یزید الواسطی ابوخداش: امام ابوزرعه می‌گوید: «منکر الحدیث» [ابوزرعة، الضعفاء وأجوبة أبی زرعة الرازی على سؤالات البرذعی (ج2ص760)]. وثانیاً: ثقات و اثبات این روایت را موقوف روایت کرده‌اند وقاسم بن سلام، فضائل القرآن (ش380) / ابن ضریس، فضائل القرآن (ش25) / بیهقی، شعب الایمان (ش2444) / دارمی (ش3407) / خطیب بغدادی، تاریخ بغداد (ج4ص134) از طریق (قاسم بن سلام و احمد بن خلف وسعید بن منصور و ابوالنعمان محمّد بن فضل) روایت کرده‌اند: «ثنا سعید بن منصور ثنا أبو هاشم عن أبی مجلز عن قیس بن عباد عن أبی سعید الخدری قال: من قرأ سورة الکهف یوم الجمعة أضاء له من النور ما بینه و بین البیت العتیق»

وسعید بن منصور هم متابعه شده و عبدالرزاق، المصنف (ج1ص186وج3ص378) / نسایی، السنن الکبری (ش10790) / حاکم، المستدرک (ش2073) /بیهقی، شعب الایمان (ش3038) از طریق (سفیان الثوری) روایت کرده‌اند: «حدثنا سفیان الثوری عن أبی هاشم عن أبی مجلز عن قیس بن عباد عن أبی سعید الخدری قال: من قرأ سورة الکهف کما أنزلت ثم أدرک الدجال لم یسلط علیه أو لم یکن له علیه سبیل ومن قرأ سورة الکهف کان له نورا من حیث قرأها ما بینه وبین مکة.»

البته گفته‌اند متابعه‌ای هم دارد ونسایی، السنن الکبری (ش10788) و من طریقه طبرانی ،المعجم الاوسط (ج2ص122) / بیهقی، شعب الایمان (ش2446) / مستدرک (ش2072) از طریق (یحیى بن محمّد بن السکن و أبو قلابة عبد الملک بن محمّد) روایت کرده‌اند: «حدثنا یحیى بن کثیر أبو غسان قال حدثنا شعبة قال حدثنا أبو هاشم الرمانی عن أبی مجلز عن قیس بن عباد عن أبی سعید الخدری أن نبی الله ج قال: من قرأ سورة الکهف کما أنزلت کانت له نورا من مقامه إلى مکة ومن قرأ بعشر آیات من آخرها فخرج الدجال لم یسلط علیه.» اما این روایت «شاذ» است چرا که اوّلاَ: همین حدیث را محمّد بن جعفر غندر که میزان روایتهای شعبة بوده موقوف روایت نموده است ونسایی، السنن الکبری (ش10789) روایت کرده است: «أخبرنا محمّد بن بشار قال حدثنا محمّد (بن جعفر غندر) قال حدثنا شعبة عن أبی هاشم الرمانی قال سمعت أبا مجلز یحدث عن قیس بن عباد عن أبی سعید الخدری: نحوه ولم یرفعه» و ثانیاً: در بالا دیدیم که امامان سفیان ثوری و هشیم بن بشیر هم آن را از ابوهاشم الرمانی موقوف روایت کرده‌اند.

البته باید اشاره کنیم که هرچند روایت موقوفاً صحیح است اما چون حکم اجتهاد در آن نیست لذا حکم رفع را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد