اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

حدیث یازدهم: پوشیدن بهترین لباس خصوصاً لباس سفید


عبدالله بن عباسب روایت کرده که پیامبر ج فرمودند: «الْبَسُوا مِنْ ثِیَابِکُمُ الْبَیَاضَ فَإِنَّهَا مِنْ خَیْرِ ثِیَابِکُمْ وَکَفِّنُوا فِیهَا مَوْتَاکُمْ وَإِنَّ خَیْرَ أَکْحَالِکُمُ الإِثْمِدُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَیُنْبِتُ الشَّعْرَ.»[1] «لباس سفید بپوشید؛ چرا که از بهترینِ لباس‌های شماست و مُردگانتان را با (پارچۀ) سفید کفن کنید و بهترین سرمۀ چشم، سنگ سرمه (آنتیموان) است که چشم را جلا داده و باعث رشد مو(ی مژه ها) می­شود.»

پوشیدن بهترین لباسی که انسان دارد از سنن روز جمعه می­باشد. اکثر علما بر این باورند که پوشیدن لباس زیبا و تمیز سنّتی است برای کسانی که به نماز جمعه می­روند. بهترین رنگ لباسی که پیامبر ج به آن اشاره فرموده­اند لباس سفید است که جدای از روز جمعه در هر موقع و زمانی حتّی در مواقع تعزیه پوشیدن آن سنّت است.



[1] (صحیح): ابوداود (ش3880و4063) / احمد، المسند (ش3878) ازطریق (احمد بن یونس) روایت کرده است: «حدثنا زهیر (بن معاویة) حدثنا عبد الله بن عثمان بن خثیم عن سعید بن جبیر عن ابن عباس قال قال رسول الله ج: البسوا من ثیابکم البیاض فإنها من خیر ثیابکم وکفنوا فیها موتاکم.»

وزهیربن معاویة هم متابعه شده واحمد، المسند (ش2219و2479و3426) / ترمذی (ش994) / ابن ماجه (ش1472و3566) / بیهقی، السنن الکبری (ش9217) وشعب الایمان (ش6318) / ضیاء المقدسی، الاحادیث المختاره (ج10ص197-200) / حاکم، المستدرک (ش7378و1308) / طبرانی، المعجم الاوسط (ج4ص7) والمعجم الصغیر (ج1ص238) والمعجم الکبیر (ج12ص64-66) / ابن حبان (ش5423) / بزار (ش5092-5093) / حمیدی، المسند (ش520) / شافعی، المسند (ش1576) / شهاب القضاعی، المسند (ش1253) / ابن ابی شیبه، المصنف (ج3ص152) / عبدالرزاق، المصنف (ج3ص429) / ابونعیم، اخبار اصفهان (ج1ص375) / ابن المقری، المعجم (ش822) / ابن شاهین، ناسخ الحدیث ومنسوخه (ش596و595) / خطیب بغدادی، المتفق والمفترق (ج2ص127) / ابن شاهین، ناسخ الحدیث ومنسوخه (595) / ابوطاهر السلفی، الطیوریات (ش949) / بغوی، شرح السنة (ج5ص314) / ابن العدیم، بغیة الطلب فی تاریخ حلب (ج3ص94) از طریق (عبدالله بن رجاء وبشر بن المفضل ویحیی بن سلیم وسفیان الثوری وزائدة بن قدامة و عبدالرحمن بن عبدالله المسعودی و روح بن القاسم ومعمر بن راشد وحماد بن سلمه و ابوعوانه و داود بن عبدالرحمن وشجاع بن الولید و وهیب بن خالد) روایت کرده‌اند: «عن عبد الله بن عثمان بن خثیم ... .»

و عبدالله بن عثمان بن خثیم هم متابعه شده وطبرانی، المعجم الکبیر (ج12ص45) ازطریق (حکیم بن جبیر وعثمان بن حکیم) روایت کرده‌اند: «حدثنا یعقوب بن غیلان العمانی ثنا أبو کریب ثنا أحمد بن یونس عن أبی بکر عیاش عن نصیر بن أبی الأشعث عن حکیم بن جبیر عن سعید بن جبیر ... .»

و رجال ابوداود «رجال صحیحین» بوده جز عبدالله بن عثمان بن خثیم که «رجال صحیح مسلم» می‌باشد واسنادش هم «صحیح» است.

وامام ترمذی هم گفته است: «حدیثٌ حسنٌ صحیحٌ»

وامام حاکم نیشابوری هم گفته است: «هذا حدیثٌ صحیح الاسناد ولم یخرجاه»

وامامان ذهبی وابن القطان وابن الملقن وابن حبان ونووی هم گفته‌اند: «حدیثٌ صحیحٌ» [ترمذی (ش994) / حاکم، المستدرک مع التلخیص للذهبی (ش7378) / ابن الملقن، البدر المنیر (ج4ص672و672) وتحفة المحتاج إلى أدلة المنهاج (ج1ص590) / نووی، المجموع (ج7ص215)]

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد